Hej,

Håller på att bygga en bastu/relax av en friggebod vi har på tomten. Tanken är att dra vatten och avlopp till den från huset.

Det är 6,5 m mellan byggnaderna och marken vid bastun ligger ungefär 16 cm högre än vid huset.
Gul friggebod till vänster och huvudbyggnad till höger med markförändringar mellan dem, cyklar och trädgårdsredskap framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 1. Det som hade varit skönt hade varit om man hade kunnat gå in precis ovanför betongklacken i det understa lecablocket med avloppsröret för att ansluta i de avloppsrör som syns i bilden. Det blir dock väldigt grunt med bara 10 cm mark ovanför röret på utsidan.
Avloppsrör i krypgrund med makadam, lecablock och ventilationssystem synliga. Ljus från ficklampa avslöjar stenvägg och isolering.
Skapa konto
Grop framför en gul träfasad och betongfundament, ventilerad öppning synlig. Skuggor faller över den grävda marken.
Skapa konto
Närbild av en vägg med en ventil och ett grävt hål i marken. Ett måttband visar djupet på utgrävningen, som innehåller grus.
Skapa konto

(Ventilen i bilden från utsidan är samma som syns till höger i bilden inne från krypgrunden.)

Alternativ 2. Om man drar röret under betongklacken så slipper man göra hål samt får röret längre ner i backen (ca 50-60 cm jord ovanpå röret precis vid klacken).

Då behöver jag dock få ihop det med övriga avloppet under huset vilket jag tycker verkar möjligt om jag drar avloppet vidare till bortre hörnet av krypgrunden där rören går ner en bit under makadamet för att gå ut ur huset. Det är är ca 7,8 m från muren till den skarvpunkten i så fall.
Avloppsrör under hus med måttband på makadam, ventiler synliga bak i bild.
Skapa konto
Krypgrund med lecablock, makadam, rör i taket och belysning. Måttband löper längs marken för att mäta avstånd i projekt.
Skapa konto
Avloppsrör i krypgrund omgiven av makadam, med spade och måttstock bredvid.
Skapa konto

Det sista alternativet är att gräva upp hela uppfarten för att gå ihop med avloppsrören på utsidan av huset men jag behöver i vilket fall som helst gräva för el och kallvatten som ska komma från huset så det hade varit skönt att även dra avloppet under huset och inte gräva upp hela uppfarten.

Vi kommer enbart ha dusch och ett handfat så det är bara gråvatten och vi bor i Stockholmsområdet. Jag tycker att jag läst lite olika om huruvida avloppet absolut måste ligga på frostfritt djup.

* Blir det problem om man drar avloppet så grunt som i alternativ 1?
* Är alt. 2 också för grunt?
* Finns det någon risk med att gräva lite försiktigt under grundmuren för att få igenom rören?
* Är det 1% fall man ska räkna på?

Avlopp med korrekt fall fryser inte, det räcker att det kommer ner en dm.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Gräv ner grunt, isolera uppåt, sätt kranar så du kan tömma vattenröret när du inte använder det, eller värmekabel som man slår på några timmar innan bad

• Gilla
ohlaj
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Gräv ner grunt, isolera uppåt, sätt kranar så du kan tömma vattenröret när du inte använder det, eller värmekabel som man slår på några timmar innan bad
Just för vattenröret har jag funderat på att försöka få den lite djupare än avloppsröret då det inte finns något fall att bry sig om. Vi har dock en stenig tomt så det kanske inte går att få den så djupt därför är värmekabel absolut ett alternativ.

Jag har tittat på färdigisolerad PEM-slang med värmekabel (https://markgrossen.se/brunnar/kulvert-varme-vatten/kulvert-blue-kallvattenror-med-varmekabel/) men också funderat på om man kanske kan komma undan lite billigare om man bara köper PEM-slang och frostvakt separat samt kanske någon typ av rörisolering.

Givet fribyggs kommentar att 10 cm med korrekt fall är tillräckligt för avloppet så kan ju den alltså gå in genom ett hål i grundmuren men kallvattnet skulle jag ändå helst dra under muren så att det ligger djupare hela vägen till huset.
Är dock osäker på om man vågar gräva under muren även om det bara gäller en väldigt smal passage för röret, bör man kolla det med någon eller borde det vara säkert?

Själva bastun står på en plintgrund, hur bör man göra med kallvattenröret i den övergången där den är i luften?
Har funderat på att bygga någon form av isolerad låda runt där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.