Nej, ingen har nånsin sagt att 3G varit gränsen. Varför skulle man sagt det? WiFi gick ju över radio och var redan snabbare.

Det är inte 3G, 4G, 5G, 6G eller 7G som är begränsningen, det är modulationen. Googla på Shannon-teoremet. Den gränsen gäller ALLA överföringsformer, även fiber. Men fiber har fördelen att gränsen gäller inom varje fiber.

Har du en trådlös förbindelse mellan två punkter så finns det INGET sätt att öka bandbredden.

Har du en fiberförbindelse (eller kabelförbindelse) mellan två punkter kan du dubbla bandbredden genom att dra en fiber till. Eller tiofaldiga den genom att dra nio fibrer till.

Men eftersom en fiber idag har en bandbredd som i princip överskrider hela radiospektrumet så är det omöjligt att utveckla en radiolösning som går lika snabbt som fiber. Radiospektrumet är helt enkelt smalare än det optiska spektrumet.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
För att man är skeptiskt kanske?
Har mött många.
lägger ingen större vikt i shannons teorem jag får helt enkelt vara nöjd med vad som finns idag och hur det ser ut om 10,15 eller 20 år får framtiden utvisa.
Fram tills dess använder jag det så mycket det går.
 
Andy78 skrev:
lägger ingen större vikt i shannons teorem
Då kan vi inte hjälpa dig... ;)
 
  • Gilla
SSSS och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Lars, satan vad du babblar. Du fyller hela skärmen och måste öva på att skriva kort och koncist så jag orkar läsa hela dina intressanta och läsvärda inlägg (hoppas du tar detta på rätt sätt utan smileys som jag inte gillar att använda).
Ja, det är som Mark Twain sa: "I didn't have time to write a short letter, so I wrote a long one instead".

Att skriva kort tar tid. Och det tycker jag inte alltid att jag har när jag skriver här. Tid att lägga på det alltså.

I jobbet så har jag ju alltid sidbegränsningar att ta hänsyn till, och då tar det några veckor att få det att rymmas. Det är alltid för långt från början. ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
peternicklas
Finns det någon app som visar vilka som använder bandbredd på den masten man är ansluten till. Det finns ju en app för WiFi där man kan se vilka kanaler som används.
 
peternicklas skrev:
Finns det någon app som visar vilka som använder bandbredd på den masten man är ansluten till. Det finns ju en app för WiFi där man kan se vilka kanaler som används.
Nej. Det är information som bara teleopperatören har. Och inte i realtid nödvändigvis.

Det är klart att man med rätt (ohemult dyra) utrustning kan mäta fram det, men det behövs mer än en app på en platta. (Det behövs framförallt en ny radio).

Nu gör ju killarna (och tjejjerna) som håller på med software defined radios en massa kul grejjor till en billig penning, så det kanske finns någon som gjort det på en amatörbudget, men jag har inte sett det. Jag har å andra sidan inte letat jättenoga, och följer området "sådär", så om någon orkar googla och hittar något kul så skicka gärna en blänkare här.
 
Det finns app som visar vilka master din mobil har/haft kontakt med, frekvens samt vilken signalnivå man får.
 
peternicklas
AndersS skrev:
Det finns app som visar vilka master din mobil har/haft kontakt med, frekvens samt vilken signalnivå man får.
Och namnet på denna...
 
peternicklas skrev:
Och namnet på denna...
Hade den i en arbetsmobil när jag var projektledare för ett mobilt arbetssätt.
Fick tipset från en mobiloperatörs nätplanerare, så jag ska se om jag kan få tag i den personen.
Attan att minnet sviker mig, men jag återkommer.
Man
 
AndersS skrev:
Hade den i en arbetsmobil när jag var projektledare för ett mobilt arbetssätt.
Fick tipset från en mobiloperatörs nätplanerare, så jag ska se om jag kan få tag i den personen.
Attan att minnet sviker mig, men jag återkommer.
Man
"Antennas"?
 
alex86 skrev:
"Antennas"?
Nej, inget jag känner igen. Det var en ganska ful app men med mycket info.
 
peternicklas
Network signaelnetwork cell info är 2 jag har hittat. Den nämner grannar, vet inte om det är anslutna till masten. Skulle vara 31 st. mot "min" mast.
 
AndersS skrev:
Det finns app som visar vilka master din mobil har/haft kontakt med, frekvens samt vilken signalnivå man får.
Ja. Det finns det appar för (och har man Android så kan man gå in i "om telefonen" och få fram en del av den infon också).

Jag tolkade frågan som om det går att få reda på andras användning av samma cell, och det är som sagt betydligt svårare.
 
peternicklas
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Det finns det appar för (och har man Android så kan man gå in i "om telefonen" och få fram en del av den infon också).

Jag tolkade frågan som om det går att få reda på andras användning av samma cell, och det är som sagt betydligt svårare.
Kan man hitta hut många som är anslutna så kan man få en idé om vilken bandbredd man kan förvänta sig. Jag ligger just nu på 7,2 Mb mot min mast.
 
peternicklas skrev:
Network signaelnetwork cell info är 2 jag har hittat. Den nämner grannar, vet inte om det är anslutna till masten. Skulle vara 31 st. mot "min" mast.
Som jag tolkar beskrivningen av appen så är det "neigbouring cells", så det är inte det?

Nu var det många år sedan jag jobbade med det, men för många av accessteknikerna så kan jag inte dra mig till minnes att telefonen ens skulle veta om hur många andra som är anslutna till cellen. Man kan gissa, men inte säkert.

Om man avlyssnar rätt frekvensspektrum så kan man vaska fram den här informationen, och telefonen har iofs en radiomodul, men den går inte att ställa i "lyssna på allt"-läge pss som (vissa) WiFi-kort. Ja, dvs, inte i "vanliga" telefoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.