Ska ha 6st 12v spotlights i en hall.
Måste man dra kablarna från transformatorn till spotlightsen i rör eller kan dom ligga löst?
Ska ha paneltak som jag fäster på 22mm reglar på befintligt tak.
Och hur noga är det där med min avstånd till bränbar yta? en del spotlights kräver ju att man ska ha över 10cm över, då blir det inte högt till tak....

MVH Anders
 
Avståndet är kritiskt! Frångå INTE säkerhetsavstånden.
Kabeln skall ligga i rör samt vara av värmebeständig typ.
 
RilleRock
abel48 skrev:
Ska ha 6st 12v spotlights i en hall.
Måste man dra kablarna från transformatorn till spotlightsen i rör eller kan dom ligga löst?
Ska ha paneltak som jag fäster på 22mm reglar på befintligt tak.
Och hur noga är det där med min avstånd till bränbar yta? en del spotlights kräver ju att man ska ha över 10cm över, då blir det inte högt till tak....

MVH Anders
Kanske bättre att kåken brinner upp ?
 
oj visste inte att det var så kritiskt... men jag hittade några på clas ohlson som bara behövde 3cm över så jag köper nog dom.
Men sätter man gips över så är det ju inte brännbart matrial...

MVH Anders
 
Men dom där med 3cm säkerhetsavstånd, är inte det lampor som är avsedda för att sitta som bänkbelysning, men låg effekt.

Räcker dom för din hall?
 
Det är som alltid inom el en dödsynd att frångå standarder bestämmelser och skyddsavstånd.

Detta är något att tänka på för alla händiga på forumet. Principielt kan man säga att är nånting gjort enligt alla gällande regler och skyddsbestämmelser så är det lika bra gjort som det skulle vara av en fackman. Då är risken för brand och chansen för att inte bli ersatt av försäkringsbolaget minimal.


 
Hej!

Liten fråga till Erik.Jag har varit på många byggen,
och aldrig sätt en elektriker som lagt kabeln från
trans. till spottarna i rör.

Matte
 
?
Lägger dom kabeln löst i undertaket menar du?

Om det gäller kabel med mantel dvs flerledarkabel kan det vara ok, aldrig fk eller motsvarande silikonkabel.
 
Jag köpte spottar på Elbutik.se som hade endast 5 mm som säkerhetsavstånd.
10 W IP44 men det fanns även 20w med några mm till i krav på avstånd till brännbart material.
 
Där finns en spot tråd på köksforumet just nu där det finns lite referenser till ljusstyrka och effekt. Kanske kan vara läsvärt.
 
Men hur mäter man egentligen avstånd till brännbar yta?
Är det i från framkanten eller bakkanten på spotlightsen ?

MVH Anders
 
ok tackar för hjälpen!
Men måste man ha "burkar" över sina spotlights eller räcker det att man har rätt avstånd till brännbart?
Och har det någon ide att sätta upp gips bitar över spotligten?

MVH Anders
 
Det räcker med rätt avtånd. Det gäller att försäkra sig om att inget kan ramla ner på spotten oxå.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.