Nåt generellt som gäller finns inte så vitt jag vet, men med rätt personer å rätt frågeställning så brukar det inte va omöjligt att göra en bra affär.. Ska själv försöka "fjäska" till mig 50m jordkabel, av den typ vi pratar om härSlugge skrev:
magentis
Om man erbjuder sig att gräva ner en existerande luftledning åt nätbolaget, så dunkar det ned en kabeltrumma 3x95 mm2 på gårdsplan redan nästa morgon, det vet jag av egen erfarenhet.
Dock vill dom nu ha tillbaka den eftersom jag inte grävt..
Jag skulle nog rekommendera TS att göra en deal med nätbolaget och bjuda på schakten och markintrånget mot att dom lägger kabel från transformatorn 80 m bort.
300 m 16 mm2 är ingen bra lösning när man kan få 80 m 95 mm2, som dessutom nätbolaget ansvarar för.
Jag skulle nog rekommendera TS att göra en deal med nätbolaget och bjuda på schakten och markintrånget mot att dom lägger kabel från transformatorn 80 m bort.
300 m 16 mm2 är ingen bra lösning när man kan få 80 m 95 mm2, som dessutom nätbolaget ansvarar för.
Men inte om det gäller telefon, kan jag intyga. Teracom skrattade åt mig när jag frågade om dom ville gräva ner en telekabel som hänger väldigt dåligt på min tomt.mycke_nu skrev:Om man erbjuder sig att gräva ner en existerande luftledning åt nätbolaget, så dunkar det ned en kabeltrumma 3x95 mm2 på gårdsplan redan nästa morgon, det vet jag av egen erfarenhet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Så är det.., dom gräver bara till tomtgränsen. Däremot så får du gärna en "stump" kabel att själv gräva ner. Å be då om en 5-pars fylld kabel, så finns det några par i reserv. Dra en vals om att det är aktuellt med ett par nya abb i kåken, ifall dom skulle "bråka" med dig.5.2 racing skrev:
magentis
Men denna kabel hänger på min tomt. Utan servitut eller likn. Antar att det finns nåt kryphål för dom. Typ gammal hävd eller nåt.
jag förstår inte varför elbolaget skulle sponsra med 300 meter kabel till ett bef. abb?
är det olika ägare av husen så kan man inte "bara" dra vidare en egen matning=otillåten vidareförsäljning av el inom elbolagets koncessionsområde
är det olika ägare av husen så kan man inte "bara" dra vidare en egen matning=otillåten vidareförsäljning av el inom elbolagets koncessionsområde
Men här är det ju inte frågan om nåt sånt. Kåken tillhör ju en å samma fastighet..., det är bara tomten som är något större än vad som är brukligt i kåkghettonapellefant skrev:
magentis
Jag har för mig att nätägare har blivit lite snålare vad gäller sådan sponsring av kabel mot nedgrävning då inte alla som tar sig för ett sådant jobb riktigt begripit innebörden av detta, dvs min 50 cm djupt efter hela sträckan och skyddad, utmärkt samt en hel massa kabelsand..
Det kostar dom en hel del å felsöka å åtgärda om det blir någe fel!
Men det gäller väl inte inne på den egna tomten? Gräva ner några 50cm tänker då inte jag göra, utan det blir "lagomt djupt" helt enkeltmr.Ola skrev:Jag har för mig att nätägare har blivit lite snålare vad gäller sådan sponsring av kabel mot nedgrävning då inte alla som tar sig för ett sådant jobb riktigt begripit innebörden av detta, dvs min 50 cm djupt efter hela sträckan och skyddad, utmärkt samt en hel massa kabelsand..Det kostar dom en hel del å felsöka å åtgärda om det blir någe fel!
magentis
Nej vad gäller "din egen" installation så har du rätt i det, min tes gällde om du skulle ta ett nytt abbonemang!
Däremot så är du förpliktad att anmäla utökningar av din elanläggning till elbolaget då det kan tänka sig att områdets transformatoranläggning blir för liten om du gasar upp den i 25 - 50 amp mera!
Däremot så är du förpliktad att anmäla utökningar av din elanläggning till elbolaget då det kan tänka sig att områdets transformatoranläggning blir för liten om du gasar upp den i 25 - 50 amp mera!
Ett ögonblick här nu, begreppen börjar blandas ihop och förvirringen total..
Mr Ola om hans interna kabel skulle gå sönder bryr sig inte nätägaren ett dyft om detta, denna ligger på andra sidan mätarsäkringen så det är den som får ta smällen. Nätägarens ansvar sträcker sig enbart till första anslutningspunkt.
Är det däremot scenario med nytt abonnemang du tänker på kan proceduren skilja lite mellan nätägarna men det vanliga är att tomtägaren lägger tomrör, som ska hålla viss standard och mått, som sedan nätägaren drar sin kabel i. Skulle denna kabel gå sönder är det nätägarens skyldighet att laga den eller förse kunden med provisorisk el tills den är lagad, efter 12 h utgår första ersättningen t.ex.
Och Magentis, djupet är en fråga om elsäkerhet, frångår du standard och någon skulle skadas pga detta blir det svårt för dig att försvara det, kan du inte komma tillräckligt djupt ska skyddsrör läggas.
Förläggningsdjupet berör på vad det är för mark, men EBR-standarden säger iaf 35 cm och uppåt i normalfallet, som på din tomt exempelvis, 1 dm ovan kabel ska finnas skydds- eller markeringsband och där emellan fina massor, typ sand eller jord. Är det t.ex. brukbar mark rekommenderas minst 80 cm har jag för mig.
Mr Ola om hans interna kabel skulle gå sönder bryr sig inte nätägaren ett dyft om detta, denna ligger på andra sidan mätarsäkringen så det är den som får ta smällen. Nätägarens ansvar sträcker sig enbart till första anslutningspunkt.
Är det däremot scenario med nytt abonnemang du tänker på kan proceduren skilja lite mellan nätägarna men det vanliga är att tomtägaren lägger tomrör, som ska hålla viss standard och mått, som sedan nätägaren drar sin kabel i. Skulle denna kabel gå sönder är det nätägarens skyldighet att laga den eller förse kunden med provisorisk el tills den är lagad, efter 12 h utgår första ersättningen t.ex.
Och Magentis, djupet är en fråga om elsäkerhet, frångår du standard och någon skulle skadas pga detta blir det svårt för dig att försvara det, kan du inte komma tillräckligt djupt ska skyddsrör läggas.
Förläggningsdjupet berör på vad det är för mark, men EBR-standarden säger iaf 35 cm och uppåt i normalfallet, som på din tomt exempelvis, 1 dm ovan kabel ska finnas skydds- eller markeringsband och där emellan fina massor, typ sand eller jord. Är det t.ex. brukbar mark rekommenderas minst 80 cm har jag för mig.