Vi har borrat ny brunn då vår grävda sinat flera år i rad, och jag håller på att dra vattenledning och elkabel. Vattenledningen drar jag bara fram till den grävda brunnen där jag går på den befintliga PEM-slangen (på så vis slipper jag gräva 1.2m djupt hela vägen, totalt ca 50 meter). Resten av biten fram till huset gräver jag ca 40-50cm djupt.
Jag har varit i kontakt med en elektriker som ska hjälpa mig med inkopplingen sedan, han har mycket att göra och tyckte att jag kunde lägga ner kabel själv och dra in den i källaren så fixar han resten och kontrollerar samtidigt att det jag gjort ser bra ut. Jag skulle köpa N1XV 4G2.5 (2.5mm2 med tanke på längden). Kabelskyddsrör var inte nödvändigt men han rekommenderade det så det har jag gjort - ett med slät insida ("SRN").
Nu funderar jag på hur jag bäst (och snyggast) drar in kabeln i källaren. Det är lecaväggar på betongplatta. Plattan sticker ut ca 10cm utanför väggen på utsidan. Matningen från elmätaren går in på samma ställe, och när man har dragit in den har man borrat snett nedåt i väggen och kommit ut i kanten på plattan. Därefter har man tryckt in ett VP-rör som man dragit kabeln i. VP-röret syns till höger på den första bilden nedan. Sista bilden visar insidan där man skyddat kabeln med ett U-skydd. En snygg lösning tycker jag. Jag har funderat på att göra likadant med den nya kabeln men det känns inte jättelätt att borra snett ner i Lecan och genom betongen då lecan är så mycket mjukare och inte kommer kunna styra borret rätt ? Dessutom har jag läst att man rekommenderar att gå igenom väggen en bit upp istället, oklart varför?
Om inte plattan hade stuckit ut utanför väggen så hade jag förmodligen avslutat kabelskyddsröret en bit innan huset och dragit upp kabeln en bit upp på väggen, borrat snett nedåt från insidan och satt ett U-skydd på väggen som jag låtit gå ner en bit under mark.
Men hur gör man nu när betongplattan sticker ut? Låta kabeln följa kanten och försöka bocka till ett kabelskydd som täcker det?
Hur tätar man bäst kabelskyddsröret under marken, fogskum?
Jag har varit i kontakt med en elektriker som ska hjälpa mig med inkopplingen sedan, han har mycket att göra och tyckte att jag kunde lägga ner kabel själv och dra in den i källaren så fixar han resten och kontrollerar samtidigt att det jag gjort ser bra ut. Jag skulle köpa N1XV 4G2.5 (2.5mm2 med tanke på längden). Kabelskyddsrör var inte nödvändigt men han rekommenderade det så det har jag gjort - ett med slät insida ("SRN").
Nu funderar jag på hur jag bäst (och snyggast) drar in kabeln i källaren. Det är lecaväggar på betongplatta. Plattan sticker ut ca 10cm utanför väggen på utsidan. Matningen från elmätaren går in på samma ställe, och när man har dragit in den har man borrat snett nedåt i väggen och kommit ut i kanten på plattan. Därefter har man tryckt in ett VP-rör som man dragit kabeln i. VP-röret syns till höger på den första bilden nedan. Sista bilden visar insidan där man skyddat kabeln med ett U-skydd. En snygg lösning tycker jag. Jag har funderat på att göra likadant med den nya kabeln men det känns inte jättelätt att borra snett ner i Lecan och genom betongen då lecan är så mycket mjukare och inte kommer kunna styra borret rätt ? Dessutom har jag läst att man rekommenderar att gå igenom väggen en bit upp istället, oklart varför?
Om inte plattan hade stuckit ut utanför väggen så hade jag förmodligen avslutat kabelskyddsröret en bit innan huset och dragit upp kabeln en bit upp på väggen, borrat snett nedåt från insidan och satt ett U-skydd på väggen som jag låtit gå ner en bit under mark.
Men hur gör man nu när betongplattan sticker ut? Låta kabeln följa kanten och försöka bocka till ett kabelskydd som täcker det?
Hur tätar man bäst kabelskyddsröret under marken, fogskum?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Då ska vi se, jag finner ingen elektrisk fråga här, utan du har en borrfråga, snett ned genom leca och därefter betong? Och dina förutsättningar är att du har en kant på plattan som är synlig ovan mark, vilket du inte vill täcka, så ovan plattan vill du inte ha någon kabel? Den befintliga kabeln kommer alltså ut under överkanten, inte i kanten?
Borrning är inte denna forumdels starka sida, men jag ser i min okunskap inga problem att borra enligt befintlig kabel, med en bra maskin och en bra borr. Det spelar väl ingen roll om hålet blir lite vidare än tänkt?
Jag kan tänka mig att det kan bli problem med vatteninträngning om man går in under markytan, men då är det nog läge att dränera runt huset istället.
Markrör brukar man inte täta överdrivet för det är ändå svårt att hålla det helt tätt från vatteninträngning. Det räcker med en trasa som förhindrar jordmassor att tränga in i öppningen. Fogskum gör det besvärligt att byta kabel ifall det skulle bli aktuellt, vilket helt tar bort vitsen med att använda ett markrör.
Borrning är inte denna forumdels starka sida, men jag ser i min okunskap inga problem att borra enligt befintlig kabel, med en bra maskin och en bra borr. Det spelar väl ingen roll om hålet blir lite vidare än tänkt?
Jag kan tänka mig att det kan bli problem med vatteninträngning om man går in under markytan, men då är det nog läge att dränera runt huset istället.
Markrör brukar man inte täta överdrivet för det är ändå svårt att hålla det helt tätt från vatteninträngning. Det räcker med en trasa som förhindrar jordmassor att tränga in i öppningen. Fogskum gör det besvärligt att byta kabel ifall det skulle bli aktuellt, vilket helt tar bort vitsen med att använda ett markrör.
Bara borra snett ut så du kommer ut under plattan, du behöver inte täta något på utsidan, vatten rinner inte uppåt. Däremot kan du täta mellan kabel och skyddsrör på insidan med lite silikon ( kondensskydd ), På utsidan kan du täta mellan markröret ( gulingen ) och kabeln med en plastpåse så inte det kommer grus/sand in i röret.D Danieln84 skrev:
Men Bo, borrning och håltagning ligger i alla elektriker arbetsuppgifter så nog finns det i alla fall hyfsad kunskap om håltagning här på forumets elavdelning.
I det här fallet håller jag helt med jonaserik i föregående inlägg.
I det här fallet håller jag helt med jonaserik i föregående inlägg.
Jag har använt skjut- eller skarvmuff för avloppsrör och en ändpropp där jag borrat hål för kabeln. Sen satte jag en kabelgenomföring hålet får att täta mot kabeln. Antagligen alldeles för överarbetat för riktiga elektriker, men det är smidigt och blir både snyggt och hyfsat tätt.D Danieln84 skrev:
Skarvmuff:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsror-skarv-50-mm-2000023079
Ändpropp:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsror-andstopp-2000030181
Kabelgenomföring:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/kabelgenomforing-10-pack-2000021896
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Tack för många bra tips! Jag gissar att det bästa är att inte borra i väggen alls utan börja borra i plattan precis intill väggen och sedan snett utåt så att jag kommer ut under, ganska nära kanten? Och borra tillräckligt stort för att kunna trycka i ett vp-rör som skydd, eller är det överkurs?
Tipset för att täta var bra, det får bli en tur till Biltema!
Tipset för att täta var bra, det får bli en tur till Biltema!
Överkurs Tja kanske ,men inte fel att ha ett skydd mot betongen eller en tangering av ett arneringsjärn som fått lite grader på sig. Kan vid otur skava en repa i skalet vid dragningen av kabeln, Sen det med att börja i väggen, går det med, men börja i vecket golv/vägg , gärna lite skav på väggen. Då kan du hugga ur lite i väggen och få en snäll bock in , går bra att trä en PEM*slang som sparkskydd ner i hålet och en halv meter upp, blir snyggt och proffsigt.D Danieln84 skrev:
Nu är allt inkopplat, tyvärr efter ett litet missöde. Borrade 10cm från bergvärmeslangarna, precis i vecket mellan golv och vägg, ca 45 grader snett utåt. Resonerade att om det gick bra med bergvärmeslangarna så borde det gå bra för mig också.
Hade grävt under plattan och tyckte jag hade koll på bergvärme och el-servis. Tyvärr visste jag inte att det gick ett avloppsrör i kantbalken, men det fick jag erfara... Lyckligtvis borrade jag inte rakt igenom det utan endast i toppen (kände att nåt var fel). Ringde såklart kompisen som är vvs:are, Han menade på att det ska vara lugnt då det inte är toa-avlopp och jag inte borrade genom botten på röret. Plugga hålet i plattan så du slipper lukten bara tyckte han.
Jag undrar jag om bergvärmerören verkligen kan ha missat avloppsrören helt då de går längs med kantbalken. Nåja, det funkar ju såhär 2.5 år senare.
Fick dra in elen ovan mark istället trots allt.
Det var lite svettigt där ett tag.
Hade grävt under plattan och tyckte jag hade koll på bergvärme och el-servis. Tyvärr visste jag inte att det gick ett avloppsrör i kantbalken, men det fick jag erfara... Lyckligtvis borrade jag inte rakt igenom det utan endast i toppen (kände att nåt var fel). Ringde såklart kompisen som är vvs:are, Han menade på att det ska vara lugnt då det inte är toa-avlopp och jag inte borrade genom botten på röret. Plugga hålet i plattan så du slipper lukten bara tyckte han.
Jag undrar jag om bergvärmerören verkligen kan ha missat avloppsrören helt då de går längs med kantbalken. Nåja, det funkar ju såhär 2.5 år senare.
Fick dra in elen ovan mark istället trots allt.
Det var lite svettigt där ett tag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
