Hej! Jag har denna typ av lampor i köket, och plötsligt slutade alla att funka samtidigt. Är det vanligt att dessa är seriekopplade eller tror ni att det är något elfel?
 
  • IMG_4241.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4242.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4243.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vanliga är att de drivs att ett drivdon. Går det sönder slocknar alla lamporna.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Det finns som sagt ett drivdon, som driver alla lamporna. Så det är första punkten på felsökningen.

Men sedan finns LED armaturer i två huvudtyper. De som drivs av en konstant spänning, ex. 12V, och de som drivs av en konstant ström ex. 350 mA. Armaturer som drivs av konstant spänning är parallellkopplade. 12 V leds fram till varje lampa, varje lampa drar ex. 350 mA. De som drivs avf konstant ström är seriekopplade. Drivdonet driver ut precis 350 mA, till första lampan, samma 350 mA leds från returen på första lampan till nästa lampa osv. Det blir en spänning öpver varje lampa. Den totala spänningen över alla lamporna blir rätt hög. Men om EN lampa går sönder så slocknar allihop då.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det bör stå på någon märkskylt på lampan vad den skall drivas med. ex. 12V eller constant current 350mA eller 700 mA etc.
 
Är detta drivdonet?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Nej, det där är en "smart brytare" (som inte är särskilt smart) som är trådlös. Du verkar ha två där, har du två olika slingor med lampor?

De där får inte ligga löst i undertaket, de ska ligga i en eldosa. Finns det en sådan?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Om man tänker sig att den ena är till spotarna som inte lyser, och den andra är till annan belysning i köket, så kan det ju vara en av dessa fjärrströmbrytare som är trasig också.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag har två olika slingor med lampor på olika nivåer i köket. Den andra slingan fungerar fortfarande.
 
Men styr du dem med fjärrkontroll? Inte bara att batterierna i fjärrkontrollen behöver bytas?
 
"Klickar" det till i mottagaren när du tänder/släcker via fjärrkontroll eller brytare (vad du nu använder)?
Om ja, så är med hög sannolikhet mottagaren OK och felet ligger efter den.

Som vanligt behöver man mäta för att veta var felet är.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Båra slingorna styrs av varsin brytare som sitter vid samma lampknapp. Jag hör ett tydligt klick när jag sätter på den fungerande slingan, men inget klick när jag trycker på brytaren för den icke-fungerande.
 
R rickapp skrev:
Båra slingorna styrs av varsin brytare som sitter vid samma lampknapp. Jag hör ett tydligt klick när jag sätter på den fungerande slingan, men inget klick när jag trycker på brytaren för den icke-fungerande.
Då är det antingen fel på sändaren vid knappen eller mottagaren uppe vid taket. Eller så har de helt enkelt bara tappat kontakten med varandra.

Hur ser det ut vid strömbrytaren? Är det en batteridriven nexa-brytare eller någon puck baken om "vanlig" strömbrytare?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då är det antingen fel på sändaren vid knappen eller mottagaren uppe vid taket. Eller så har de helt enkelt bara tappat kontakten med varandra.

Hur ser det ut vid strömbrytaren? Är det en batteridriven nexa-brytare eller någon puck baken om "vanlig" strömbrytare?
Säger detta dig någonting? Brytare lyser oavsett vilken knapp jag tycker på, så det verkar inte vara något fel på den. Kan det räcka med att bytta mottagaren?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill minnas att lysdioden på mottagaren ska lysa när mottagaren är spänningssatt. Är den släckt?
Om ja och där finns 230 V in till mottagaren så är den nog defekt.

Kort tryck på knappen sätter mottagaren i upplärningsläge, lysdioden ska då blinka långsamt, tryck då på väggsändarens knapp, mottagaren kvitterar upplärningen med två klick i reläet.
 
tommib
Jag skulle testat att plocka bort nexamottagaren och bara satt ihop tändtråden och fas (L och vågen). Om det sitter två N-ledare måste du koppla ihop dem också. Använd lämplig öppningsbar toppklämma för detta, t.ex. Wago 221. Om det lyser så är det nexapucken det är fel på. Om det inte lyser är det drivdonet eller någon av spottarna.

Detta gör du med säkringen avstängd, förstås.

Att sätta dit en ny nexapuck innebär att du måste programmera om den. Det är inte svårt.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.