Hej!
En fråga; kan man utnyttja en kopplingdosa utomhus (ip65) och gå igenom den med en ekk-light (3g1.5) - den skall inte anslutas på något sätt utan bara gå rätt igenom? Eller måste jag dra kabeln ovan eller under dosan? Båda kablarna, dvs den som ansluts i dosan och den jag funderar på att dra rätt igenom tillhör samma fas.
Vad säger expertpanelen?
En fråga; kan man utnyttja en kopplingdosa utomhus (ip65) och gå igenom den med en ekk-light (3g1.5) - den skall inte anslutas på något sätt utan bara gå rätt igenom? Eller måste jag dra kabeln ovan eller under dosan? Båda kablarna, dvs den som ansluts i dosan och den jag funderar på att dra rätt igenom tillhör samma fas.
Vad säger expertpanelen?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns ingen regel som förbjuder detta, men du kan lita på att det höjer ögonbrynen på alla som får se detta.
Jag skulle istället sätta dosan på distanser så att kabel får plats att passera bakom den.
Det är också ofrånkomligt att fråga om syftet. Med samma fas antar jag du menar samma grupp. Hur kommer det sig att du vill passera denna dosa med samma grupp? Det låter som att det borde finnas en bättre lösning.
Jag skulle istället sätta dosan på distanser så att kabel får plats att passera bakom den.
Det är också ofrånkomligt att fråga om syftet. Med samma fas antar jag du menar samma grupp. Hur kommer det sig att du vill passera denna dosa med samma grupp? Det låter som att det borde finnas en bättre lösning.
Självklart menar jag samma grupp.Bo.Siltberg skrev:
Det finns ingen regel som förbjuder detta, men du kan lita på att det höjer ögonbrynen på alla som får se detta.
Anledningen är att jag vill flytta på en utomhusbelysning och då behöver EKK'n passera denna kopplingsbox på något sätt - bakom, genom, under eller över.
Det finns säkert en bättre lösning, men allt sitter på en tegelvägg och om jag skall gå in (eller ut) genom väggen på den nya platsen, så hamnar jag mitt på en kaklad vägg inne i huset. Så av två estetiskt fula lösningar blir en utanpåliggande dragning på utsidan lite mindre ful.
Eller så avvecklar jag boxen och tillhörande väguttag helt och hållet. Det kanske ändå blir den snyggaste lösningen?!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Tillhörande uttag? Jag ser ju inte helheten här så jag kan inte ge några konkreta råd.
Jag hade för en tid sedan behov av att dra kablar förbi en dosa och tillverkade då denna adapter i 3D-skrivare. Med adaptern kan kablar passera eller byta riktning under dosan.
Schneider, om ni ser detta, glöm inte vem ni ska betala arvode till
Schneider, om ni ser detta, glöm inte vem ni ska betala arvode till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in