Jo, men om jag som elektriker kommer till en kund som delvis gjort jobbet själv utan att jag kan kontrollera utförandet så får han hitta någon annan som får färdigställa det.A amoreex skrev:
Om han däremot har dokumenterat allt så kan man alltid diskutera en fortsättning, även om det inte är riktigt tillåtet...
självklart förstår din tankeD Dodger skrev:
sen hade du väll också föredragit om han pratat med dig innan han ens påbörja något så ni är överens?
Dra slangen och ta kort. Jag är ju elektriker men gör en kund det ordentligt själv samt dokumenterar. Vad kan gå fel. Oftast får de ju materialet av mig också. Jag kopplar ju inte in nåt där det är en kund vem som helst som ringer och som har handlat på Biltema.
låter ändå rimligt i mitt tycke.E Emos skrev:
Jag förstår lagen att man ej får göra någonting alls själv egentligen.
Men tycker samtidigt de kan vara lite löjligt.
Speciellt om man renoverar lite dels på budget samt att man gör de om kvällar och helger när man har tid.
Så kanske de känns onödigt att elektrikern skall dit tre gånger..
Två gånger för slang och 1 gång för o koppla.
då är de väll ändå bättre att samråda först och komma överens
Problemet är nog just de ggr. det inte "samråds" innan.A amoreex skrev:låter ändå rimligt i mitt tycke.
Jag förstår lagen att man ej får göra någonting alls själv egentligen.
Men tycker samtidigt de kan vara lite löjligt.
Speciellt om man renoverar lite dels på budget samt att man gör de om kvällar och helger när man har tid.
Så kanske de känns onödigt att elektrikern skall dit tre gånger..
Två gånger för slang och 1 gång för o koppla.
då är de väll ändå bättre att samråda först och komma överens![]()
Absolut. Men då tycker jag att man som husägare får skylla sig själv..FredrikR skrev:
Det är ungefär samma sak som att köpa reservdelar till sin bil på biltema och sen gå och fråga sin märkesverkstad om de kan montera och lämna garanti på att allt fungerar som de ska…
Hur hade ni gjort här?
Hade en förhoppning att de skulle vara liggande panel eftersom reglarna bör vara stående..
Är 45mm reglar.
ack så fel jag hade.
Ta bort och fixa dit en 12mm osb?
Och sen 12.5 gips för o nå 24.5
Original är de 15 råspont och 9 gips.
9mm gips för inomhus är ju omöjligt att få
Tag på verkar de som..
eller hade ni gjort om hela väggen istället?
De är en vägg på 3 meter ungefär
Hade en förhoppning att de skulle vara liggande panel eftersom reglarna bör vara stående..
Är 45mm reglar.
ack så fel jag hade.
Ta bort och fixa dit en 12mm osb?
Och sen 12.5 gips för o nå 24.5
Original är de 15 råspont och 9 gips.
9mm gips för inomhus är ju omöjligt att få
Tag på verkar de som..
eller hade ni gjort om hela väggen istället?
De är en vägg på 3 meter ungefär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Att nalla ström från detta uttag till den nya väggen är inte den lösning man väljer i första hand. Du hade problem att komma fram i taket. Finns det ingen kopplingsdosa som är bättre placerad? Har du en takdosa? Finns det verkligen inget rör i rätt riktning?
Annars har du ju träväggar. Ett material som är enkelt att ge sig på med såg och borr. Men jag skulle lagt en utanpåliggande kabel längs golvlisten om inga bättre alternativ finns till hands. Vem bestämmer i huset?
Annars har du ju träväggar. Ett material som är enkelt att ge sig på med såg och borr. Men jag skulle lagt en utanpåliggande kabel längs golvlisten om inga bättre alternativ finns till hands. Vem bestämmer i huset?
Kommer ej åt takdosan pga limträbalken. Och vill ej jacka i den.Bo.Siltberg skrev:
Att nalla ström från detta uttag till den nya väggen är inte den lösning man väljer i första hand. Du hade problem att komma fram i taket. Finns det ingen kopplingsdosa som är bättre placerad? Har du en takdosa? Finns det verkligen inget rör i rätt riktning?
Annars har du ju träväggar. Ett material som är enkelt att ge sig på med såg och borr. Men jag skulle lagt en utanpåliggande kabel längs golvlisten om inga bättre alternativ finns till hands. Vem bestämmer i huset?
Vill inte heller ta ner innertaket för det är spikat och kommer gå sönder.
Är såna stora skivor.
Finns inga kopplingsdosor alls. Allt går via taket i huset. Det finns en kopplingsdosa i hela huset. (Byggår 1990)
jag som utför arbetet bestämmer och vägrar utanpåliggande då jag personligen tycker det hör hemma i gamla hus
Lutar åt att försöka öppna upp så lite de går med Hålsåg och fiska igenom slangen. Och sen bygga igen de igen..
Ska imorgon leta lite vart reglarna sitter.
Produkter som diskuteras: "Hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Jag skulle personligen aldrig förlägga en kabel utvändigt om det finns möjlighet att förlägga den infällt i samband med en ombyggnad.Bo.Siltberg skrev:
Att nalla ström från detta uttag till den nya väggen är inte den lösning man väljer i första hand. Du hade problem att komma fram i taket. Finns det ingen kopplingsdosa som är bättre placerad? Har du en takdosa? Finns det verkligen inget rör i rätt riktning?
Annars har du ju träväggar. Ett material som är enkelt att ge sig på med såg och borr. Men jag skulle lagt en utanpåliggande kabel längs golvlisten om inga bättre alternativ finns till hands. Vem bestämmer i huset?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vadan detta ojande då? Ta fram sågen för böveln!
jo asså jag kommer ju självklart åt den!Demmpa skrev:
Är ju bara att lossa takuttaget
menar mer att pga de sitter en limträbalk så kmr jag ej åt att dra från takdosan till nya väggen. Det har varit en vägg där tidigare med två uttag på samma ställe. Men då gick ju röret i taket när inte balken var ivägen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
