Menar du att du vill borra diagonalt i bjälken? Det tycker jag är onödigt om du verkligen inte måste. I övrigt så är ju mlkjlrhr på rätt spår. Mitt i bjälken och så nära ett upplag som möjligt ger minst påverkan.
Om du borrar 80 mm hål i mitten så försvagas balken med ~16%. Om hålet är runt eller ovalt (snett) spelar ingen roll. Ur hållfasthetssynpunkt är ett ovalt hål bättre (mindre spänningkoncentrationer).
För att "bota" försvagningen kan du limma 4 lister på sidorna / över / under. H=45 mm B= 20 mm gör att styrkan i runt hålet blir ca 20 % högre än ursprunglig. Då kan du göra ditt hål hur du vill mellan dessa lister.
För att "bota" försvagningen kan du limma 4 lister på sidorna / över / under. H=45 mm B= 20 mm gör att styrkan i runt hålet blir ca 20 % högre än ursprunglig. Då kan du göra ditt hål hur du vill mellan dessa lister.
Tack för era svar,
Om Jag går igenom är jag nu inne på ta 2st 45gr böjar och gå rakt igenom bjälken sedan 2 st 45 gr uppåt.
Om ni ser bilden så är det murat från källaren(kallas de hjärtvägg?) ungefär i vänster neder kant på bilden (där prisolen går) som bjälken är skarvad och vilar på och avloppet ska upp där det står "disk" ifall det gör någon skillnad på bärhet? .
Pno ditt alternativ är inte dumt heller.
Om Jag går igenom är jag nu inne på ta 2st 45gr böjar och gå rakt igenom bjälken sedan 2 st 45 gr uppåt.
Om ni ser bilden så är det murat från källaren(kallas de hjärtvägg?) ungefär i vänster neder kant på bilden (där prisolen går) som bjälken är skarvad och vilar på och avloppet ska upp där det står "disk" ifall det gör någon skillnad på bärhet? .
Pno ditt alternativ är inte dumt heller.
Hade något liknande problem för en tid sedan, det var dock 110 rör och klenare balk. Jag beställde ett plattjärn ca 170mm högt och ca 800mm långt som och med hål på 120mm samt ett gäng hål för skruvar.
Skruvlimmade dit detta och sågade upp hålet.
Skruvlimmade dit detta och sågade upp hålet.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Förstärkte mina 3st 220x45 med 22mm plyfa på vardera sida-
Klicka här för att svara