Jag vill dra en förlängningssladd rakt genom en innervägg. Skulle vilja få det någorlunda snygg och mer rätt gjort än att bara göra hål i gipset på båda sidorna. Finns det någon typ rotdosa som istället är ett stort hål rakt igenom med fäste på båda sidor? Det skulle vara optimalt. Lyckas inte hitta någonstans.

Sen är frågan, får jag ens göra detta själv? Det handlar alltså inte om vertikal dragning i innerväggen. Utan rakt igenom. Vill ha ett tillräckligt stort hål så jag kan slänga igenom en större kontakt. Får hitta något snyggt täcklock och eventuellt modifiera det eller köpa såntdär näslock.

• Gilla
NTe
  • Laddar…
tommib
Titta på bordgenomföringar för skrivbord. Sätt en på varje sida av väggen. Komplettera ev med en bit 75 mm avloppsrör om det är isolering i väggen.

Så länge sladden går att ta bort utan verktyg är det ok att göra själv. Däremot kan det vara olämpligt men det går inte att svara på utan att veta mer.

• Gilla
peterwesterlund och 1 till
  • Laddar…
Om du sätter ett ventialtionsrör genom väggen och har ett lock på varje sida tycker jag att det borde fungera men det är inte rätt.

Varför sätter du inte ett uttag där du behöver istället för att hålla på och kladda med förlängningssladdar

Var visst tvåa på den idén

• Gilla
JimGuldenvägen
  • Laddar…
L
Kabel med sladd och stickpropp monterade , ska kunna vid förflyttning tagas i ena ändan och förflytta den i hela sin längd utan att den stannar upp eller att verktyg måste användas
Så det med att dra den genom väggen finns bara ett alternativ för dig , ett hål så stort att stickpropp och skarvuttag går igenom

Så länge skarvsladden går att dra igenom utan att koppla isär vill jag påstå att det är tillåtet inom rimliga gränser. Men det är en både bättre och lämpligare lösning att göra en fast installation. Att betänka när man drar skarvsladd mellan olika rum är om rummet där skarvsladden är inkopplad är skyddsjordat och andra änden är i ett ojordade rum så har skyddsbarriären i det rummet brutits. Det medför personfara och är inte tillåtet.

T toolman77 skrev:
Varför sätter du inte ett uttag där du behöver istället för att hålla på och kladda med förlängningssladdar
Har haft tre olika elektriker för olika uppdrag tidigare och varit missnöjd med alla tre av olika anledningar. Det har varit rent av fel gjort eller inte snyggt löst. Svårt att få tag på och få en tid. Sen kostar det mycket bara för ett uttag.

Det paradoxala är att elcentralen ligger i det rum jag vill dra till. En walk-in garderob. Men där finns inget eluttag. Tänkte skaffa en Dyson dammsugare så behöver kunna ladda dammsugaren där den ska förvaras.

L Liteavvarje skrev:
Kabel med sladd och stickpropp monterade , ska kunna vid förflyttning tagas i ena ändan och förflytta den i hela sin längd utan att den stannar upp eller att verktyg måste användas
Var går denna roliga text att läsa?

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Kolla efter "doslock med utlopp" så ser du lösningen direkt. Ett hål som för kopplingsdosan (tror 82 mm) och ett doslock på varje sida.
F ö tycker jag att den elektrikern som inte klarar att dra ett snyggt uttag från en elcentral borde lämna tillbaka sitt diplom.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kolla efter "doslock med utlopp" så ser du lösningen direkt. Ett hål som för kopplingsdosan (tror 82 mm) och ett doslock på varje sida.
"doslock med utlopp" gav bara bilder på själva locken. Något måste väl gå genom väggen och förankaras på vardera sida? Vad för slags kopplingsdosa finns det som går rakt igenom en vägg?

Man får gärna komma med tips på om det finns nån elfirma som är lätta att ha och göra med. Gärna att man kan boka online och få en snabb tid. Någon firma som gärna gör småjobb och inte ojar och grämar sig över det. Gärna i Stockholms norrort.

tommib
En betydligt bättre lösning är att dra en ny gruppledning från centralen och sätta ett uttag i rummet.

Är det en normcentral eller en gammal gängsäkringscentral?

Apropå att det är en garderob, du har väl fritt runt elcentralen...

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge skrev:
Var går denna roliga text att läsa?
Du ska inte fara fram med ironi av något slag , är det fel på det jag sagt så ska du tala om det
och inte komma med något som du tycker är lustigt , för det har framkommit här att det inte är fel , men frågan om det var fel att göra så och då svarar man TS om vad som går eller inte går .
Inte gå in på det ena eller andra , klart TS funderar lite på om han ska ta upp ett hål eller få dit ett VK i ordentlig installation

tommib tommib skrev:
En betydligt bättre lösning är att dra en ny gruppledning från centralen och sätta ett uttag i rummet.

Är det en normcentral eller en gammal gängsäkringscentral?

Apropå att det är en garderob, du har väl fritt runt elcentralen...
Huset (som är flerbostadshus) är byggt 2001 så bör väl vara relativt modern central. Det är fritt runt centralen ja.

Egentligen så är det på väggen i nästa rum, alltså väggen precis bakom centralen, som jag vill ha dammsugaren. Inne i städskåpet. Nu är vi alltså i hallen. Det finns ett uttag i hallen men det är på andra sidan så då skulle man behöva dra förlängning upp över dörren och längs en hel vägg. Eller upp i taket och rakt över in i städskåpet.

Bäst vore nog att få till ett uttag precis utanför städskåpet, vilket alltså fortfarande är samma vägg som elcentralen sitter på, fast på andra sidan.

I just det här fallet skulle man kunna tänka sig en placering direkt under elcentralens för att slippa klantig kabelklammring. På köpet slipper man sladden från nätdel en till laddockan liggandes som dammsamlare på golvet.

Edit
Under tiden jag skrev framkom att det var rummet bakom elcentralen.
Då skulle man försiktigt kunna borra igenom väggen och täcka hålet och kabeln med ett utanpåliggande VU.

L
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Huset (som är flerbostadshus) är byggt 2001 så bör väl vara relativt modern central. Det är fritt runt centralen ja.

Egentligen så är det på väggen i nästa rum, alltså väggen precis bakom centralen, som jag vill ha dammsugaren. Inne i städskåpet. Nu är vi alltså i hallen. Det finns ett uttag i hallen men det är på andra sidan så då skulle man behöva dra förlängning upp över dörren och längs en hel vägg. Eller upp i taket och rakt över in i städskåpet.

Bäst vore nog att få till ett uttag precis utanför städskåpet, vilket alltså fortfarande är samma vägg som elcentralen sitter på, fast på andra sidan.
Du har PM

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.