7 095 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Downlights blinkar och dör sen
Jag har sett samma fenomen på spottar för utomhusbruk, till 100% har det varit defekta dioder.
Att du har två olika typer (COB/vanlig diod) ska inte ha någon betydelse då varje lampa har sin egen drivkrets.
Vad säger K-rauta? Byter dom spottarna på garanti?
Kanske testa ett annat fabrikat.
Att du har två olika typer (COB/vanlig diod) ska inte ha någon betydelse då varje lampa har sin egen drivkrets.
Vad säger K-rauta? Byter dom spottarna på garanti?
Kanske testa ett annat fabrikat.
Vad är det för sorts armaturer , är dom dimbara är det OK , vilken sorts drivdon är det i dom ,
en del ,drivdom tål inte dimring med vad som helst för då får armaturens drivdon fnatt .
Sedan det med att som en del säger att en dimmer kan inte knäcka en armatur med drivdon i eller en dimmer inte kan förorsaka problem med arrmaturen stämmer inte , det beror helt enkelt på att vissa tål inte en viss sorts dimmer , dom måste passa ihop , det är faktiskt en liiite vetenskap i detta , så det som måste konstateras är vilken dimmer som ska vara till just dina armaturer
en del ,drivdom tål inte dimring med vad som helst för då får armaturens drivdon fnatt .
Sedan det med att som en del säger att en dimmer kan inte knäcka en armatur med drivdon i eller en dimmer inte kan förorsaka problem med arrmaturen stämmer inte , det beror helt enkelt på att vissa tål inte en viss sorts dimmer , dom måste passa ihop , det är faktiskt en liiite vetenskap i detta , så det som måste konstateras är vilken dimmer som ska vara till just dina armaturer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Nu har inte TS någon dimmer längre... Eftersom symptomet nu flyttat på sig så är det svårt att se annan förklaring än trasiga armaturer. Men frågan är varför så många och varför felet har flyttat på sig. Man kan misstänka någon form av orenhet (störning) på matningsspänningen som denna typ är känslig för.
Det är också osannolikt att din dimmer har förstört armaturerna även om dimmern skulle vara av fel typ.
Så byt armaturerna ja, reklamera om det finns garanti kvar.
Det är också osannolikt att din dimmer har förstört armaturerna även om dimmern skulle vara av fel typ.
Så byt armaturerna ja, reklamera om det finns garanti kvar.
Enligt dom som kan det och jobbat med dimmers och led i många är , så kan dimmers knäcka drivdonet i armaturen , fel dimmer så får det hicka och pajarBo.Siltberg skrev:
Nu har inte TS någon dimmer längre... Eftersom symptomet nu flyttat på sig så är det svårt att se annan förklaring än trasiga armaturer. Men frågan är varför så många och varför felet har flyttat på sig. Man kan misstänka någon form av orenhet (störning) på matningsspänningen som denna typ är känslig för.
Det är också osannolikt att din dimmer har förstört armaturerna även om dimmern skulle vara av fel typ.
Så byt armaturerna ja, reklamera om det finns garanti kvar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Menar du att kan betyder vanligt och sannolikt att fel typ av dimmer pajat flera av TS lampor?? Det får du nog visa upp en källa på.
Eftersom det var 12 halogen från början om jag inte missminner mig så är det någon form av retrofitLED spänningsmatad av någon typ av 12V-transformator styrd från början av en okänd dimmertyp. Att det nu blinkar och beter sig kan då bero på antingen att trafon inte trivs med lasten och pajat eller att ljuskällan inte mått bra av att spänningsmatats med kombinationen. Att dimmern skulle orsaka nuvarande fenomenet är uteslutet om den bytts mot stömbrytare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Var nog detta inlägg min minnesbild baserades på.M Cameltoe skrev:Yes det stämmer, har dimmer kopplad till dem. Nån form av schneider. Satt ett par 12v halogenare förut som jag bytte till led. Antar drt kanske har med det att göra. Har dock typ aldrig flimrat så mycket förrän nu och de har alltid tänts direkt utan fördröjning och ljusstyrkan har alltid gått att reglera. Men ska prova byta plats på strömbrytaren och dimmer för att se om det löser problemet.
Håller med @Bo.Siltberg om att vi behöver reda ut vad vi diskuterar här.
Är det en 12V anläggning eller är den skrotad och ersatt av 230V lösning?
Det har viss betydelse för fortsatt resonemang om vad som är orsak/lösning
När jag bytte till led spotsen tog jag bort samtliga transformatorer i och med att de är 230v.
De är dessutom dimbara.
Frugan ringde mig nyss. Hon sa att det smällde ovanligt högt och att säkringen till spotsen gick. Har sagt åt henne att lämna det så tills jag kommer hem. Märkligt. Kan de vara så att de är defekta trots allt? Får reklamera dem i så fall.
De är dessutom dimbara.
Frugan ringde mig nyss. Hon sa att det smällde ovanligt högt och att säkringen till spotsen gick. Har sagt åt henne att lämna det så tills jag kommer hem. Märkligt. Kan de vara så att de är defekta trots allt? Får reklamera dem i så fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Elektronik som säger upp sig med en smäll och löser säkringen skulle jag nogsamt rensa ut från mitt hus!
