Dra in fiberkabel genom garagegolvet

175 läst  2 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Det har nu blivit dags att installera fiber i villan. I vissa kommuner skall fastighetsägaren själv ombesörja grävning på den egna tomten. Jag skall själv förlägga ett 50mm tomrör mellan tomtgräns och byggnad. Man skriver: "Lämna rörändarna synliga vid tomtgräns samt vid husvägg, resten kan du återfylla direkt."

Jag vill helst ha en helt dold installation, inte ha någonting på utsidan väggen. Jag skulle vilja ta in fibern genom golvet i garaget precis innanför ytterväggen vid sidan om porten. Golvet är en gjuten betongplatta på mark. Kommunen, som bygger fibernätet, har inga invändningar mot detta utförande.

Här kommer frågan: Är det vettigt att gräva kabeldiket in under plattan och sedan borra ett hål inifrån och ut? Hur svårt blir det att återfylla under plattan? Hur skulle du gjort?

2. A
    Medlem · Nivå 17
    Kan du inte borra ett 16-20 mm hål snett ut från garaget till kabeldiket där du avslutar 50 mm kanalisationen. så att det hamnar under marknivå. Gissar på att fiberbolaget drar en 7 mm duct ( max 14 mm) som de sedan drar in i ditt borrade hål.
    Att gräva sig in under plattan är överkurs.

3. TomasJor
    Medlem · Nivå 6
    Om du vill gräva in under huset kan du återfylla med singel det du kommer åt, tryck sen in lite fogskum.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: