653 läst ·
29 svar
653 läst
29 svar
Dra 32mm PEM i 50mm rör?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 101 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 101 inlägg
Pemslangen borde vara förhållandevis mjuk såhär års. Men ha den i solen. Se till att snedkapa på rätt sätt med hänsyn till slangen krökning. En drar och en skjuter på. Inte lätt ändå med förutsättningarna. Billig gulslang är svår, och all gulslang går att lägga i snävare svängar än vad pem klarar.
Ska du gräva upp allting, testa gräv ner 110mm avloppsrör som kabelskyddsrör, kör igenom någonting (typ gammal elkabel) genom hela längan och sen kan du täcka över.
Visst, det blir lite konstigt för de som stöter på "avloppsröret" i framtiden, men med lite tur är det uppenbart vad röret egentligen innehåller.
Visst, det blir lite konstigt för de som stöter på "avloppsröret" i framtiden, men med lite tur är det uppenbart vad röret egentligen innehåller.
Man brukar komma ganska långt med våld men ni verkar ha kämpat på med rejäla kraftansamlingar.
Om ni har grävt upp där ni fått stop och efter lyckas ändå. Då är det bara att bita i det sura äpplet och gräva upp allt.
Vill du absolut ha slangen runt pemröret så trä igenom slangen innan du lägger ner det i diket.
Om ni har grävt upp där ni fått stop och efter lyckas ändå. Då är det bara att bita i det sura äpplet och gräva upp allt.
Vill du absolut ha slangen runt pemröret så trä igenom slangen innan du lägger ner det i diket.
När man dimensionerar rör för el brukar man ta kabelns ytterdiameter x1,2 svaret blir skyddsrörets minsta innerdiameter...
Slät insida och utan rikrningsförändringar både i sid och höjdled...
Varje liten böj eller upp och nerförsbacke kommer att göra att det går tungt.
6m rör är bättre än sladdrig slang...
Slät insida och utan rikrningsförändringar både i sid och höjdled...
Varje liten böj eller upp och nerförsbacke kommer att göra att det går tungt.
6m rör är bättre än sladdrig slang...
Jag har PEM-slang direkt i jorden, troligen minst 50 år nu på vissa delar då den inte verkar vara exakt 32 mm utan annan dimension som är bara "nästan lika".). Den tål att frysa på vintern och behöver inget extra skydd. Är man orolig för att den ska skadas av något annat arbete, så kan man ju märka med varningsremsa i jorden ovan som man gör med annan ledning.
Fördelen med PEM-slang är ju just att den är så tålig, samt att om den skadas så är det mycket lätt att ersätta en bit som man skarvar i med kopplingar.
Då behöver man ju inte ens gräva upp skarvar var 25:e meter eller dra 125 meter slang fram och åter utan bara reparera med en ny bit över skadan. Skarvarna håller lika bra som röret (eller jag har i alla fall inte haft problem med något av de två på 35 år).
Jag ser inte att det finns ett problem att lösa med markrör (men det skapas ett om man dels inte sammanfogar skarvarna, och dessutom försöker att trä in något som inte gärna vill glida i skyddsröret).
Är skyddsrören för el skarvade så de hänger samman hela vägen, eller ligger även de löst (det tror jag inte heller är optimalt, kanske inte ens tillåtet). 125 meter är nog långt att dra även el särskilt om de måste vara skarvade så att man inte kan hjälpa till där (men jag tror att det finns delbara skarvar som kanlösa den problematiken).
Fördelen med PEM-slang är ju just att den är så tålig, samt att om den skadas så är det mycket lätt att ersätta en bit som man skarvar i med kopplingar.
Då behöver man ju inte ens gräva upp skarvar var 25:e meter eller dra 125 meter slang fram och åter utan bara reparera med en ny bit över skadan. Skarvarna håller lika bra som röret (eller jag har i alla fall inte haft problem med något av de två på 35 år).
Jag ser inte att det finns ett problem att lösa med markrör (men det skapas ett om man dels inte sammanfogar skarvarna, och dessutom försöker att trä in något som inte gärna vill glida i skyddsröret).
Är skyddsrören för el skarvade så de hänger samman hela vägen, eller ligger även de löst (det tror jag inte heller är optimalt, kanske inte ens tillåtet). 125 meter är nog långt att dra även el särskilt om de måste vara skarvade så att man inte kan hjälpa till där (men jag tror att det finns delbara skarvar som kanlösa den problematiken).
PEM-slang kan du ju lägga medans du gräver. Gräv ett stycke, och täck så den ligger kvar, sedan kan det ju få rasa på det. Upprepa några lagom meter i taget. Då behövs inget yttre rör, och man slipper att dra PEM i det.Maan03 skrev:
Det tar tid att gräva 125m med en minigrävare och vi visste inte vilka vägar som skulle vara möjliga pga berggrund här och var. Det rasar igen efter några veckor så man måste lägga ner något, det var rimligt att lägga ner kabelskyddsrör och täcka med finjord tills man grävt färdigt.
Bilden är på den öppna skarven och det uttdragna röret som nu är lite illa tilltygat efter att ha dragit så hårt.
Det konstiga är ju att det går finfint 15m och sedan supertrögt
Ska du ha värmekabel i PEM så dra den först, innan det läggs när det är så långt. Ska du ha den utanpå PEM så finns ett argument att ha ett yttre rör om PEM+värmekabel (men det finns nog andra rör för ett sådant "paket").
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 710 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 710 inlägg
Enda nackdelen med att gräva ner slangen utan skydd är om den ska dras igenom förorenad mark, då vissa typer av föroreningar tar sig igenom plasten och kan påverka vattnet. Då är det bästa att ha metallrör som skydd men blir förstås en stor extra kostnad och jobb.
Uppdatering:Maan03 skrev:
Jag sitter i en dålig situation.
Kortfattat: det går inte att dra igenom PEM slangen i röret.
Hemma här på gården har vi grävt upp 125m schakt på 1,5m djup från en nyborrad brunn till huset.
Vi la ner 50mm gult kabelskyddsrör och vi har gjort ett stort jobb med att isolera sträckor där berggrunden begränsat djupet (ca 30m isolering) Dessutom har all slang täckts över med jord eftersom det skulle ligga så rakt som möjligt så att jorden skulle hålla allt på plats. Det som är öppet är skarvarna mellan kabelskyddsrören (så öppning var 25e meter).
Sedan var det dags att dra in PEM slangen på 32mm.
Första 15m går allt bra och lätt med handkraft men sedan tar det abrupt stopp. Vi drar ut igen och skär till PEM slangen med en spets så att det inte ska fastna. Vi häller även i 5 hinkar 50°C vatten i kabelskyddsröret så att den ska vara mjuk. Fortfarande stopp på ungefär samma ställe. Vi fäster ett spel i ändan (vid skarven så att man bara drar PEM slangen 25m åt gången) så att vi ska kunna dra slangen med 400kg kraft. Samtidigt skjuter man på och har i varmvatten. Vattnet rinner ut vid första skarven i god fart vilket visar att det inte finns blockage i röret.
Vi lyckas dra PEM slangen 23m och det går extremt trögt hela vägen och det rycker i slangen konstant, sedan går fästet av i slangen och vi blir tvugna att börja om.
Vi väljer att dra slangen i en annan länga istället, en mycket rakare sådan. Där smörjer jag även slangen rikligt med diskmedel så att det ska glida bra. Slangen dras igenom ca 10-15m igen utan problem tills det blir abrupt stopp igen. Då drar vi med spelet med 400kg kraft och det funkar, tills kabelskyddsröret går av under jord och följer med ut!!!??
Det är alltså mindre friktion mellan kabelskyddsröret och jorden nere i marken än mellan PEM slangen och kabelskyddsröret. VARFÖR går det så trögt? Vi smörjer, har raksträckor, trycker på, formar slangändan så att den inte ska fastna m.m. Dessutom drar vi bara 25m åt gången, inte alla 125m direkt.
Vad ska vi göra för att få igenom slangen? Skulle en dragstrumpa kunna fungera? Jag misstänker nämligen att slangen fastnar i rörets räfflor och därför rycker det så mycket varje gång slangen släpper en räffla.
Det är nämligen inte på kartan att gräva upp allt och lägga större kabelskyddsrör. Det är hur många veckors arbete som helst och jag har redan lagt hela sommaren på detta projekt. Skulle en 25mm PEM slang funka bra? Eller ska man prova med dragstrumpa först? Finns det något annat man kan göra?
Alla tips mottages!
Det gick bra, fixade med ändan på slangen så att den inte skulle kunna fastna & hade på vattentåligt fett. Alla 125m färdiga och dragna för hand👍
Klicka här för att svara