G Fredrik Jönsson skrev:
Nästa fråga blir hur jag enkelt ska kunna styra ett spjäll baserat på temperatur/fukt i frånluften. Tror jag försöker i teknikforumet här på sidan.
Vill ha en enkel termostat som även tar hänsyn till fukt.
Har du en smarthub?
Det finns otaliga sensorer med både temp och luftfuktighet för hemma automation.
Använder själv 3st som har båda fuktionerna.
Mina är iofs zwave men det finns zigbee varianter med.

Ulltand Ulltand skrev:
Var kommer komforten in i bilden?
Värme och ventilation.
Slår man av både värme och ventilation så kan man spara pengar. Jag tror nog att många skulle kunna spara en riktigt stor summa, dessutom. Komforten blir nog dock lite lidandes.

Måste du även ha färdigtuggad mat när du äter?

G Fredrik Jönsson skrev:
Nästa fråga blir hur jag enkelt ska kunna styra ett spjäll baserat på temperatur/fukt i frånluften. Tror jag försöker i teknikforumet här på sidan.
Vill ha en enkel termostat som även tar hänsyn till fukt.
Personligen så skulle jag nog köra ett manuellt spjäll till en början åtminstone.

Ulltand Ulltand skrev:
Var kommer komforten in i bilden?
komforten ligger delvis i att kunna ha effektiv ventilation i huset utan att elda för kråkorna.
Sen tycker jag det känns bra att inte slösa.

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Personligen så skulle jag nog köra ett manuellt spjäll till en början åtminstone.
Jag manuellt spjäll men ha koll på värdena. Automation blir väl i senare steg.

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
G Fredrik Jönsson skrev:
Tack så mycket för bra input!

Ventilationen går ju konstant och sätts alltså inte på bara för att dra restvärme ur bastun.
När kanalen till bastun stängs av fortsätter FTX-aggregatet att istället suga frånluft från tvättstugan som ju förmodligen är torrare än den som kom från bastun och definitivt torrare än den som kommer från duschen.
Tanken med den lutande kanalen är att den fukt som eventuellt kondenserar i trumman mellan bastun och spjället (ungefär tre meter) skulle rinna tillbaka.
T.ex. när jag stänger spjället och trumman fortfarande innehåller luft som är varmare än utomhustemperaturen.

Min bastu är vedeldad. När jag byggde den använde jag information/råd från Harvia och fick lära mig att elden slukar stora mängder luft till förbränningen så blir det en naturlig ventilation i en vedbastu.
Den är så att säga inte speciellt effektiv när det gäller att bevara värmen som man ju behöver vara i en elvärmd bastu.
Svårt att uppskatta hur mycket fukt luften innehåller men precis när man kastar på vatten på aggregatet kondenserar det kraftigt ut ur frånluftsventilen som leder ut ur bastun i det fria. Det rökmolnet vill jag ju inte ha upp i kanalen. Men bara efter en liten stund avtar det och den varma luften som blåser ut där, i ibland ut i minusgrader, kondenserar inte alls mycket.
I en vedeldad bastu går det åt en väldig massa vatten om man vill behålla ånga inne i bastun. Om man inte stänger ventilen förstås.
Något annat som jag lagt märke till är att bastun är väldigt torr under avsvalning. Vi brukar torka tvätt på eftervärmen utan problem. Om luften var mycket fuktig skulle det väl fälla ut inne i bastun när den kallnar?
Tanken var alltså inte att ta luften från bastun upp till FTX medans jag badar utan efteråt. Medans jag bastar tänkte jag fortsätta att släppa frånluften rakt ut i det fria.

Suger den frånluft från bastun hela tiden då? Antar att du har en elvärmd bastu och då är det ju helt andra luftmängder det handlar om i ventilation. En elvärmd bastu med samma luftgenomströmning som en vedeldad skulle bli ganska dyr i drift. Ett vedeldat aggregat ger mellan 25-30 kW medans ett eldrivet för samma bastustorlek är på 6-7 kW.
Mitt nuvarande FTX-aggregat är ett sånt korsströmningsvärmeväxlare.
Vet du om du har mycket kondens uppe i lådan efter du har bastat? Mitt har ett förvärmningselement som värmer upp tilluften lite för att minska kondensen.
Dom moderna, roterande värmeväxlarna behöver ingen dränering säger dom.

Jag skulle vilja mäta lite. Har letat efter en tempsensor till bastun men inte hittat någon bra. Har en väderstation som mäter både temp och RH men den går bara till 60°. Ska ändå ta loss givaren och lägga den i frånluftsventilen och se hur det fungerar. Tyvärr tror jag den är ganska långsam och har svårt att fånga snabba förlopp. Men det borde ju en bra bils av vilka värden det handlar om i en avsvalnande bastu.
Just nu har vi +2° och 100% RH utanför så just nu passar det kanske dåligt? När jag tänker mig att återvinningen ska ge besparing är när det är flera minusgrader ute.

Ge mig mer feedback! Tack så mycket.
Ja, utsuget i bastun är alltid igång. Det finns inget styrt spjäll utan bara samma typ av ventil som i övriga våtrum. Totalt fyra rum är anslutna till samma stam som går till FTX som är placerad i kallvinden. Ett av rummen är duschrummet utanför bastun. Där blir det också ganska fuktigt då vi duschar före, under och efter bastandet. De övriga två rummen som är tvättstuga och en liten toalett är samtidigt väldigt torra så den fuktiga luften blandas med torr.

Bastuaggregatet är elektriskt och lagom överdimensionerat med 8 kW.

Jag har för länge sedan använt en Honeywell HIH-4000 för att mäta fukt på vinden. Jag ville veta om det var risk för problem men det var det inte vilket var väldigt skönt att konstatera. Nu finns det bättre komponenter för mindre pengar. T ex en sån här https://www.mouser.se/datasheet/2/682/seri_s_a0002472725_1-2290988.pdf kopplad till en Raspberry Pi så mäter man både fukt och temperatur. Man bör ha viss lödvana för att montera en DFN-kapsel.

https://learn.sparkfun.com/tutorials/raspberry-pi-spi-and-i2c-tutorial/all Man kan ansluta till kontaktplinten på kortet med lösa kontakthylsor så blir det billigare och tar mindre plats.

Nu har jag tittat in i utsuget från bastun. Det finns ingen som helst antydan till rost i rörstumpen som går upp till stammen så jag tror inte att du behöver mäta eller vara orolig. Jag har aldrig tittat i burken på vinden i samband med bastu så om det blir märkbart fuktigt där har jag ingen aning om. Någon synlig rost finns inte där heller. Jag brukar göra rent filtren två gånger per år och jag ser inga skador.

T TommyC skrev:
Ja, utsuget i bastun är alltid igång. Det finns inget styrt spjäll utan bara samma typ av ventil som i övriga våtrum. Totalt fyra rum är anslutna till samma stam som går till FTX som är placerad i kallvinden. Ett av rummen är duschrummet utanför bastun. Där blir det också ganska fuktigt då vi duschar före, under och efter bastandet. De övriga två rummen som är tvättstuga och en liten toalett är samtidigt väldigt torra så den fuktiga luften blandas med torr.

Bastuaggregatet är elektriskt och lagom överdimensionerat med 8 kW.

Jag har för länge sedan använt en Honeywell HIH-4000 för att mäta fukt på vinden. Jag ville veta om det var risk för problem men det var det inte vilket var väldigt skönt att konstatera. Nu finns det bättre komponenter för mindre pengar. T ex en sån här [länk] kopplad till en Raspberry Pi så mäter man både fukt och temperatur. Man bör ha viss lödvana för att montera en DFN-kapsel.

[länk] Man kan ansluta till kontaktplinten på kortet med lösa kontakthylsor så blir det billigare och tar mindre plats.

Nu har jag tittat in i utsuget från bastun. Det finns ingen som helst antydan till rost i rörstumpen som går upp till stammen så jag tror inte att du behöver mäta eller vara orolig. Jag har aldrig tittat i burken på vinden i samband med bastu så om det blir märkbart fuktigt där har jag ingen aning om. Någon synlig rost finns inte där heller. Jag brukar göra rent filtren två gånger per år och jag ser inga skador.
Lugnande. Jag kanske överdriver problemet. Kanske räcker att bara lägga givare till väderstationen på strategiska platser i systemet för att ha lite koll.
Men det hade ju varit ännu tryggare om det fanns gränsvärden att förhålla sig till från fläktleverantörer.

Det är alltid bra att undersöka allt som man är osäker på istället för att chansa och få problem senare. Nu fick jag lite koll på detta också, det hade jag ju inte innan jag tittade.

G Fredrik Jönsson skrev:
komforten ligger delvis i att kunna ha effektiv ventilation i huset utan att elda för kråkorna.
Sen tycker jag det känns bra att inte slösa.
Då är det inte komfort du avser då utan energieffektivitet.

Om det är sämre att elda för kråkorna eller att ta tillvara den lilla mängden energi i relation till miljöbelastningen av att utföra installationen låter jag vara osagt.

Ulltand Ulltand skrev:

Om det är sämre att elda för kråkorna eller att ta tillvara den lilla mängden energi i relation till miljöbelastningen av att utföra installationen låter jag vara osagt.
Komfort inom givna ekonomiska ramar skulle man kunna säga. Slapp man helt tänka på ekonomin finns det ju komfortablare lösningar på det mesta.

A Antemoo skrev:
Värme och ventilation.
Slår man av både värme och ventilation så kan man spara pengar. Jag tror nog att många skulle kunna spara en riktigt stor summa, dessutom. Komforten blir nog dock lite lidandes.

Måste du även ha färdigtuggad mat när du äter?
Hur tänker du nu?

Ventilationen och värmen i huset fungerar precis som vanligt oaktat om bastun kopplas till FTXen eller inte

Ulltand Ulltand skrev:

Jag tolkar det som en kombination. Allt är ju inte svart eller vitt här i livet…för alla.

G Fredrik Jönsson skrev:
Komfort inom givna ekonomiska ramar skulle man kunna säga. Slapp man helt tänka på ekonomin finns det ju komfortablare lösningar på det mesta.
Komfort betyder något annat än du tycks tro.

Det finns andra bra ord för det du avser. Energiprestanda, energiåtervinning energieffektivitet osv

A Antemoo skrev:
Jag tolkar det som en kombination. Allt är ju inte svart eller vitt här i livet…för alla.

Komfort betyder en en sak. Energieffektivitet en annan.

Precis som svart betyder svart och vitt betyder vitt.

Ulltand Ulltand skrev:
Komfort betyder något annat än du tycks tro.

Det finns andra bra ord för det du avser. Energiprestanda, energiåtervinning energieffektivitet osv
För mig betyder komfort bekvämlighet. Att ha ventilation utan att släppa ut värmen är ju bekvämt. Annars kan man ju vädra genom att öppna ett fönster.

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.