Hur får man ihop ett system där man vill ha 5-6st LED spottar som även ska vara dimbara och ge en härlig myskänsla ifall så behagas?

Jag har tänkt att köpa DesignLight 7462482; LED 6,8W 230V 510lm 3000K. Dessa ska vara dimbara samt att de levereras med drivdon.

Vad är det jag mer måste fixa för att få ihop systemet? Vad för slags dimmer behöver jag skaffa?

Tack för kommande svar!

jag har köpt på ljustema.se dom har en hel del dimbara till bra priser. köpte Miami till takfoten mm fungerar kanon än så länge... matas med 220 och är dimbara med en vanlig dimmer..

Jag skulle antingen be butiken plocka fram en dimmer som de vet fungerar ihop med drivdonen till dessa LED-lampor (nöj dig inte med svar som att det borde fungera), eller så skulle jag välja LED-lampor utan medföljande drivdon och istället välja ett drivdon med inbyggd dimmer. Det är alltså skillnad på drivdon som är dimbara på primärsidan och drivdon som har dimmern i sig och som styrs utifrån. Att något ska vara dimbart är ju ingen garanti för att det fungerar.

Jag ser inte vad det skulle göra för skillnad? Det är fortfarande ett drivdon som ska dimras på primärsidan. Och just detta är ett problem då alla kombinationer av dimmer och drivdon inte fungerar bra ihop. Du kan ju chansa med någon dimmer, det finns ingen information ens om vilken grundtyp av dimmer som ska användas, så prova i så fall en framkantsdimmer. Jag rekommenderar fortfarande mitt förra svar före detta.

Det är ju ingen rocket since dock, en strömstyrd LED ska ha ett Strömstyrt drivdon, som klarar av samma ström (ofta 300 eller 700 mA), en spänningsstyrd LED ska ha ett spänningsstyrt drivdon (10V, 12V eller 24V). Vad jag vet så är alla LEDs dimbara som kräver drivdonen ovan då det är drivdonet som gör själva jobbet, dock måste man välja ett drivdon som är dimbart. Om det är en LED med inbyggt drivdon måste man vara noga med att LEDen är dimbar.

Kvalitetsdrivdon från tex Hide a lite fixar både strömstyrt och spänningsstyrt samt många val av både spänningar och ström

theras skrev:
...och ge en härlig myskänsla ifall så behagas?
Tveksamt att det går med LED än så länge....iaf om man tänker myskänsla = stearinljus eller eld.....

2700 LEDsen är riktigt varmvita

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.