Inte en chans att jag skulle låta pottorna agera något slags brandskydd här mot riskfyllda lampor.

L
Inte som brandskydd i den bemärkelsen , men att det är rätt saker som sitter där , sedan det med att något exploderar kan ju ingen veta , är det flera av samma sort , kasta ut det , men det
vet man inte förrän efteråt

Så vad har dina "rätta" pottor för betydelse här? Pottor agerar inte något slags skydd mot fel i armaturen i sig, utan pottorna skyddar armaturen mot isoleringen. Utrymmet i en potta är ingen installationsutrymme med krav på brandklassning etc.

L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så vad har dina "rätta" pottor för betydelse här? Pottor agerar inte något slags skydd mot fel i armaturen i sig, utan pottorna skyddar armaturen mot isoleringen. Utrymmet i en potta är ingen installationsutrymme med krav på brandklassning etc.
Nu drar du väl det här lite för långt i din skrift , och du har att revidera dig , har inte sagt ett ord om att dessa skulle var en form av brandskydd för fel i någon armatur , men ska finnas enligt det regelverk som säger att det ska finnas skydd mot oavsiktligt nedfall från isolering som är av brändbart materiel och kan antändas av den värme som kan uppstå i armaturen .
Därav det som framförts , om att det är bra med rätt saker som skydd för i händelse av nedfall
av brändbart materiel .
Då om denna potta även skyddar mot utslag av låga i armaturen så har den gjort sitt jobb , som avsikten med reglementet i skrift utgör

Som sagt, eftersom pottor inte är avsedda att ge skydd mot elektronik som fallerar på ett otrevligt sätt så kan man inte säga att "rätta" pottor skulle vara en skyddsåtgärd. Det ingår inte i dess jobb att ge skydd mot lågor. Folk som läser detta ska inte få uppfattningen att "rätta" pottor skulle förlåta undermålig elektronik. Däremot skyddar pottor armaturen från att bli överhettad vid normal drift vilket indirekt kan vara ett brandskydd.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Har aldrig haft en LED-lampa som gått sönder med en ljudlig smäll.

E etompau skrev:
Har aldrig haft en LED-lampa som gått sönder med en ljudlig smäll.
Det har hänt mig. En Osram, så inte billigt noname brand.

Om man har en olämplig kombination av lampa och dimmer så stressar man elektroniken både i lampa och dimmer. Så det är fullt möjligt att det är därför flera lampor sagt upp sig i detta fall. Därmed inte sagt att lampor skall gå sönder med fel dimmer, men man utsätter lampan för ett extremt driftsfall.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Allt kan hända ... vill dock ändå påstå att det inte är vanligt med med exploderande LED-lampor.

Explodera är väl att ta i, det small om den. Men inget syntes på utsidan.

MultiMan
Så länge de innehåller lågkvalitativa elektrolytkondensatorer så kan det mycket väl hända.

CapXon t ex används i många sammanhang som anses som kvalitet t ex Be Quiet nätagg, men är ändå rent skräp jämfört med t ex Rubicon. Blott ett aktuellt exempel:

Men menar ni att det är något felkopplat eller så då? När jag använder vägguttagstestaren där spotslingan är ikopplad så visar kodningen att det är rätt kopplat. Även när jag öppnar ser jag att svart kabel är kopplad till L. Blå till N. Gulgrön till jord. Ser ju rätt ut. Sitter även numera kopplat via strömbrytare och inte dimmer.

Redigerat:
Hur fas och neutralledare ansluts till ljuskällan ska ej ha någon påverkan på funktion/livslängd.
Har du rett ut vad som "exploderade"?

Nej. Det var min fru som var hemma då. Hon sa det lät som från elcentralen

Man kan kanske beskriva det som en liten smäll när en dvärg slår ifrån.

Sorry men om man får vara lite "norm"-kritisk
tror jag det heter småväxt numer;)

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.