Skulle behöva lite hjälp i djungeln med olika spottar. Vad ska man köpa om man inte ska bli ruinerad men som ändå fungerar bra? Vill montera dom direkt mot isolering, och gärna 230V spottar direkt till en dimmer.

Dom skall sitta i ett uterum jag håller på och försöker bygga klart....

Finns det någon som kan berätta för mig Vilka jag ska köpa ? :D

Istället för att skapa egen tråd så ställer jag frågan här.
Är det nån fara att Led spottar ligger mot isoleringen? Funderar på att skaffa ikeas men på deras hemsida står det bara att de ger låg värme å har inget krav på värmebox.

Generellt, är det nån fara att led spottar har direkt kontakt med isolering?

Saabgubben Saabgubben skrev:
Istället för att skapa egen tråd så ställer jag frågan här.
Är det nån fara att Led spottar ligger mot isoleringen? Funderar på att skaffa ikeas men på deras hemsida står det bara att de ger låg värme å har inget krav på värmebox.

Generellt, är det nån fara att led spottar har direkt kontakt med isolering?
Sannolikt inte. Stenull är i princip obrännbart och LED-armaturen är kanske på max 4-5 W.

Reglerna säger väl ändå att man måste ha lådor till dem.?

Reglerna säger väl ändå att man måste ha lådor till dem.?

Två saker du bör beakta - vad tillverkaren rekommenderar (brukar finnas i produktdokumentationen om spoten får/kan ligga mot isolering eller inte).
Sen så riskerar du att minska led'ens livslängd om den inte har "fri luft" runt sig.
Om den ligger i/mot isolering så blir den varm - troligen inte så varm att det är nån brandrisk men led'ens livslängd blir avsevärt kortare,
Låda/burk är ett sätt att lösa det - vissa led'ar går att montera i en eldosa.

boschkenta
Jag har ikeas spottar i ett rum och jag petade/skar bort lite isolering runt om bara så att det gick fritt. Inga bekymmer eller anmärkningar vid besiktning. Så länge dom är kapslade ska det tydligen vara lugnt!

• Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Vad exakt är "Ikeas spottar"? Det är tillverkaren som styr montaget, om och hur mycket luft en downlight behöver kring sig. Man kan (tyvärr) inte säga någonting generellt kring installation av downlights, bruk av potta osv. Då Ikea troligen byter tillverkare då och då så vehöver man därför referera till deras artikelnummer för att kunna säga något om "Ikeas spottar", om nu ens artikelnumret är unikt för varje tillverkare...
T Timm skrev:
Vill montera dom direkt mot isolering, och gärna 230V spottar direkt till en dimmer.
Det är är en gammal och riskfylld teknik. Vill du att dimringen garanterat ska fungera behöver du välja en modernare teknik med dimmern inbyggd i drivdonet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.