10 056 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Dra fler kablar i samma kabelskyddsrör (skarva på kabelskyddsrör till garaget)?
Mitt garage som ska få el ligger mellan vägen och huset, och kabelskyddsröret från vägen till huset går förbi garaget. Kan jag skarva på ett kabelskyddsrör från mitten av detta kabelskyddsrör, och dra en elkabel mellan huset och garaget genom som går ut genom denna skarv till garaget?
Dvs får man dra fler elkablar i samma kabelskyddsrör, och får man skarva på och göra en T-koppling mellan kabelskyddsrör?
Dvs får man dra fler elkablar i samma kabelskyddsrör, och får man skarva på och göra en T-koppling mellan kabelskyddsrör?
Beror väl egentligen på vad nätägaren tycker om samförläggning då det i praktiken är deras kanalisation - att rent praktiskt göra en dragbrunn/draggrop mmitt på sträckan är i sig inget konstigt utan det kan väl mer vara så att dom inte vill ha en abonnentledning i samma rör som sin servisledning.
Såvida det inte är något elektrisk bekymmer så är det nog bara bäst att inte fråga nätägaren vad denne tycker.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det är ganska dumt att göra en T skarv. Det går ju bara komma åt T skarven från ett kanske två håll om man ska dra i kablar eller behöver byta.
Det kan bli tajt om utrymme.
Tycker att man kan lägga separata rör istället. Blir bara bekymmer om man ska snåla och sen det rycker sönder.
Det kan bli tajt om utrymme.
Tycker att man kan lägga separata rör istället. Blir bara bekymmer om man ska snåla och sen det rycker sönder.
Efter att nu ha grävt mig fram till rören undrar jag om jag har lite tur. Det verkar som att jag har två gula kabelskyddsrör, och i elskåpet syns det att det något mer neongula röret inte innehåller någon kabel. Finns det någon skillnad mellan gula och neongula kabelskyddsrör, är det neongula egentligen avsett till något annat?
Annars känns det för mig spontant som en väldigt bra idé att sätta en T-koppling på det neongula röret och använda det till en kabel från elskåpet på huset till garaget. Vad tror ni om det?
Finns det förresten T-kopplingar till kabelskyddsrör att köpa?
Annars känns det för mig spontant som en väldigt bra idé att sätta en T-koppling på det neongula röret och använda det till en kabel från elskåpet på huset till garaget. Vad tror ni om det?
Finns det förresten T-kopplingar till kabelskyddsrör att köpa?
...och jag antar att jag får använda det neongula skyddsröret för min starkströmkabel till garaget, eftersom det blir svårt att montera en dragbrunn på det vanliga gula röret då det redan innehåller en kabel?
Klicka här för att svara