Nu är vi trötta på att behöva dra förlängningskablar (85m) ned till poolen varje sommar så kommer få några ungdommar att gräva ned lite rör för oss, frågan är vad reglerna säger om att dela samma 50mm rör för el, knx, ethernet och coax. Ska jag behöva dra ett rör för 230v och ett separat för resterande eller kan de ligga i samma? De andra ledningarna är ju långt ifrån speccade lika högt som elkabeln, men eftersom själva röret inte räknas som en del av isolationen är jag osäker.

Lägg separat rör för el och resten.

Protte

När du ändå gräver, se till att få ner rejält med rör. Ett 110mm markavloppsrör räcker till det mesta, el, ethernet, telefon, koax, trycklyft, kallvatten, m.m. Du kan ganska lätt dra i nya saker eller byta ut om något går sönder.

110mm markavlopp är inte gratis, men när det väl är på plats ångrar man sig inte. Kolla Rinkabyrör eller Säljex (som finns i Grums och Åmål bl.a.)
Du måste dock ha företag för att handla på Säljex.

Elkabeln kan du dra i en extra slang inuti 110-röret. Exakt vad reglerna säger vet jag inte, men stoppar du elkabeln i en svart PEM-slang så är du nog kanska bra skyddad.

85m.
Eventuellt dax för uträkning och dimensionering av rätt kabel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.