Har satt in undertrycksvetilation (hemma bygge!) i grunden men saknar el uttag. Om man nu ska dra in el dit hur skyddar jag kabel och uttag bäst??
El finns precis i ingången till grunden, dock bara kopplingsdosor.
Har köpt aluminium klädd kabel (mellan plasten på utsidan och kablarna inuti är det aluminium)
Kan jag bara spika med vanliga klammer eller ska det dras i VP rör???
IP44 utag/kopplingsdosor borde väl räcka??

Tacksam för svar.

jag tycker du ska leja en behörig elektriker!
baserat på att du har köpt fel typ av kabel så finns det risk att även installationen blir fel!
kulo(EKRK) är bara tillåten i torra rum!

Nej, den kabeln jag köpte är tillåten för våtutrymme (står det på den iallafall) kan kolla sedan vad den heter....

Kabeln är självklart inte EKRK utan EKLK......
Godkänd för våt utrymme, inomhus och utomhus ovan och under mark.

ok, menjag trodee du hade köpt gamla typen av kulo, den utan biledare.EKLK och FKLK har alltid vad jag vet haft biledare emedan kulo haft det kanske sista 5 åren eller så.biledare=dom där blanka trådarna utan isolering. IP44 bör räcka, försök om möjligt alltid "gå in" med kablarna underifrån i koppldosor, brytare och uttag. utifall vatten skulle rinna efter kabeln så rinner det inte in i grejorna. klamra är ok. en del uttag har dräneringshål som man kan peta upp, dessa vänds då neråt så ev fukt rinner ut.koppla in allt över en jordfelsbrytare åxå.

Tack för ditt svar.
Har tänkt att fästa kopplingsdosor och uttag i "taket" (trossbotten) så risk för att fukt ska rinna känns obefintlig. Verkar lättare att fästa upp i trät än på grunden då den är av leca/betong.
Då ska det nog bli ordning på det.

caradan skrev:
Tack för ditt svar.
Har tänkt att fästa kopplingsdosor och uttag i "taket" (trossbotten) så risk för att fukt ska rinna känns obefintlig. Verkar lättare att fästa upp i trät än på grunden då den är av leca/betong.
Då ska det nog bli ordning på det.
Det är nog ok, då är risken liten för gnagarangrepp också, undvik att dra kabel på "hyllor" och nära "avsatser" där dom kan komma åt att gnaga!

är det leca så brukar det gå att slå in spiklammer direkt och dom brukar sitta hyfsat, det finns klammer med 45 mm lång spik, annars går det lättatt borra o plugga i leca.
kan det eventuellt finnas risk för konden i koppldosor om dom sitter under trossbotten?varmt från ovansidan och kallt underifrån? jag vet inte, bara en fundering....

Det har jag inte tänkt på.....ska nog kolla upp det lite, för el fel i grunden (där man är kanske 1-2 ggr/år) är inte roligaste.

Tack för funderingen :-)

råkade ut för mycket vatten i en kopplingsdosa i en ladugård. den satt inne i den varma fuktiga ladugården med kalldrag på ovansidan :(

fast det är betydligt extremare än i en krypgrund, men av någon anledning kommer vatten ofta in men sällan ut :(

En liten fundering från min sida.....om man sätter kopplingsdosan i taket och borrar ett par mindre hål i locket borde då inte ev vatten/kondens kunna rinna ut där???

det borde det kunna göra, nu kanske jag är överordentlig, det kanske inte är någon risk för kondens där...

alltid bra att få tips och ideer av andra ....

:)

På mitt gamla släp hade förre ägaren dragit om elsystemet och stoppat in alla kablar i en vanlig kopplingsdosa vid bakstammen. Hade inga problem med fukt eller kondens i den "lådan" och mer utsatt än där kan knappast din installation bli.

bara att skillnaden att på släpet har du ingen varm och kall sida på kopplingsdosan, alla sidorna har samma temp. kondensering sker genom att varm fuktig luft kyls ner varvid vatten fälls ut.därför har man tex plast i tak o väggar i ett hus för att inomhusluften inte ska gå ut i isoleringen och där kylas ner och ge ifrån sej vatten...
som jag tidigare skrev så råkade jag ut för en kopplingsdosa med vatten, fast förutsättningarna var extrema där...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.