Hej,

Nu är det dags att bestämma el i för vårt nya hus...
Är det någon som har erfarenhet av följande downlights från Designlight?

http://www.designlight.nu/products.asp?prodtype=DOWNLIGHT D-222

Jag ska sätta upp 6 st längs med en vägg ca 1 m från väggen för att kunna belysa vägen och eventuellt ett sideboard. Jag vill ha möjlighet att ändra vad jag belyser och tycker därför att dessa lampor verkar bra.

En annan fråga är om det är dumt att satsa på Halogen. Det pratas mer och mer LED och frågan är om det är dumt att bygga in Halogen i ett nytt hus när man har chansen att satsa på LED. Synpunkter?

Tack på förhand!

• D-222WH_LR.jpg
Jag tycker det bästa är att göra installationen anpassad för halogen, värmepottor och värmebeständig ledning. Sedan kan man alltid byta till LED när de blivit billigare och bättre.

Tack för svar!

På lampaffären sa dom att om vi senare väljer att sätta i LED-lampor så kommer det inte gå att dimma spotsen. Stämmer detta?

Vad jag förstår så börjar det komma LED-lampor som man kan sätta in i traditionella armaturer och som går att dimma... men det är en djungel så det är inte lätt för en helt okunnig att förstå vad som gäller :-)

Det går utmärkt att dimma LED med rätt utrustning och ljuskällor

Beakta även att LED ofta ska seriekopplas. Detta måste man ta hänsyn till vid rörläggning.

Hej,

LED och deras el-besparing i all ära. Jag har sett LED-armaturer i lampaffärerna där armaturen och/eller tillhörande transformator var jättevarma. Det betyder att själva LED drar lite el men att kringutrustningen alstrar en del värme (=slösar el). Låt er inte luras!!

Har du känt på en trafo för halogenlampor nångång?

Hej,

Så om vi vill börja med att använda Halogen för att evetuellt byta till LED på sikt så måste vi planera för det när vi installerera? Eller kommer det på sikt att finnas LED-lampor som gör det möjligt att "bara" byta lampan?

Ja, det finns redan. Dock inte dimbara, eller speciellt starka, vad jag vet. Det är dock bara en tidsfråga innan de kommer. Jag skulle tippa inom 3-5 år.

Själv har jag installerat 230V halogen för att enkelt kunna byta till just sådana lampor i framtiden.

Nu lutar det åt att inte alls installera inbyggda spots utan istället förbereda för att kunna sätta upp en skena med spots. Pratade med en ljusexpert i helgen och han avrådde från att bygga fast spot eftersom han sa att man med säkerhet tröttnar efter ett tag och då inte har något alternativ att byta. Och jag håller med. Alltså - inga inbyggda spots för oss!

Men å andra sidan tyckte han absolut att vi borde bygga in halogen spot i fönstren... Någon med erfarenhet och/eller bilder?

/Hanna

J
det var ju en ide att sätta halogenspott i fönstren
förr monterade vi det i fönstren men nu gäller led i fönstren för det blir ganska många brinntimmar
10W hallogen eller 1W led

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.