Hej,
Byggarna håller på att byta fasad och frugan kom på att vi ska ha fasadbelyning. Hinner inte få tag i en elektriker (börjar med ytterfasaden imorgon) så jag tänkte dra tomrör själv, min fråga är hur dessa rör ska dras? Behöver jag ett rör upp till varje lampa eller två? Har tänkt mig 16mm flexislang.
Har lagt till en bild som visar de två varianter som jag tror är aktuella.
Tack, Roger
Byggarna håller på att byta fasad och frugan kom på att vi ska ha fasadbelyning. Hinner inte få tag i en elektriker (börjar med ytterfasaden imorgon) så jag tänkte dra tomrör själv, min fråga är hur dessa rör ska dras? Behöver jag ett rör upp till varje lampa eller två? Har tänkt mig 16mm flexislang.
Har lagt till en bild som visar de två varianter som jag tror är aktuella.
Tack, Roger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Är ju inte elektriker men du borde nog dra dom uppifrån och ner i en loop dvs alt 1 fast uppochned
Redigerat:
Om du inte tänker ha dosor på fasaden går alternativ 2 bort. Alternativ 1 förutsätter att armaturerna du ska ha tillåter överkoppling. Vad ska du sätta upp på väggen?
Det bästa är att dra separata slangar från matande dosa inomhus, det ger absolut bäst förutsättningar.
Vid slangdragning gäller det att tänka på flera saker, bl.a. att den ska dras förutsägbart och/eller skyddat för spik/skruv. Den ska också klamras fast ordentligt och dras i så snälla böjar som möjligt så att trådarna går att få i. Enklast är att dra fördragen slang.
Det bästa är att dra separata slangar från matande dosa inomhus, det ger absolut bäst förutsättningar.
Vid slangdragning gäller det att tänka på flera saker, bl.a. att den ska dras förutsägbart och/eller skyddat för spik/skruv. Den ska också klamras fast ordentligt och dras i så snälla böjar som möjligt så att trådarna går att få i. Enklast är att dra fördragen slang.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Allt detta förutsätter ju att du ska göra allt eljobb själv? Eller har fått ok av din elektriker innan skulle inte förutsätta att nån bara kommer dit och drar kabel i nån skitslang från biltema eller dylikt och som tommib skrev så är ju det bästa att dra alla från en kopplingsdosa mvh Andreas
Hej,
Tack för era svar, jag har även letat elektriker här under kvällen.
I alternativ två så har jag tänkt mig kopplingsdosor som sitter rakt under lampan men nere på grunden. Jag måste ta mig förbi de streckade partierna som är trä som inte tas bort (resten är en putsfasad som byts till trä). Rören kommer att gå rakt ner från lampan så att man vet var dom går.
Nej göra eljobbet själv det ska jag inte så jag får hoppas att jag kan få tag i någon som vill göra det, får ta lite foton hur det är gjort det kanske underlättar.
Roger
Tack för era svar, jag har även letat elektriker här under kvällen.
I alternativ två så har jag tänkt mig kopplingsdosor som sitter rakt under lampan men nere på grunden. Jag måste ta mig förbi de streckade partierna som är trä som inte tas bort (resten är en putsfasad som byts till trä). Rören kommer att gå rakt ner från lampan så att man vet var dom går.
Nej göra eljobbet själv det ska jag inte så jag får hoppas att jag kan få tag i någon som vill göra det, får ta lite foton hur det är gjort det kanske underlättar.
Roger
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Takfäste till duschdrapperistång? (8mm rundstång)
Badrum -
Litet kök med självdrag: placera spis i relation till f-don?
Ventilation -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Drar elrör med grunt till berget
Grund & Markarbeten -
När slutade tegelrör att användas till dränering?
Grund & Markarbeten