Byggahus.se
H
Hej,

Våren 2016 köpte vi en sommarstuga utan indragen elektricitet. Ganska snart förstod vi att el vill vi ha. Började söka runt som en galning för att se vad detta kunde kosta. Men hittade mest trådar där folk undrade vad det kunde kosta. Allas förutsättningar är ju olika men tänkte att det trots allt kunde vara av intresse att få någons facit på vad det kostade.

Resan började med en ansökan till vårt nätbolag, maj 2016. De har standardiserade tariffer, för vår del med mer än 300 m till närmsta station så fick vi en anslutningsavgift på 52000kr. Offerten kom snabbt från dem och man hade 3 veckor på sig att tacka ja. Mycket smidig hantering, får jag lov att säga.

Nu var det dags att hitta en elektriker som var behörig att skicka föranmälan, dra el och skicka in intyget till nätbolaget när allt var klart. Våra förutsättningar var rätt usla, ingen farbar väg för bil de sista 300 m och har man inte jeep som vi så är det snarare 500 m. Så man får bära materialet eller ta vägen via sjön. Vi var inställda på att vi kommer ha svårt att få tag i en elektriker som överhuvudtaget vill ta på sig jobbet. Istället för jaga kostnad så var målet att få en noggrann hantverkare som gör ett jobb vi är nöjda med. Vi fick napp på en som bodde i samma kommun som vår stuga ligger i. Han var och kollade på jobbet och tyckte att ”jaja, lite extra motion är alltid bra.” Skön inställning när man får ett sådant här jobb.

Sedan började en lång väntan, juni 2018 så var äntligen nätbolaget klara med att dra kabeln fram till stugan och nu kunde det roliga börja. Vi har en huvudstuga på 35 m2, sonens stuga samt ytterligare en lite byggnad med mulltoa och förråd. Samtliga byggnader skulle ha el och det skulle dras kabel emellan dem. På grund av markens beskaffenhet så går det ej att gräva ned utan en jordkabel fick det bli mellan byggnaderna.

Tänkte att jag delar upp vad som gjordes i de olika byggnaderna och bifogar fakturorna i olika inlägg, så fortsättning följer. Men total för allt blev kostnaden: 52000+42277+9157+12045+2475=117954 kr

Mvh

• Gilla
kulle och 12 till
  • Laddar…
H
Sonens stuga och förråd+mulltoa.

Här höll vi det enkelt, vi valde att sätta in:
1 utomhusbelysning med rörelsevakt, 1 vanlig utomhusbelysning, 2 taklampor, 1 vägguttag 2-vägs inne och 1 2-vägs utomhus. Sedan var det lite annat nödvändiga saker som jordfelsbrytare, automatsäkringar mm.
Hittade bara sista sidan på fakturan så får lägga till första sidan senare.

F90E683A-FB2D-4457-9566-72EB15CE3F88.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
andjoh och 2 till
  • Laddar…
H
Huvudstugan:

4 taklampor uttag (kan inte det korrekta ordet), 6 vägguttag 2-vägs, uttag med brytare till luftluft-värmepump, 4 st 1-vägs för vitvaror och kommande förbränningstoalett, 2 st utomhusbelysning och 1 utomhus vägguttag. Utanpåliggande dragning (som jag personligen tyckte att han gjorde riktigt snyggt). Plus det nödvändiga som jordfelsbrytare, proppskåp mm.
D9822860-7599-415F-A702-663B000E0355.jpeg
Skapa konto

274C8158-D37B-497C-A54E-84148E27A45A.jpeg
Skapa konto

65CB07AD-31BE-4BD8-BB69-9D5B4297F22C.jpeg
Skapa konto

• Gilla
andjoh och 2 till
  • Laddar…
H
Lite bilder på resultatet, vet att det är många som ryser av tanken på utanpåliggande men jag tycker det är rätt snyggt. Kanske för att man ser planeringen som vår elektriker har lagt ned på dragningen samt hur klamrarna sitter med mm precision i raka led.

6A396485-CA73-4151-A8ED-8101D438C0D7.jpeg
779804EC-7FE6-482F-BFC1-B1A86025EF32.jpeg
Skapa konto

2E81EF34-4F5C-4EF6-A6E6-D480C08BD9B7.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
tommib
Jag ser inte riktigt någon fråga i dina inlägg men det var vid en snabb titt en prydlig installation och fakturan var ovanligt human. Ja, lite dyrare än billigaste nätbutiken men inte så mycket. Omöjligt att bedöma tidsåtgången men rimlig timdebitering.

Var rädd om den elektrikern.

• Gilla
JDA och 7 till
  • Laddar…
H
tommib tommib skrev:
Jag ser inte riktigt någon fråga i dina inlägg men det var vid en snabb titt en prydlig installation och fakturan var ovanligt human. Ja, lite dyrare än billigaste nätbutiken men inte så mycket. Omöjligt att bedöma tidsåtgången men rimlig timdebitering.

Var rädd om den elektrikern.
Hej,

Jag har ingen fråga och vi har inga invändningar på varken faktura eller timmar, utan detta inlägget var endast tänkt att då jag själv sökte som en galning innan för att få någon uppfattning om kostnad så kunde detta kanske hjälpa någon annan.

Mvh

• Gilla
sulo1105 och 29 till
  • Laddar…
toppeninlägg! denna sortens frågor har jag, som novis, ofta. tack för din tid.

• Gilla
Eylander och 1 till
  • Laddar…
H
J Joakim Alpsten skrev:
toppeninlägg! denna sortens frågor har jag, som novis, ofta. tack för din tid.
Vad roligt att höra, det var min förhoppning med inlägget.

Mvh

Känns som ett bra pris med anslutning och installation.

Du får gärna ange kommun för bättre indikation.

• Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Mycket snyggt gjort med utanpåliggande..

• Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
E
Vettiga materialpriser måste jag nog säga!
Bra inlägg!

• Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Känns som ett bra pris med anslutning och installation.

Du får gärna ange kommun för bättre indikation.
Hej,

Ja, vi är nöjda. Vi visste ju innan att timkostnaden var 550kr och att han tog 75 kr/mil men materialkostnaden hade vi ingen aning om och gav oss lite magvärk innan vi fick resultatet. Allting är inköpt av elektrikern och inköpsstället är Ahlsell.

Kanske lite foliehatt varning på mig nu, men jag håller gärna kommunen hemlig då jag skrivit diverse åsikter om vår strandskyddhandläggare i kommunen. Det finns nämligen endast en och det är skönt att få skriva av sig utan att hänga ut en person. Men sommarstugan ligger i Västra Götaland i en kommun med knappt 30000 invånare och närhet till större städer. Nätägaren är Vattenfall.

Mvh

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
E erkka skrev:
Vettiga materialpriser måste jag nog säga!
Bra inlägg!
Kollade några av priserna mot mitt Ahlsellpris och nätbutik. Sjukt bra pris på 5G6-kabeln. 85:-/m inkl moms på eldirekt.se tror jag det var.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Vi ser gärna direktkostnaden men slå ut det på 10 år, räkna in livskvaliteten och värdet på fastigheten. För mig låter det fantastiskt prisvärt och dessutom snyggt arbete, på många sätt.

C
Jättebra att du lade in detta!:D:D(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.