60 892 läst ·
348 svar
61k läst
348 svar
Dra in fiber eller ej?
Nej, ingen har nånsin sagt att 3G varit gränsen. Varför skulle man sagt det? WiFi gick ju över radio och var redan snabbare.
Det är inte 3G, 4G, 5G, 6G eller 7G som är begränsningen, det är modulationen. Googla på Shannon-teoremet. Den gränsen gäller ALLA överföringsformer, även fiber. Men fiber har fördelen att gränsen gäller inom varje fiber.
Har du en trådlös förbindelse mellan två punkter så finns det INGET sätt att öka bandbredden.
Har du en fiberförbindelse (eller kabelförbindelse) mellan två punkter kan du dubbla bandbredden genom att dra en fiber till. Eller tiofaldiga den genom att dra nio fibrer till.
Men eftersom en fiber idag har en bandbredd som i princip överskrider hela radiospektrumet så är det omöjligt att utveckla en radiolösning som går lika snabbt som fiber. Radiospektrumet är helt enkelt smalare än det optiska spektrumet.
Det är inte 3G, 4G, 5G, 6G eller 7G som är begränsningen, det är modulationen. Googla på Shannon-teoremet. Den gränsen gäller ALLA överföringsformer, även fiber. Men fiber har fördelen att gränsen gäller inom varje fiber.
Har du en trådlös förbindelse mellan två punkter så finns det INGET sätt att öka bandbredden.
Har du en fiberförbindelse (eller kabelförbindelse) mellan två punkter kan du dubbla bandbredden genom att dra en fiber till. Eller tiofaldiga den genom att dra nio fibrer till.
Men eftersom en fiber idag har en bandbredd som i princip överskrider hela radiospektrumet så är det omöjligt att utveckla en radiolösning som går lika snabbt som fiber. Radiospektrumet är helt enkelt smalare än det optiska spektrumet.
För att man är skeptiskt kanske?
Har mött många.
lägger ingen större vikt i shannons teorem jag får helt enkelt vara nöjd med vad som finns idag och hur det ser ut om 10,15 eller 20 år får framtiden utvisa.
Fram tills dess använder jag det så mycket det går.
Har mött många.
lägger ingen större vikt i shannons teorem jag får helt enkelt vara nöjd med vad som finns idag och hur det ser ut om 10,15 eller 20 år får framtiden utvisa.
Fram tills dess använder jag det så mycket det går.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 174 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 174 inlägg
Ja, det är som Mark Twain sa: "I didn't have time to write a short letter, so I wrote a long one instead".MathiasS skrev:
Att skriva kort tar tid. Och det tycker jag inte alltid att jag har när jag skriver här. Tid att lägga på det alltså.
I jobbet så har jag ju alltid sidbegränsningar att ta hänsyn till, och då tar det några veckor att få det att rymmas. Det är alltid för långt från början.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 174 inlägg
Nej. Det är information som bara teleopperatören har. Och inte i realtid nödvändigvis.peternicklas skrev:
Det är klart att man med rätt (ohemult dyra) utrustning kan mäta fram det, men det behövs mer än en app på en platta. (Det behövs framförallt en ny radio).
Nu gör ju killarna (och tjejjerna) som håller på med software defined radios en massa kul grejjor till en billig penning, så det kanske finns någon som gjort det på en amatörbudget, men jag har inte sett det. Jag har å andra sidan inte letat jättenoga, och följer området "sådär", så om någon orkar googla och hittar något kul så skicka gärna en blänkare här.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 174 inlägg
Ja. Det finns det appar för (och har man Android så kan man gå in i "om telefonen" och få fram en del av den infon också).AndersS skrev:
Jag tolkade frågan som om det går att få reda på andras användning av samma cell, och det är som sagt betydligt svårare.
Kan man hitta hut många som är anslutna så kan man få en idé om vilken bandbredd man kan förvänta sig. Jag ligger just nu på 7,2 Mb mot min mast.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 174 inlägg
Som jag tolkar beskrivningen av appen så är det "neigbouring cells", så det är inte det?peternicklas skrev:
Nu var det många år sedan jag jobbade med det, men för många av accessteknikerna så kan jag inte dra mig till minnes att telefonen ens skulle veta om hur många andra som är anslutna till cellen. Man kan gissa, men inte säkert.
Om man avlyssnar rätt frekvensspektrum så kan man vaska fram den här informationen, och telefonen har iofs en radiomodul, men den går inte att ställa i "lyssna på allt"-läge pss som (vissa) WiFi-kort. Ja, dvs, inte i "vanliga" telefoner.