Elkedjesåg

+ Lätt att komma åt i hörn osv
- Kedjan blir slö på 1min om det är en gammal trävägg med spik överallt.
- Större risk för olyckor/skador än en cirkelsåg
- Svårare att få exakt rätt djup på spåret än en cirkelsåg där man ställer in djupet.

Finns speciell "spårmaskin" = cirkelsåg med två klingor så man får rätt bredd på sitt spår direkt. Finns att hyra på uthyrningsfirmor.

Bo.Siltberg skrev:
Om slangarna blir fixerade i väggen så krävs egentligen genomspikningsskydd utefter hela längden!!?
Har funderat kring det där med genomspikningskydd.

Rev ut all el i en trerumslägenhet och spårade sedan in all el i väggarna, putsade tegelväggar. Spårade med en spårfräs och la i flex och putsade sedan över. Arbetet gjorde jag själv under övervakning av min behöriga elektriker.

Materialet i väggen, träreglar eller putsade tegelväggar, borde inte ha någon betydelse. Vid genomdragning i en regel så ska det väl klassas som fast instalering och likaså borde det göra det samma i en putsad tegelvägg (fast då givetvis över allt).

Detta med genomspikningsskydd tror jag är en sådan sak som ska vara enligt regelverket men som alla mer eller mindre hoppar över, eller?

Jag satte inga spikskydd, hur gör ni andra?

Undrar

/PC

Det där hade jag glömt att jag skrev...det var ju faktiskt en intressant fråga :D

Bo.Siltberg skrev:
Om slangarna blir fixerade i väggen så krävs egentligen genomspikningsskydd utefter hela längden!!? Slangarna ska ligga ytligt för kylningens skull, men dom ska egentligen ligga löst så att en skruv kommer att putta undan den. Så frågan är hur utsatta slangarna blir. Hamnar dom en decimeter under taket, och rakt ned mot ett uttag, så borde det vara ok eftersom där brukar det finnas el, dvs varje händig person bör tänka på att det kan finnas el där.
Hum.. Hur är de nu egentligen med de där? Är det inte bara om man fräser in/murar in lös kabel som man måste ha spikskydd?

Spikar/skruvar/borrar man in i ett rör med FK så kan man ju enkelt byta ut den skadade tråden.

Bo, du som gillar att läsa föreskrifter, vad gäller egentligen? :rolleyes:

Vill bara förtydliga,

själv har jag inte läst regelverket men hört flera som reffererar till det när det gäller just spikskydd.

/PC

Ja är man rädd om livet kan man ju alltid springa och hyra en spårfräs.

Borde inte detsamma gälla för nybyggnation med i så fall? Om jag får för mig att borra ett hål i väggen i ett nyare hus och kommer på kabelrör i väggen.

Är inte det en identisk situation?

Äh, era bortskämda... använd kniv och karva upp spår för rören. :cool:

Om det finns krav på spikskydd längs hela slangen vid infräsning så är det väl kanske bättre att lägga pansarrör eller nåt.
Låter idiotiskt.

//Patrik

Redigerat:
Spårfräs känns lyxigt.
Jag skruvade upp en planka som anhåll sist och flyttade den lite för spår nr 2, blir nog till att göra likadant den här gången.

Känns iaf inte som att det fanns någon annan metod som var överdrivet överlägsen..

Jag gjorde nyss en djupdykning i reglerna: http://www.byggahus.se/forum/el/155488-dra-kabel-pa-vinden-till-nya-takdosor-krav-pa-vp-roer.html#36
Det krävs ingenting för ledningssystem som är fastsatt i vägg.
Och det där med spikskydd är heller inget krav, det är ett råd (som dock är nästan lika starkt).
Det är alltså upp till elinstallatören att bedöma risken för genomspikning av kabeln/röret/slangen.
Ett rör infräst i väggen är väl bara obetydligt mer utsatt än ett rör klamrat på reglarna bakom väggskivan, så det handlar främst om att fräsa in röret på ett bra ställe och sedan märka ut den med tjock gul/grön tusch på tapeten :)

Rörkrökarna drar ju nuförtiden vattenrör i väggarna, och dessa flyttar inte speciellt lätt på sig om de kommer en skruv/borr. Är också betydligt jobbigare att fixa en sån skada... iofs lär väl ingen DÖ av lite vatten..

Jag brukar använda en överhandsfräs för att fälla in rör i väggarna, tycker det funkar bäst

Fredrik B01 skrev:
Jag brukar använda en överhandsfräs för att fälla in rör i väggarna, tycker det funkar bäst
Jag har funderat på det oxå, men tänker mig att det tar ganska lång tid och krävs rätt starka & stora stål för att inte behöva göra om det flera ggr. Är ju riktig plankvägg jag ska fräsa ur...

Fredrik B01 skrev:
Har också varit sugen på att prova en sån.. Men hur bra tål den att köra i spik/skruv?

Rrrrr skrev:
Har också varit sugen på att prova en sån.. Men hur bra tål den att köra i spik/skruv?
Skulle säga inte alls...

/PC

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.