Byggahus.se

Dra antensladdar i huset

1. D
    Medlem Nivå 1
    Har upptäckt att infrastrukturen i huset när det gäller antensladd inte är så bra. Jag har kabeltv och från min kontakt (utanför huset) går det ett par meter in till vinden. Där sitter en 2 splitter. Den ena sladden går rakt ner till ett rum. ca 3 m. Den andra sladden går 12m till en annan 2 splitter. Från den går det 2 st. ca 5m sladdar till varsin dosa. Från den ena dosan är det seriekopplat till ett annat uttag i rummet jämte. Där har jag ett slutmotstånd.

Det första uttaget (som var 3m långt) har jag bra tv bild. Från dom två rummen som var seriekopplad har jag ingen bra bild. Mycket snöig.

Behöver jag förstärkare? eller någon annan lösning? Tyckte det var en bra lösning jag gjorde. de två splitter jag har är ingen F-kontakt utan vanlig skruva in sladden.

Hjälp!

2. SOCKEPLAST
    Medlem Nivå 5
    Kollade du all kabel så att det är helt säkert att den var ok innan du drog den? Låter precis som kass coax annars.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Sladdarna från kabeltv sladden på utsidan till första splittern och de två sladdarna från den är gamla. Såg dock fina ut. I övrigt nyinsköpta från Jula, Gilde tror jag det va på märket. Verka ok. Även dosorna och den sista splittern är där ifrån.

4. S
    Medlem Nivå 4
    Tror du behöver förstärkare med alla splittar hit och dit ;)

5. D
    Medlem Nivå 1
    Hittade felet. Det var den lilla 1,5m sladden till TVn som hade blivit skadad när TVn hängde mot väggen. (Fel kontakt, ej vinklad)...
    Tack för förslag och hjälp!;)