A amoreex skrev:
absolut kommer det att dokumenteras. Inte bara för elen i sig. Utan för de är kul med att dokumentera renoveringar :rofl:
Jo, men om jag som elektriker kommer till en kund som delvis gjort jobbet själv utan att jag kan kontrollera utförandet så får han hitta någon annan som får färdigställa det.

Om han däremot har dokumenterat allt så kan man alltid diskutera en fortsättning, även om det inte är riktigt tillåtet...
 
D Dodger skrev:
Jo, men om jag som elektriker kommer till en kund som delvis gjort jobbet själv utan att jag kan kontrollera utförandet så får han hitta någon annan som får färdigställa det.

Om han däremot har dokumenterat allt så kan man alltid diskutera en fortsättning, även om det inte är riktigt tillåtet...
självklart förstår din tanke ;)

sen hade du väll också föredragit om han pratat med dig innan han ens påbörja något så ni är överens?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Dra slangen och ta kort. Jag är ju elektriker men gör en kund det ordentligt själv samt dokumenterar. Vad kan gå fel. Oftast får de ju materialet av mig också. Jag kopplar ju inte in nåt där det är en kund vem som helst som ringer och som har handlat på Biltema.
 
  • Gilla
Pickupen och 1 till
  • Laddar…
E Emos skrev:
Dra slangen och ta kort. Jag är ju elektriker men gör en kund det ordentligt själv samt dokumenterar. Vad kan gå fel. Oftast får de ju materialet av mig också. Jag kopplar ju inte in nåt där det är en kund vem som helst som ringer och som har handlat på Biltema.
låter ändå rimligt i mitt tycke.
Jag förstår lagen att man ej får göra någonting alls själv egentligen.
Men tycker samtidigt de kan vara lite löjligt.
Speciellt om man renoverar lite dels på budget samt att man gör de om kvällar och helger när man har tid.
Så kanske de känns onödigt att elektrikern skall dit tre gånger..
Två gånger för slang och 1 gång för o koppla.

då är de väll ändå bättre att samråda först och komma överens :D
 
A amoreex skrev:
låter ändå rimligt i mitt tycke.
Jag förstår lagen att man ej får göra någonting alls själv egentligen.
Men tycker samtidigt de kan vara lite löjligt.
Speciellt om man renoverar lite dels på budget samt att man gör de om kvällar och helger när man har tid.
Så kanske de känns onödigt att elektrikern skall dit tre gånger..
Två gånger för slang och 1 gång för o koppla.

då är de väll ändå bättre att samråda först och komma överens :D
Problemet är nog just de ggr. det inte "samråds" innan. ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Problemet är nog just de ggr. det inte "samråds" innan. ;)
Absolut. Men då tycker jag att man som husägare får skylla sig själv..
Det är ungefär samma sak som att köpa reservdelar till sin bil på biltema och sen gå och fråga sin märkesverkstad om de kan montera och lämna garanti på att allt fungerar som de ska…
 
Hur hade ni gjort här?
Hade en förhoppning att de skulle vara liggande panel eftersom reglarna bör vara stående..
Är 45mm reglar.

ack så fel jag hade.

Ta bort och fixa dit en 12mm osb?
Och sen 12.5 gips för o nå 24.5
Original är de 15 råspont och 9 gips.

9mm gips för inomhus är ju omöjligt att få
Tag på verkar de som..

eller hade ni gjort om hela väggen istället?
De är en vägg på 3 meter ungefär

Inre hörn av ett rum med halvfärdig vägg, OSB-skiva nertill och tapetserad vägg ovanför, med synlig golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att nalla ström från detta uttag till den nya väggen är inte den lösning man väljer i första hand. Du hade problem att komma fram i taket. Finns det ingen kopplingsdosa som är bättre placerad? Har du en takdosa? Finns det verkligen inget rör i rätt riktning?

Annars har du ju träväggar. Ett material som är enkelt att ge sig på med såg och borr. Men jag skulle lagt en utanpåliggande kabel längs golvlisten om inga bättre alternativ finns till hands. Vem bestämmer i huset?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att nalla ström från detta uttag till den nya väggen är inte den lösning man väljer i första hand. Du hade problem att komma fram i taket. Finns det ingen kopplingsdosa som är bättre placerad? Har du en takdosa? Finns det verkligen inget rör i rätt riktning?

Annars har du ju träväggar. Ett material som är enkelt att ge sig på med såg och borr. Men jag skulle lagt en utanpåliggande kabel längs golvlisten om inga bättre alternativ finns till hands. Vem bestämmer i huset?
Kommer ej åt takdosan pga limträbalken. Och vill ej jacka i den.
Vill inte heller ta ner innertaket för det är spikat och kommer gå sönder.
Är såna stora skivor.

Finns inga kopplingsdosor alls. Allt går via taket i huset. Det finns en kopplingsdosa i hela huset. (Byggår 1990)

jag som utför arbetet bestämmer och vägrar utanpåliggande då jag personligen tycker det hör hemma i gamla hus:D


Lutar åt att försöka öppna upp så lite de går med Hålsåg och fiska igenom slangen. Och sen bygga igen de igen..
Ska imorgon leta lite vart reglarna sitter.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att nalla ström från detta uttag till den nya väggen är inte den lösning man väljer i första hand. Du hade problem att komma fram i taket. Finns det ingen kopplingsdosa som är bättre placerad? Har du en takdosa? Finns det verkligen inget rör i rätt riktning?

Annars har du ju träväggar. Ett material som är enkelt att ge sig på med såg och borr. Men jag skulle lagt en utanpåliggande kabel längs golvlisten om inga bättre alternativ finns till hands. Vem bestämmer i huset?
Jag skulle personligen aldrig förlägga en kabel utvändigt om det finns möjlighet att förlägga den infällt i samband med en ombyggnad.
 
stilofunk stilofunk skrev:
Jag skulle personligen aldrig förlägga en kabel utvändigt om det finns möjlighet att förlägga den infällt i samband med en ombyggnad.
lite min tanke också!

hade jag bara velat ha ett extra uttag i samband med tapetsering hade jag tagit utanpåliggande!
 
Vadan detta ojande då? Ta fram sågen för böveln!
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vadan detta ojande då? Ta fram sågen för böveln!
bra fråga..:rofl:
Nu är det soffläge så det får vara sålänge
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A amoreex skrev:
Kommer ej åt takdosan pga limträbalken.
Vad då ”kommer ej åt takdosan”?
En kopplingspunkt ska alltid vara åtkomlig.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad då ”kommer ej åt takdosan”?
En kopplingspunkt ska alltid vara åtkomlig.
jo asså jag kommer ju självklart åt den!
Är ju bara att lossa takuttaget :D

menar mer att pga de sitter en limträbalk så kmr jag ej åt att dra från takdosan till nya väggen. Det har varit en vägg där tidigare med två uttag på samma ställe. Men då gick ju röret i taket när inte balken var ivägen :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.