När jag nu renoverade min lägenhet så såg jag till att elektrikern skulle dra tomrör lite här och var, och nu har jag kommit fram till att jag vill dra en tv-antennkabel i ett av dessa.

Min fråga är helt enkelt, hur gör jag detta enklast? Jag behöver någon form av "fjäder" eller liknande att trä igenom som jag förstått, och sedan fästa antennkabeln i den på något sätt? Var köper man en sådan fjäder?

Är en antennkabel möjlig att dra på detta vis om det är ett antal 90 graders böjar i tomröret? Eller är kabeln för styv?

Kommer jag lyckas med detta? :)

Om tomröret är ca 10mm i innerdiameter, kommer det ens gå att dra en kabel som är 6mm då?

Tomröret är troligen ett 16mm elrör. Gissningsvis ca 12mm innerdiameter. Det brukar gå att dra antennkablar i sådana. Men är det svårdraget så bör man använda smörjmedel. En del kör med diskmedel. Men det finns risk att diskmedlet fungerar som lim när det torkat.

Finns speciellt kabelsmörjmedel ex. hos elbutik.se, men även över disk hos elfa i Solna. Jag tror att jag sett det även hos hornbach.

Är det väldigt svårdraget så kan man köra med klenare kabel. (Finns ex. hos kjell o company, Elfa har väldigt tunn kabel). Den har högre dämpning per meter, men på så korta sträckor spelar det ingen större roll.

ok tusen tack för utförligt svar! :)

Det bör fungera bra. Annars finns det smalare antennkabel som man kan dra i rören fram till tv. Jag drog en smalare antennkabel samt nätverkskabel i ett 16 mm rör förra året. Kringelikrokigt och jävligt men efter många svordommar, svett och flertalet försök så är det nu fixat! ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.