Ok, då minns jag rätt.. Som tur är har vi numera ett helt nytt nät, inkl transformatorer. Fan så skönt att slippa blinkningar å "skitig" ström som brände sönder elektroniken i parti å minut... Nätägaren gav upp, å erkände till slut att nätet var kört i botten, å kostade på nätet 5 mille, så nu är jag så nöjd.. Inte bara jag förstås, utan alla på samma tråd, som fått offra många onödig sek på havererad elektronik..mr.Ola skrev:Nej vad gäller "din egen" installation så har du rätt i det, min tes gällde om du skulle ta ett nytt abbonemang!
Däremot så är du förpliktad att anmäla utökningar av din elanläggning till elbolaget då det kan tänka sig att områdets transformatoranläggning blir för liten om du gasar upp den i 25 - 50 amp mera!
magentis
allt framgår inte alltid i alla frågeställningar från början, därav det jag skrev, och hittils har jag inte sett att trådskaparen preciserat sej om fastigheten, "på min pappas jordbruksfastighet" kan ju även innebära att en avstyckning är gjort/kommer att göras, särskilt med tanke på att han även jämför med ett nytt abonnemang. men vad jag inte kan förstå är varför du tycker att elbolaget ska sponsra kabel som någon drar mellan (sina)byggnader? för isåfall skulle dom nog få ha en heltidsanställd som har som sysselsätning att "sponsra" kabel till hött och mött....magentis skrev:
Det är inget jag tycker att nätägaren ska göra, utan bara att det går att fråga.
Det har hänt många ggr att nätägare har hjälpt till med kabel, det vet jag av egen erfarenhet, så varför inte fråga dom nu?
Får han ett nej är det bara att acceptera det, å ordna fram kabel på annat sätt.
En så här dyr kabel är inget direkt man kilar in å köper i första bästa butik, åtminstone inte jag.
Därför tycker jag man ska pröva alla möjligheter att komma undan billigare, å där är nätägaren en möjlighet..
magentis
Det har hänt många ggr att nätägare har hjälpt till med kabel, det vet jag av egen erfarenhet, så varför inte fråga dom nu?
Får han ett nej är det bara att acceptera det, å ordna fram kabel på annat sätt.
En så här dyr kabel är inget direkt man kilar in å köper i första bästa butik, åtminstone inte jag.
Därför tycker jag man ska pröva alla möjligheter att komma undan billigare, å där är nätägaren en möjlighet..
magentis
jag skulle ju bara undvika att kontakta nätägaren så långt det går, inte väcka den björn som sover helt enkelt..
för får dom reda på att du vill göra en sån här grej kanske dom tvingar dig att skaffa nytt abbonemang till det andra huset och hotar med att säga upp ditt nuvarande om du genomför vidarematningen, man vet aldrig, därför är det bättre att ligga lågt och bara göra som man själv tycker är lämpligt...
för får dom reda på att du vill göra en sån här grej kanske dom tvingar dig att skaffa nytt abbonemang till det andra huset och hotar med att säga upp ditt nuvarande om du genomför vidarematningen, man vet aldrig, därför är det bättre att ligga lågt och bara göra som man själv tycker är lämpligt...
Här kommer lite mer uppgifter:pellefant skrev:allt framgår inte alltid i alla frågeställningar från början, därav det jag skrev, och hittils har jag inte sett att trådskaparen preciserat sej om fastigheten, "på min pappas jordbruksfastighet" kan ju även innebära att en avstyckning är gjort/kommer att göras, särskilt med tanke på att han även jämför med ett nytt abonnemang. men vad jag inte kan förstå är varför du tycker att elbolaget ska sponsra kabel som någon drar mellan (sina)byggnader? för isåfall skulle dom nog få ha en heltidsanställd som har som sysselsätning att "sponsra" kabel till hött och mött....
Ingen tomt kommer att styckas av. Om jag drar egen el från huset sätter jag in en elmätare på min kabel. Stugan jag skall bygga är Polhus modell Saga, alltså ingen jättestuga direkt, som skall isoleras och användas som fritidshus så jag är tämligen säker på att jag inte behöver mer än 16A, men jag förstår naturligtvis att jag måste överdimensionera kabeln.
Mvh Henrik
Blir det en egen fastighet så ska den ha ett eget abonomang, är det bara ett hus till på samma fastighet bryr sig inte nätägaren.
Men om ekonomin är så tajt att man inte har råd med 300 meter jordkabel ska man nog tänka sig för innan man över huvud taget bygger ett hus. En Pex 5g10 kan du säkert köpa av din elektriker för 50:- m
Men om ekonomin är så tajt att man inte har råd med 300 meter jordkabel ska man nog tänka sig för innan man över huvud taget bygger ett hus. En Pex 5g10 kan du säkert köpa av din elektriker för 50:- m
Men vilken kabel tänkte du använda?
Det bästa vore att räkna på det tror jag.
Tänkte du säkra den med 16 A eller?
Jag tror en 10 eller 16 kvadrats borde räcka i så fall men man vet aldrig efter förutsättningarna.. Finns kanske nån här som kan räkna ut detta till dig på ett ungefär? Om du tar reda på förimpedansen av din elleverantör.. Räkna ut utlösningsvillkor samt spänningsfallet.
Jag tror en 10 eller 16 kvadrats borde räcka i så fall men man vet aldrig efter förutsättningarna.. Finns kanske nån här som kan räkna ut detta till dig på ett ungefär? Om du tar reda på förimpedansen av din elleverantör.. Räkna ut utlösningsvillkor samt spänningsfallet.
Redigerat:
Jag har inte sagt att jag inte har rådelmont skrev:Blir det en egen fastighet så ska den ha ett eget abonomang, är det bara ett hus till på samma fastighet bryr sig inte nätägaren.
Henrik
Vilken kabel jag använder är lite flytande, den som är billigast och jag slipper lägga den i rör.Slugge skrev:Men vilken kabel tänkte du använda?
Ja 16A blir det.
Skall försöka ta reda på förimpedansen.
Om nätbolaget drog 80 m 10 mm2 från transformatorn till mätarskåpet skulle jag bli både sur och förvånad. Det skulle bidra med 0.28 ohm till förimpedansen.Slugge skrev:
Här lägger dom i alla fall rejäla don så det inte behöver bytas kabel när fastighetsägaren vill hänga på en ladugård.