Byggahus.se

Downlights i musikrum

1. N
    Medlem · Norrbotten · 202 inlägg

NoiseMaker

Medlem
    Hej!

Jag har satt upp ett akustikinnertak i ett litet rum i källaren som ska användas som replokal/inspelningsrum. Det är ca 5,5 m gånger 3,9 m med en takhöjd på 2,14 m.

Jag behöver hjälp med att fördela ut downlights då jag inte hittar ett mönster som blir bra.
    Vid ena långsidan finns en bänk som ska få fyra (tror jag) egna spottar på separat brytare som arbetsbelysning. Färre än fyra och det blir asymmetriskt och risk att man skuggar det som ligger på bänken.

På skissen finns markerat de fyra som är tänkt till arbetsbelysning och en till som jag provmonterat. Den flyttar jag helst inte på, men om någon har en bra lösning går den självklart att flytta. Krysset representerar där takuttaget i vilket jag ska montera dosdimmern. Där vill jag helst inte ha någon lampa, eftersom den då hamnar precis under dosan. Det kanske inte är något problem, men - än en gång - jag slipper det gärna.

Totalt har jag 15 st Malmbergs MD-70 Tune. 6 W, 60° spridning.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Repa arb.bel..png

Här är en helt tom om någon känner sig manad att experimentera lite:
    Repa tom.png

2. N
    Medlem · Norrbotten · 202 inlägg

NoiseMaker

Medlem
    Två alternativ av vilka jag föredrar det första. Dels för att det blir jämnare belysning på bänken, dels för att övriga lampor bara är symmetriska när de är släckta och då tänker man kanske ändå inte så mycket på dem.
    IMG_20200921_090701.jpg

IMG_20200921_091022.jpg

Foton från verkligheten
    Just ovanför bänken:
    IMG_20200920_154248.jpg

En översikt (eller snarare undersikt) på hela taket:
    IMG_20200920_154304.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.