Jag har sett samma fenomen på spottar för utomhusbruk, till 100% har det varit defekta dioder.
Att du har två olika typer (COB/vanlig diod) ska inte ha någon betydelse då varje lampa har sin egen drivkrets.
Vad säger K-rauta? Byter dom spottarna på garanti?
Kanske testa ett annat fabrikat.
 
Men om dioderna är defekta räcker det väl att jag byter ljuskällorna?
 
L
Vad är det för sorts armaturer , är dom dimbara är det OK , vilken sorts drivdon är det i dom ,
en del ,drivdom tål inte dimring med vad som helst för då får armaturens drivdon fnatt .
Sedan det med att som en del säger att en dimmer kan inte knäcka en armatur med drivdon i eller en dimmer inte kan förorsaka problem med arrmaturen stämmer inte , det beror helt enkelt på att vissa tål inte en viss sorts dimmer , dom måste passa ihop , det är faktiskt en liiite vetenskap i detta , så det som måste konstateras är vilken dimmer som ska vara till just dina armaturer
 
Nu har inte TS någon dimmer längre... Eftersom symptomet nu flyttat på sig så är det svårt att se annan förklaring än trasiga armaturer. Men frågan är varför så många och varför felet har flyttat på sig. Man kan misstänka någon form av orenhet (störning) på matningsspänningen som denna typ är känslig för.

Det är också osannolikt att din dimmer har förstört armaturerna även om dimmern skulle vara av fel typ.

Så byt armaturerna ja, reklamera om det finns garanti kvar.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu har inte TS någon dimmer längre... Eftersom symptomet nu flyttat på sig så är det svårt att se annan förklaring än trasiga armaturer. Men frågan är varför så många och varför felet har flyttat på sig. Man kan misstänka någon form av orenhet (störning) på matningsspänningen som denna typ är känslig för.

Det är också osannolikt att din dimmer har förstört armaturerna även om dimmern skulle vara av fel typ.

Så byt armaturerna ja, reklamera om det finns garanti kvar.
Enligt dom som kan det och jobbat med dimmers och led i många är , så kan dimmers knäcka drivdonet i armaturen , fel dimmer så får det hicka och pajar
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Menar du att kan betyder vanligt och sannolikt att fel typ av dimmer pajat flera av TS lampor?? Det får du nog visa upp en källa på.
 
Eftersom det var 12 halogen från början om jag inte missminner mig så är det någon form av retrofitLED spänningsmatad av någon typ av 12V-transformator styrd från början av en okänd dimmertyp. Att det nu blinkar och beter sig kan då bero på antingen att trafon inte trivs med lasten och pajat eller att ljuskällan inte mått bra av att spänningsmatats med kombinationen. Att dimmern skulle orsaka nuvarande fenomenet är uteslutet om den bytts mot stömbrytare
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo, kanske bäst att dubbelkolla att vi verkligen pratar om 230 V LED och att det inte finns någon gammal halogentransformator med i spelet.
M Cameltoe skrev:
Har 9 styck 230 volts LED-downlights
M Cameltoe skrev:
Jag har 2 olika ljuskällor från nordlux. Dem är båda 230v Led.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Yes det stämmer, har dimmer kopplad till dem. Nån form av schneider. Satt ett par 12v halogenare förut som jag bytte till led. Antar drt kanske har med det att göra. Har dock typ aldrig flimrat så mycket förrän nu och de har alltid tänts direkt utan fördröjning och ljusstyrkan har alltid gått att reglera. Men ska prova byta plats på strömbrytaren och dimmer för att se om det löser problemet.
Var nog detta inlägg min minnesbild baserades på.
Håller med @Bo.Siltberg om att vi behöver reda ut vad vi diskuterar här.
Är det en 12V anläggning eller är den skrotad och ersatt av 230V lösning?
Det har viss betydelse för fortsatt resonemang om vad som är orsak/lösning
 
När jag bytte till led spotsen tog jag bort samtliga transformatorer i och med att de är 230v.

De är dessutom dimbara.

Frugan ringde mig nyss. Hon sa att det smällde ovanligt högt och att säkringen till spotsen gick. Har sagt åt henne att lämna det så tills jag kommer hem. Märkligt. Kan de vara så att de är defekta trots allt? Får reklamera dem i så fall.
 
L
Kortis i en lampa , elektroniken i den har sagt upp sig , haft detsamma hos mig
 
Smäller det så högt då?
 
L
M Cameltoe skrev:
Smäller det så högt då?
Svar ja , mina gjorde det , mina sitter i källartaket och jag hoppade till samt undrade vad som föll ned
 
Elektronik som säger upp sig med en smäll och löser säkringen skulle jag nogsamt rensa ut från mitt hus!
 
L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elektronik som säger upp sig med en smäll och löser säkringen skulle jag nogsamt rensa ut från mitt hus!
Det vill till då att man har rätta pottorna ovanför och inte något skräp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.