F
Bjurran skrev:
Min åsikt: Inga Cat5e i en nyinstallation. Cat 6 eller bättre.

Vad är en Cat5e och Cat6 för nåt???

Elektrikern drar kabel som en galning just nu och drar in rör med fördragen kabel med en koax + 2 "datakabel" skulle var intressant att veta om det är Cat5e eller Cat6 och vad skillnaden är.

cat5e klarar 1000Mbit/s, cat6 klarar 10 000 Mbit/s
1000 Mbit/s (1Gb/s) kommer räcka många år framöver för hushållsbehov. När vi får 200"-skärmar med fullhd då kanske det kommer behövas mer bandbredd om man vill skicka film okomprimerat. Tills dess behöver man inte oroa sig.

fsn skrev:
Vad är en Cat5e och Cat6 för nåt???

Elektrikern drar kabel som en galning just nu och drar in rör med fördragen kabel med en koax + 2 "datakabel" skulle var intressant att veta om det är Cat5e eller Cat6 och vad skillnaden är.
Med bara en Coax hoppas jag att du inte tänker köra Satellit TV.......

Jag drog till slut en kabel per slang, kan jag meddela!

En följdfråga:
Om man drar ut fyra coax till fyra olika rum från antennen, alltså ingen seriekoppling. Ska jag då ha slututtag på alla dessa fyra?

Japp, slututtag ska sitta sist i varje slinga.

/Roger

Det är klokt att dra koax från takantenn i separat rör, om åskan slår ned i takantennen så finns det en chans att nätverket kan klara sig om man har lite luft mellan kablarna.

Sedan ska man inte snåla med rör vid ett nybygge, att hitta ett tomrör när man sedan ska ändra sin installation är värt mycket mera än röret.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.