Jag ska låta sänka taket i tre rum och montera spottar.
Nu vill jag ha det monterat så att jag i framtiden enkelt kan byta ut trasiga spottar och drivare. I mitt badrum (som gjordes för 20+ år sedan) har de monterat allting så att jag undrar om jag måste riva taket för att byta transformator och lampor, Precis det vill jag undvika. Det var säkert jättesnyggt och strukturerat men hopplöst att underhålla. Nu vill jag styra upp så att det blir lättare i de nya taken.

Finns det något bra sätt?

Måste man dra kablarna i rör ovanpå ett gipstak?. Jag ser framför mig en lösning som bygger på att alla kablar är onödigt långa och ligger löst. Allt ska drivas av Plejd-puckar som kan kopplas in och sedan stoppas in genom ett av hålen till spottarna. Spottarna har också kablar som ligger löst och är rejält långa för att underlätta framtida utbyte.

Rummen är små (två små hallar + gästtoa) och det finns ström till taklampa mitt i rummet.

Tacksam för alla svar. Notera att jag har en elektriker på gång, men det väcker min oro när de hävdar att de måste montera allting innan de sätter upp taket :-)

C Cheval_Blanc skrev:
Måste man dra kablarna i rör ovanpå ett gipstak?
Måste kanske inte, men svar ja. Slang medger dels FK för 230 V-spottar och underlättar byte av ledning även för klenspänningssystem, och ger ett visst skydd mot gnagare.

C Cheval_Blanc skrev:
Jag ser framför mig en lösning som bygger på att alla kablar är onödigt långa och ligger löst.
Det gör inte jag.

Om du väljer ett 230 V-system så rekommenderar jag starkt downlights som tillåter anslutning av slang i drivdonet. Då är det slangen som ska vara så lång att den går att "ansluta" och sedan putta upp i pottan.

Om du väljer ett klenspänningssystem så kan slangen sluta tidigare i pottan och ledningar vara lösa i pottan. Men det försvårar senare byte till 230 V.

C Cheval_Blanc skrev:
Allt ska drivas av Plejd-puckar som kan kopplas in och sedan stoppas in genom ett av hålen till spottarna.
Plejd stöder inte detta då det inte går att isolera de enkelisolerade ledarna på ett bra sätt. Plejd av avsedd för dosor, inte pottor. Så sätt en kopplingsdosa någonstans där du kan placera de puckar du vill ha.
C Cheval_Blanc skrev:
Spottarna har också kablar som ligger löst och är rejält långa för att underlätta framtida utbyte.
Är det ett önskemål? Jag håller möjligen med om det handlar om klenspänningsspottar.
C Cheval_Blanc skrev:
när de hävdar att de måste montera allting innan de sätter upp taket
Det tror jag huvudsakligen beror på feghet, att man "brukar" dra FK i rören innan man stänger väggarna för att kunna hantera slarv med slangförläggningen.

Elektrikern måste komma när takets reglar (eller glesen som det kallas) har satts på plats. Då drar man rör mellan spottarna. Ev. ska det sättas upp infällnadsburkar om spottarna kräver det.Plejdpuckarna sätter man i kopplingsdosor eller bakom brytarna som Bo skriver, inte löst upp i taket.
Om du gillar Plejds spottar slipper du pucken, deras spottar har inbyggd dimmer.
Så det låter som att du har missuppfattat elektrikerns önskan om att komma innan taket sätts på plats. Allt ska inte upp innan men en hel del. 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.