Hej! Jag bygger nytt badrum nu med bastu i. Ska nu dra flexrör i bastun som elektrikern ska dra el i. Jag undrar om jag antingen:
1. Ska dra flexrören lågt/nära golvet sen utanför bastun där de går upp till taket och vidare till elcentral mm
2. Dra flexrören upp i väggen i bastun.

I bastun kommer jag ha 100mm isolering så sitter mellan flexrör och bastupanelen.

Vad tror ni, kommer flexrör och tråd bli för varme eller klarar de sig bakom isoleringen?

Du har väl ett avstånd mellan aggregatet och bastupanelen också. Så inte panelen blir för varm? I så fall klarar sig rören i golvnivå utan problem.

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Du har väl ett avstånd mellan aggregatet och bastupanelen också. Så inte panelen blir för varm? I så fall klarar sig rören i golvnivå utan problem.
Absolut det är avstånd mellan vägg och aggregat. Bakom panelen har jag 100mm isolering sen stenvägg mot tvättstugan. Tanken är att flexrör går längs med stenväggen. Tror du det fungerar?

Är panelen i trä och sedan isolering så kan knappast ett flexrör på golvnivå i nästa steg vara det första som skadas av bastuvärme.
Är det en vedeldad bastu, eller ska du dra el till aggregatet? Om det är el så kommer väl de kablarna mycket närmre aggregatet på väg dit, än ditt rör i väggen.

Har elektrikern någon annan uppfattning?

Flexslang/VP-rör tål ganska hög värme, det är inga problem. "Problemet" är att vanlig kabel/tråd får max belastas till en ledartemperatur av 70°C, anslutningskabeln till själva bastuaggregatet ska vara "högtemperaturkabel".

I bastuväggarna så "ska" elen dras på "den kalla sidan".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.