949 läst ·
12 svar
949 läst
12 svar
Dra kablar i befintligt VP-rör till diskmaskin, vad gäller egentligen?
Hej alla kloka på byggahus!
Jag har googlat och pratat med olika elektriker men fått olika svar, så jag testar med er.
Uppgift:
Montera eluttag till diskmaskin. (Ska ha egen säkring).
Enklaste vägen upp till centralen är via ett 16 VP rör som även kablarna till kyl&frys går i.
Det är ett 16 VP-rör. minst 6st 90 böjar på vägen, ca 10M långt. Inbyggt i vägg. Inga kopplingsdosor på vägen verkar det som. Dragfjäder gick genom med lite våld.
Kablarna i just nu är 3st, fas - nolla - jord 1.5mm2. Går på en egen 10A säkring. Porslinssäkringar. JFB finns.
Då till frågan:
Vad är bästa sättet att få mitt uttag? Vill inte tumma på säkerheten.
Tre nya kablar i samma rör?
Två nya kablar i samma rör och ta jord från uttaget till kyl&frys?
Dra femledare ner och dela på dom i en dosa?
Kan dom dela på jord och nolla?
Bryta upp vägg och undertak och dra ett nytt VP-rör?
Massa andra bättre lösningar?
Två nya kablar i samma VP-rör och ta jord från kyl&frys uttaget var ett förslag från en elektriker och det låter ju enkelt och bra, men när jag googlade om det så ser jag på många ställen att man avråder om det.
Ursäkta vägg av text.
MVH
Jag har googlat och pratat med olika elektriker men fått olika svar, så jag testar med er.
Uppgift:
Enklaste vägen upp till centralen är via ett 16 VP rör som även kablarna till kyl&frys går i.
Det är ett 16 VP-rör. minst 6st 90 böjar på vägen, ca 10M långt. Inbyggt i vägg. Inga kopplingsdosor på vägen verkar det som. Dragfjäder gick genom med lite våld.
Kablarna i just nu är 3st, fas - nolla - jord 1.5mm2. Går på en egen 10A säkring. Porslinssäkringar. JFB finns.
Då till frågan:
Två nya kablar i samma VP-rör och ta jord från kyl&frys uttaget var ett förslag från en elektriker och det låter ju enkelt och bra, men när jag googlade om det så ser jag på många ställen att man avråder om det.
Ursäkta vägg av text.
MVH
Jag kan inte alla regler. Men är en praktiker.
Använde kablarna för kyl o frys som dragfjäder.
Tvinna ihop nya + dom till diskmaskinen. = 5 stk 2 fas 2 noll o en jord.
Dra hela paketet på en gång. Det går lättare än att snåla och behålla de gamla kablarna.
Jorden skulle jag dela. Men ta med en extra om du vill.
Använde kablarna för kyl o frys som dragfjäder.
Tvinna ihop nya + dom till diskmaskinen. = 5 stk 2 fas 2 noll o en jord.
Dra hela paketet på en gång. Det går lättare än att snåla och behålla de gamla kablarna.
Jorden skulle jag dela. Men ta med en extra om du vill.
Skulle jag med göra. Inga problem alls att varje förbrukare har egen fas samt delar neutralledare.MathiasS skrev:
TS ena punkt om jag inte missförstod, om att behålla bef. 3ledare och dra en ny fas och neutral i samma rör är no no. Varför? För att du får inte blanda olika grupper i samma rör eller dosa. Du får i detta fall två neutralledare.
1grupp är antingen.
1fas, neural, jord.
2fas, neural,jord
3fas, neutral,jord.
Ok. Har alltid gått efter regeln att aldrig blanda olika grupper i samma kopplingsdosa. Att isoleringen måste tåla den högsta spänningen är väl skrivet pga man kan bland strak och svagström i samma dosa men då måste man sälerställa att isoleringen för svagstömskabeln tål den högsta spänningen. Med det är i mitt tycke inte samma sak som att dra i in två olika starlströmsgrupper i samma kopplingsdosa. Men är det ok så är det väl det oavsett vad jag tkr.B byabin skrev:
Fortsätt med det @karkka. Det är en bra princip som gör elanläggningen enklare och överskådligare och därmed säkrare. Det kan däremot vara bra att känna till att det inte är förbjudet så man i fall där alternativet innebär orimliga ingrepp kan göra på det sättet. Det är då lämpligt att tydligt märka upp detta både i terminal och kopplingsdosor.
Bästa svaret
Enda vettiga sättet att göra det på utan att tumma på begreppet "god elsäkerhetsteknisk praxis" är att använda befintliga trådar som dragtrådar och dra i fem nya trådar och göra en trefas-grupp.T Tantjonas skrev:Hej alla kloka på byggahus!
Uppgift:
Då till frågan:
Ursäkta vägg av text.
MVH
Detta kallas för flerfasgrupp och är en ok lösning om det är riktigt bökigt (eller orimligt dyrt) att ordna med en egen grupp till det nya uttaget. Det man måste är att tydligt dokumentera att det är en flerfasgrupp på lämpliga platser. Sen om det går bör fasledaren till det nya uttaget vara dragen hela vägen utan skarv. Med detta så är det så tydligt som det kan bli.T Tantjonas skrev:
Och förstås se till så att det är tre olika faser som ansluts så man inte kör tre stycken från L1 med varsin 10A säkring och sen en neutral tillbaka. Kan bli varmt om neutral en...M merbanan skrev:Detta kallas för flerfasgrupp och är en ok lösning om det är riktigt bökigt (eller orimligt dyrt) att ordna med en egen grupp till det nya uttaget. Det man måste är att tydligt dokumentera att det är en flerfasgrupp på lämpliga platser. Sen om det går bör fasledaren till det nya uttaget vara dragen hela vägen utan skarv. Med detta så är det så tydligt som det kan bli.
Har du en trefas central kan du dra i en tråd till och göra en tvåfasgrupp.T Tantjonas skrev:Hej alla kloka på byggahus!
Uppgift:
Då till frågan:
Ursäkta vägg av text.
MVH
Har du enfascentral Måste du dra en ny kabel, eller byta ut den befintliga till 2,5 mm2 och säkra gruppen med 16 A. Eller ev säkra upp den befintliga gruppen till 13 A, men det måste räknas på.
Man drar ALDRIG olika grupper i samma rör/slang.
Klicka här för att svara