Behöver dra utanpåliggande el som går till tvättstugan, VVB och badrum. Är det ok att dra en EKK 5G1,5 (där L1, L2 & L3 ligger på var sin fasledare, 10 A dvärgbrytare) som i tvättstugan fördelas till tvättmaskin, VVB och en fas vidare till badrum?
Detta istället för att behöva dra tre stycken separata EKK 3G1,5, eller finns det risk att man överbelastar nolledaren då?

Det är ingen risk för nollan så länge det verkligen är 3 olika faser (fasförskjutning), men det blir tydligare hur dragningen är gjord om det dras en separat matning åtminstone till badrummet.

Jo, detta var min tanke, att ha tre olika faser för fasförskjutningens skull, men jag har insett att ju mer man lär sig om detta ämne (tre sladdar, hur svårt kan det vara?!) ju mer inser man hur lite man kan, så bäst att fråga först.

S
Kan du inte dölja installationen på något vettigt vis så hade jag dragit 5ledare utan tvekan. Det ser fruktansvärt ut med 2 utanpåliggande kablar bredvid varandra.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det skulle till och med blir tre kablar bredvid varandra om man skulle dra separata kablar för detta, plus att håltagningen i väggarna blir svårt att få snyggt. Så är det ok med en 5G1,5 så kommer det bli både enklare att dra och en snyggare installation vilket ej är att förakta i mina ögon.

S
warpman skrev:
Det skulle till och med blir tre kablar bredvid varandra om man skulle dra separata kablar för detta, plus att håltagningen i väggarna blir svårt att få snyggt. Så är det ok med en 5G1,5 så kommer det bli både enklare att dra och en snyggare installation vilket ej är att förakta i mina ögon.
Vi splittar trefas grupper ett par ggr i veckan på jobbet. Då främst i tvättstugor där vi redan har en 5ledare många gånger.

Här hemma splitta jag en trefasgrupp till tvätt, torktumlare och avfuktare på olika faser.

Är vvb enfas eller tvåfas? Många tvåfas vvb har ett 3 kw 400 V element som går att köra på 230 V och ger då 1 kw.
I sådana grupper bör helst inte blanda mellanfaskopplad last med vanliga 23Ov fas- nolla kopplade laster och definitivt inte utan 3 polig automatsäkring. En orsak är risken för bakmatning. Exempel: husägaren skall laga lamphållaren i badrummet. Hen stänger av strömmen till badrummet. Under arbetet slår vvb termostaten till och arbetsplatsen blir spänningssatt via vvb elementet från den andra fasen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
VVB körs på 1 fas, 230V, så inga 400 V kopplingar i detta fall.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.