14 706 läst ·
13 svar
15k läst
13 svar
dra kabel till spotlights
Ska ha 6st 12v spotlights i en hall.
Måste man dra kablarna från transformatorn till spotlightsen i rör eller kan dom ligga löst?
Ska ha paneltak som jag fäster på 22mm reglar på befintligt tak.
Och hur noga är det där med min avstånd till bränbar yta? en del spotlights kräver ju att man ska ha över 10cm över, då blir det inte högt till tak....
MVH Anders
Måste man dra kablarna från transformatorn till spotlightsen i rör eller kan dom ligga löst?
Och hur noga är det där med min avstånd till bränbar yta? en del spotlights kräver ju att man ska ha över 10cm över, då blir det inte högt till tak....
MVH Anders
Kanske bättre att kåken brinner upp ?abel48 skrev:Ska ha 6st 12v spotlights i en hall.
MVH Anders
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Men dom där med 3cm säkerhetsavstånd, är inte det lampor som är avsedda för att sitta som bänkbelysning, men låg effekt.
Räcker dom för din hall?
Räcker dom för din hall?
Det är som alltid inom el en dödsynd att frångå standarder bestämmelser och skyddsavstånd.
Detta är något att tänka på för alla händiga på forumet. Principielt kan man säga att är nånting gjort enligt alla gällande regler och skyddsbestämmelser så är det lika bra gjort som det skulle vara av en fackman. Då är risken för brand och chansen för att inte bli ersatt av försäkringsbolaget minimal.
Detta är något att tänka på för alla händiga på forumet. Principielt kan man säga att är nånting gjort enligt alla gällande regler och skyddsbestämmelser så är det lika bra gjort som det skulle vara av en fackman. Då är risken för brand och chansen för att inte bli ersatt av försäkringsbolaget minimal.
Det är dessa spotlights jag menar:
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...;COSID=73AFD34065FA42E3AEA0043B136D796F268078
Om adressen inte funkar så är det i alla fall art nr: 32-5384
Jag har en liknande variant fast med 10W i mitt badrum och dom lyser fint, så det är inga diskbänks spots.
MVH Anders
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...;COSID=73AFD34065FA42E3AEA0043B136D796F268078
Om adressen inte funkar så är det i alla fall art nr: 32-5384
Jag har en liknande variant fast med 10W i mitt badrum och dom lyser fint, så det är inga diskbänks spots.
MVH Anders
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Där finns en spot tråd på köksforumet just nu där det finns lite referenser till ljusstyrka och effekt. Kanske kan vara läsvärt.
Klicka här för att svara