7 906 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Dra jord till badrum i efterhand - hur omständligt är det?
Sida 1 av 2
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jag håller på att prospektera för en total badrumsrenovering där jag kommer att göra mycket av arbetet själv och då har jag lite elfunderingar.
Huset är byggt 1986 och det finns idag inga jordade kontakter någonstans i huset förutom i tvättstuga, kök och garage. Badrummen saknar helt vägguttag. JFB finns.
Om jag nu ska lägga golvvärme (lågvolt) så har jag förstått att jag får göra dragningen av slingorna själva, däremot måste en elektriker koppla in själva transformatorn men den behöver väl jord?
Man skulle rent teoretiskt kunna placera transformatorn utanför badrummet men det är ganska långt till en kopplingspunkt där det finns jord så jag undrar vad som blir bäst: är det bara att gilla läget och låta dra en jordkabel till badrummen - oavsett jobbets omfattning? På köpet får jag ju då också möjlighet att sätta upp ett vägguttag eller kanske en handduksvärmare. Alternativet är att strunta i både golvvärme och uttag och låta allt vara för jag kan inte bedöma jobbets omfattning. Det är säkert uppemot 10 meters dragning som måste göras och det är inte spikrakt. Huset har krypgrund så jag misstänker att större delen av elen är dragen i golvet - men jag vet inte säkert.
Huset är byggt 1986 och det finns idag inga jordade kontakter någonstans i huset förutom i tvättstuga, kök och garage. Badrummen saknar helt vägguttag. JFB finns.
Om jag nu ska lägga golvvärme (lågvolt) så har jag förstått att jag får göra dragningen av slingorna själva, däremot måste en elektriker koppla in själva transformatorn men den behöver väl jord?
Man skulle rent teoretiskt kunna placera transformatorn utanför badrummet men det är ganska långt till en kopplingspunkt där det finns jord så jag undrar vad som blir bäst: är det bara att gilla läget och låta dra en jordkabel till badrummen - oavsett jobbets omfattning? På köpet får jag ju då också möjlighet att sätta upp ett vägguttag eller kanske en handduksvärmare. Alternativet är att strunta i både golvvärme och uttag och låta allt vara för jag kan inte bedöma jobbets omfattning. Det är säkert uppemot 10 meters dragning som måste göras och det är inte spikrakt. Huset har krypgrund så jag misstänker att större delen av elen är dragen i golvet - men jag vet inte säkert.
Är elen dragen i rör går det ofta enkelt att dra i nya elkablar inkl jord med de gamla trådarna som ”dragtråd”.
I nyare hus med el dragna i flexibel, räfflad slag så är det oftast lite struligare då slangen många gånger är dragen allt för krokig och dåligt infäst.
Men allt går är bara frågan om hur mycket jobb och kostnad.
I nyare hus med el dragna i flexibel, räfflad slag så är det oftast lite struligare då slangen många gånger är dragen allt för krokig och dåligt infäst.
Men allt går är bara frågan om hur mycket jobb och kostnad.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Kolla först så garantikraven för golvvärmen inte säger att en elektriker måste lägga slingan ..
Det kan vara lite trevligt att ha de där 25 åren som vissa leverantörer ger på slingan ...
Att dra dit en jord lär troligen inte vara så stor del av totalkostnaden för badrummet ...
Det kan vara lite trevligt att ha de där 25 åren som vissa leverantörer ger på slingan ...
Att dra dit en jord lär troligen inte vara så stor del av totalkostnaden för badrummet ...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Finns det någon speciell anledning till att du vill dra lågvolt (12V, 24V ?). Mer än att du tror du får lägga kabeln själv?
Strikt formellt är det ingen skillnad på klenspännings golvvärme och 230V slingor. Om du har mer än 200W så är det ändå behörighetskrävande.
Och det kan ju också¨vara bra med garantin på 20 - 25 år (varierar lite mellan fabrikaten), den garantin ersätter både kabeln i sig själv och arbete med återställande av badrummet.
Strikt formellt är det ingen skillnad på klenspännings golvvärme och 230V slingor. Om du har mer än 200W så är det ändå behörighetskrävande.
Och det kan ju också¨vara bra med garantin på 20 - 25 år (varierar lite mellan fabrikaten), den garantin ersätter både kabeln i sig själv och arbete med återställande av badrummet.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Nä, den slinga jag kollat på säger väldigt tydligt att man får göra detta arbete själv (Kelvin XK200).
Jag försöker komma ner i kostnad och om det är möjligt att dra dit jord själv så gör jag det. Totalkostnaden idag är kalkylerad till ca 25' i rent materiel och jag känner en rörmokare som jag kan utbyta tjänster med så den "kostnaden" är borträknad.
Jag kan däremot inte klura ut hur dom trådar som finns där idag löper, alltså i vilken riktning och så men enligt en polare som jag just pratat med säger att ingen el går i golvet (han hade ett likadant hus en gång i tiden) utan allt gick i väggarna.
Att bara lyfta på luren och låta en elektriker göra allt jobb kan ju bli väldigt kostsamt (när jag byggde mitt förra hus så drog jag all el på ÖV själv, sen fick elektrikern komma och koppla ihop allt).
Får man dra en jordkabel helt separat utan att den behöver löpa i ett rör?
Jag försöker komma ner i kostnad och om det är möjligt att dra dit jord själv så gör jag det. Totalkostnaden idag är kalkylerad till ca 25' i rent materiel och jag känner en rörmokare som jag kan utbyta tjänster med så den "kostnaden" är borträknad.
Jag kan däremot inte klura ut hur dom trådar som finns där idag löper, alltså i vilken riktning och så men enligt en polare som jag just pratat med säger att ingen el går i golvet (han hade ett likadant hus en gång i tiden) utan allt gick i väggarna.
Att bara lyfta på luren och låta en elektriker göra allt jobb kan ju bli väldigt kostsamt (när jag byggde mitt förra hus så drog jag all el på ÖV själv, sen fick elektrikern komma och koppla ihop allt).
Får man dra en jordkabel helt separat utan att den behöver löpa i ett rör?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Golvvärmen är inte kritisk då det redan sitter radiator där utan det är mer att det blir lite komfortablare om man nu ändå ska renovera och flytspackla för ett kit kostar ju bara några tusenlappar. Visst är det gött att ha lång garanti men då är nog prislappen högre.H hempularen skrev:Finns det någon speciell anledning till att du vill dra lågvolt (12V, 24V ?). Mer än att du tror du får lägga kabeln själv?
Är det verkligen så? Så här står det i "ELSÄK-FS2007:2 +2010:4 Konsoliderade" angående vad man får "göra själv":H hempularen skrev:
"3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 V."
Jag tolkar det som att "värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning" är undantagna från effektgränsen.
Sen skulle jag ändå lägga 230 Volts slingor för att slippa transformator men det är en annan fråga.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Tycker anvisningarna från dom olika tillverkarna är ganska luddiga men dom som man verkligen får installera själv har man ansträngt sig för att marknadsföra just detta då det är ett viktigt försäljningsargument.JLyck skrev:
Sen är det många som överdimensionerar sitt badrum gällande golvvärme. Om rummet är på 5kvm så får man inte sätta slingor varken under toastolen eller (givetvis) över brunnen och att ha det under tvättställsbänken och eventuella skåp är rätt meningslöst. Han man dessutom badkar sjunker den aktuella golvytan som behöver värme betydligt. Visst, man får en bättre avdunstning/torkning av golvet om man lägger slingor överallt men för det primära: skönt under fötterna är det att skjuta över målet.