Jag ska sätta hörnboxar i köket som vi renoverar.

Tidigare satt det utanpåliggande uttag på kaklet med synlig kabel genom skåpen ovanför, men nu ska vi i stället sätta hörnboxar från ABB.

Elen är redan dragen och jag ska borra hål i botten på de nya IKEA-skåpen för att ansluta hörnboxarna.

Och då kommer dumfrågan. Jag tänker mig att jag monterar hörnboxen rakt under elkabeln och drar kabeln genom hålet som jag borrar där skruvmejseln pekar på bild 2.

Två frågor:

Ska jag dra hela kabelmanteln genom hålet i hörnboxen, eller räcker det att jag skalar bort manteln innan genomföringen och endast låter blå, brun och grön/gul ledare gå in i hörnboxen? Ska jag sätta en skruvklammer runt kabeln inne i skåpet för att hålla den på plats?

Det finns en liten kantmarkering på bild 2 där skruvmejseln pekar. Är det bara där jag ska borra hål? Finns det någon anledning till att det är markerat just där? Jag är nyfiken av mig.

(Okej, det blev visst ett par följdfrågor.)

Bild_01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild_02.JPG
Skapa konto

@
Är det inte de stora cirklarna (finns två) och hela kabeln ska in. De där har väl också dragavlastning? Öppna upp så är det lättare att se exakt hur det ska vara...

Så här ser baksidan ut. Och insidan.
De cirkulära markeringarna finns fyra, ett i varje hörn och måste väl vara för att skruva fast hörnboxen.

IMG_3989.jpeg
Skapa konto
IMG_3988.jpeg
Skapa konto

Du kan i praktiken ta upp ett hål var du vill där det fungerar och där insatsen med uttag inte är i vägen.

Hela kabelmanteln ska genom hålet i hörnboxen och sticka in 5-10 mm.

Den ska inte behöva dragavlastas - det ska vara gjort i och med att installationskabeln är klamrad.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
D
Kabeln skall gå in hel i boxen med någon cm marginal. Sen är den skalad.

Ser nu att Bo redan svarat.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Tack för svar. I morgon åker de upp. Skall hitta rätt ställe för hålen. Beslut. Beslut.

Krilleman
Fario Fario skrev:
Tack för svar. I morgon åker de upp. Skall hitta rätt ställe för hålen. Beslut. Beslut.
Ett vanligt IKEA överskåp har ju en rätt så stor glipa i bakkant.

Varför inte dra elen där?

Bara en tanke...

Det är sant att det finns utrymme bakom skåpen. Men skåpen vilar på en väggskiva så jag har dragit elen inne i skåpen.

Nu börjar allt falla på plats. Två av fyra hörnboxar monterade och den sista LED-listen monterad i urfräst spår. 160 cm.

IMG_4017.jpeg
Skapa konto
IMG_4006.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.