Hej,

Jag är i en situation där vi vill flytta köket för att få loss ett till sovrum och hitta en bra matplats i anslutning till köket.

Jag bifogar originalritning
Ny ritning (som inte är helt uppdaterad, men den visar var vi vill att köket ska komma att bli)
Ritning som visar bjälklag på min våning (då kallad vindsvåning, inzoomad)
Samt ritning för våningar under min, där framgår bjälklagets struktur

Jag behöver hjälp att avgöra huruvida det är görbart att dra avlopp från badrummet till det nya köket. Placeringen av diskhon är relativt valfri, vi tänker det som är "görbart".
Jag har sett och känt på bjälken som framgår av ritningen, den finns där och den behöver vi inte röra så länge diskho är på badrummets sida. (Nr73 Dip18)

Huset är byggt 1926

Lägenheten det gäller är den som är högst upp till höger, bjälken som syns på ritningen heter "Nr73 Dip18"

• Planritning av en lägenhet med markerade rum som kök, rum, hall och badrum. Kommenterar om avgörbarheten av att dra avlopp mellan kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsritning av en byggnad från 1926, visar layout över våning med detaljerad planlösning och bjälklag, relevant för köksflytt och avloppsdragning.
    Skapa konto
  • Ritning av våningsplan med rumsindelning och måttangivelser, där bjälklagets placering är markerad. Huset byggt 1926, lägenhet högst upp till höger.
    Skapa konto
  • Lägenhetsritning som visar två sovrum, en köksdel med spis, matplats med bord och stolar samt ett vardagsrum.
    Skapa konto
Redigerat:
Krilleman
B Berghagen skrev:
Lägenheten det gäller är den som är högst upp till höger, bjälken som syns på ritningen heter "Nr73 Dip18"
Dra avlopp från badrum till kök i bjälklag är nog möjligt i samband när du byter golvbrunnen.

Men har du fått detta arbetet OK från din BRF?

Du ska flytta mycket väggar + avlopp & vatten.
Det är inte med automatik OK att göra bara för man äger en bostadsrätt.

Planritning av lägenhet med färgade linjer för avlopp och vatten, från badrum till kök genom bjälklag, visar möjliga förändringar.
Skapa konto

Har du tänkt på denna ytan?
Det verkar vara någon typ av ventilation/murstock?

Planritning över lägenhet med markerade områden för badrum, kök och en ljusgul markering vid ventilation eller murstock i samband med ombyggnation.
Skapa konto

Hej, tack för dina bra svar.

Jag håller först på att kolla om det är görbart, för att sedan prata med styrelsen i föreningen. Flytten av kök ska vara ok, och jag vet med mig att grannen under rivit väggen mellan nya köket och rummet vi vill öppna upp. Jag är försiktigt optimistisk! Jag tänker att den kortaste gröna sträckan du ritat är mest "aktuell", men om den längre också går är det fantastiskt, dock behöver den längre då på något sätt passera den "massiva bjälken" som är utritad.

Vad gäller gulmarkeringen har du helt rätt, det går ventilation och en utompåliggande gasledning i den lilla fyrkanten. Där kommer vi sannolikt behöva behålla rutan, och får därför planera om hur man ställer sängen, förslagsvis in i hörnet där!

Andra förslag på planlösning som inte är för galen mottages tacksamt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.