9 573 läst ·
30 svar
10k läst
30 svar
Dra in el i badrum
Om man trefasfördelar i ett bostadshus så ska de dels vara märkt i centralen att det är en trefasgrupp. Dessutom ska man säkerställa att alla poler(faser) bryts på ett säkert sätt vid ett fel. Och de gör man genom att ha 3polig säkring eller jordfelsbrytare!kamilenski skrev:
521.8.2
Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för flera kretsar. Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningsförande ledare.
536.2.2.5
En frånskiljningsanordning ska företrädelsevis bestå av en flerpolig frånskiljare, som frånskiljer matningens samtliga poler. Även enpoliga frånskiljare som är monterade intill varandra kan användas med hänsyn taget till avsnitt 536.1.2 och 536.2.2.1.
Jag har frågat de som skrivit standarden och de säger att det är ok att skippa 3pol säkring om gruppen skyddas av jordfelsbrytare.
Edit: Kom på att då jag frågade om detta så gällde det då man blandar 3fas-laster med enfaslaster i bostadshus. Men de skadar väl inte att alltid gå efter att antingen ha JFB eller 3pol säkring vid flerfasfördelning i bostadshus
Redigerat:
Jag har bara förenklat det du skrev. Utökar:Rrrrr skrev:
En kabel min 4G1,5 för 10 A eller 4G2,5 för 16 A säkringar.
En jordfelsbrytare / ett måste om man ska ha 230 AC i badrum!
En kopplingsdosa,
Två envägs uttag
Rätt märkning.
Är det korrekt?
Om det inte är tillåtet, vad har man dessa uttag till då ?Rrrrr skrev:
Ofta när folk gör om sina kök så har man 5led fram till en spisdosa från början och då är det då tillåtet att fördela tex 2fas till spishäll och 1fas till ugn. faserna tar ut varandra och strömmen blir 0 i nollan.
Det borde väl stämma ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
En brunnen kan vara styrd av tändtråd medan den andra brunnen har konstant spänning från samma fas.
Dessutom är det skillnad på kopplingsdosa och uttag eftersom byte av uttag inte är behörighetskrävande.
Dessutom är det skillnad på kopplingsdosa och uttag eftersom byte av uttag inte är behörighetskrävande.
ElPutte skrev:
Man har uttag med delade brunnar för att styra den ena via en strömställare. Brunnarna är då anslutna till samma fas, ena brunnen obrutan fas och andra styrd.
Ja. Strömmen blir nödvändigtvis inte 0 i nollan, men den kan inte bli större än i en fasledare (förenklat, om man bortser från övertoner och annat krångligt)ElPutte skrev:
Varför man inte ska ha flera faser i ett vanligt uttag/brytare i bostadshus är pga att en icke el-kunnig lekman själv får byta vanliga uttag/strömbrytare. Ett spisuttag får inte lekmän byta, och man kan ju förutsätta att en elektriker fattar att det kan vara flera faser i ett spisuttag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Korrigerar mitt svar lite: samma säkring (som i och för sig kan vara flerpolig).
Om man drar en 4G1,5 och matar maskinerna med varsin fas, sen låter dom dela på jord och nolla. Kopplingen gör man i kopplingsdosan med toppklämmor. Är det så man gör? Ska låta min elektriker utföra detta, men är nyfiken och vill lära mig hur man gör. Därför frågar jag
Vilken IP-klass ska det vara på grejerna? Nåt speciellt eftersom det ska var i ett våtrum?
Vilken IP-klass ska det vara på grejerna? Nåt speciellt eftersom det ska var i ett våtrum?