Hej!
Ska gå igenom bjälklag med avlopp till diskhon i köket,
Hur gör man det på ett bra sätt, röret är 75mm o bjälken är 20*7,5 cm ?
Mvh Kalle

• ImageUploadedByByggahus.se1348597439.821818.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Starkast borde det bli om du borrar i centrum på bjälken och så nära ena änden som möjligt (tror jag).

Tänkte lägga röret vinklat över , svänga 45 grader och så korsa bjälken o sedan upp, men frågan är mer om det bär tillräckligt om jag borrar snett över? Ska lägga klinkers över sedan så får bli stabilt :)

Menar du att du vill borra diagonalt i bjälken? Det tycker jag är onödigt om du verkligen inte måste. I övrigt så är ju mlkjlrhr på rätt spår. Mitt i bjälken och så nära ett upplag som möjligt ger minst påverkan.

Kan du inte gå upp i samma fack som röret går i nu och gå sista biten in mot väggen innanför skåpsockeln? Använd helst en långböj eller 2 st 45 gradare där röret går från vertikalt till horisontellt.

Om du borrar 80 mm hål i mitten så försvagas balken med ~16%. Om hålet är runt eller ovalt (snett) spelar ingen roll. Ur hållfasthetssynpunkt är ett ovalt hål bättre (mindre spänningkoncentrationer).

För att "bota" försvagningen kan du limma 4 lister på sidorna / över / under. H=45 mm B= 20 mm gör att styrkan i runt hålet blir ca 20 % högre än ursprunglig. Då kan du göra ditt hål hur du vill mellan dessa lister.

Tack för era svar,
Om Jag går igenom är jag nu inne på ta 2st 45gr böjar och gå rakt igenom bjälken sedan 2 st 45 gr uppåt.
Om ni ser bilden så är det murat från källaren(kallas de hjärtvägg?) ungefär i vänster neder kant på bilden (där prisolen går) som bjälken är skarvad och vilar på och avloppet ska upp där det står "disk" ifall det gör någon skillnad på bärhet? .

Pno ditt alternativ är inte dumt heller.

Så nära hjärtväggen så kan du misshandla balken i princip som du vill ....
Det är i området mitt mellan upplagen som den är mest belastad.

Hade något liknande problem för en tid sedan, det var dock 110 rör och klenare balk. Jag beställde ett plattjärn ca 170mm högt och ca 800mm långt som och med hål på 120mm samt ett gäng hål för skruvar.
Skruvlimmade dit detta och sågade upp hålet.

Förstärkte mina 3st 220x45 med 22mm plyfa på vardera sida-

Så blev de tillslut med avloppet

• ImageUploadedByByggahus.se1349029084.096951.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.