Det hade passat väldigt bra med infällda downlights i vår källarentré. Jag har sökt mycket men hittar ingen bra tråd om folk som har fräst spår för kabel och borrat hål för ljuskällorna. Finns det någon anledning till detta?

Om man undviker att komma åt armeringen, så borde väl detta ej vara ett problem? Jag har en detektor så att jag får ett hum om var, sladdar, rör och armering går.

Bild på källaren som ska snyggas till samt bild på spårfräsning och hålsågning.

• Källargång med mörkt golv, vita väggar och taklampa. Paneler och verktyg syns på golvet för ombyggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg för spårfräsning används på betongvägg för att installera infällda downlights i en källarentré.
    Skapa konto
  • Borrkrona och utborrad betongbit visar resultatet av hålsågning i källarens betongvägg för installation av infällda downlights.
    Skapa konto
BirgitS
Taket är en bärande konstruktion så att göra många större hål för spottar och med kanaler mellan dem är kanske inte alltid så bra.

I lägenheter är det rätt vanligt med betongtak och då brukar man sänka taket de cm som behövs för att spottarna ska rymmas inne i nedsänkningen. Det finns ju även utanpåliggande spottar.

• Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.