1 809 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
downlight 24v , Var ?
Hej !
Tack så mycket för att du tog dig tid.
Dessa skulle kunna funka, lär dock borra upp mina 60mm hål till 80mm vilket kanske inte är helt enkelt att få snyggt när man inte har något "centrum" så det bästa vore om man fick tag i ett par som passar direkt i.
Allt är kopplat och klart av elektrikern bakom de övre socklarna så det bästa vore om man bara kunde byta downlightesen rakt av mot några som funkar utan att behöva skruva ner socklar och krångla då de ska styras från samma brytare.
Tack så mycket för att du tog dig tid.
Dessa skulle kunna funka, lär dock borra upp mina 60mm hål till 80mm vilket kanske inte är helt enkelt att få snyggt när man inte har något "centrum" så det bästa vore om man fick tag i ett par som passar direkt i.
Allt är kopplat och klart av elektrikern bakom de övre socklarna så det bästa vore om man bara kunde byta downlightesen rakt av mot några som funkar utan att behöva skruva ner socklar och krångla då de ska styras från samma brytare.
Hej igen.
Är inte så hemma på el men det är dessa som är monterade:
https://www.bygghemma.se/inredning-...d-konverter-hide-a-lite-jolly-hv-vit/p-345245
För att driva ikeas led lysrörsramper på 24v som jag har under överskåpen.
Sen skulle det som sagt vara nice om man kunde få in de två downlightsen på den setupen också .
Mvh
Johan
Är inte så hemma på el men det är dessa som är monterade:
https://www.bygghemma.se/inredning-...d-konverter-hide-a-lite-jolly-hv-vit/p-345245
För att driva ikeas led lysrörsramper på 24v som jag har under överskåpen.
Sen skulle det som sagt vara nice om man kunde få in de två downlightsen på den setupen också .
Mvh
Johan
OK, det är ett konfigurerbart drivdon, som kan ställas in för både konstant spänning (parallellkopplade ljuskällor) eller konstantström (seriekopplade ljuskällor)
Antar att du/ni nu har valt konstantspänning 24VDC. Så visst, du kan hänga på 24 V-spottar på drivdonet, så länge du inte överskrider maxeffekten 17W.
Antar att du/ni nu har valt konstantspänning 24VDC. Så visst, du kan hänga på 24 V-spottar på drivdonet, så länge du inte överskrider maxeffekten 17W.
Var precis så han sa elektrikern
men jag tror att det var så att jag har 3st varav 2 är "fulla" runt 17w och den tredje hade typ 7.5w inkopplad det var därför som inte downlightsen skulle vara på mer än 4w styck.
Ser ut att vara riktigt svårt att få tag i , har googlat fler timmar nu
Ser ut att vara riktigt svårt att få tag i , har googlat fler timmar nu
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Vad är det för lysrörsramp du har?
Hej igen !
Har fortfarande inte löst detta problem så jag sitter och funderar på lite lösningar.
Finns det någon form av "konverterare" som man kan koppla in så man kan köra 12v downlights på en 24v styrdon ?
Mvh
Johan
Har fortfarande inte löst detta problem så jag sitter och funderar på lite lösningar.
Finns det någon form av "konverterare" som man kan koppla in så man kan köra 12v downlights på en 24v styrdon ?
Mvh
Johan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Du kan helt enkelt seriekoppla två st.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Dimringen kommer principiellt att fungera så länge som två likadana lampor används, så den kommer kanske inte att lira ihop riktigt med bänkbelysning som är av en annan modell. De kan uppföra sig olika och dimra "olika mycket". Det finns även en risk att två seriekopplade LED-lampor för 12 V beter sig illa map den ström de släpper igenom, beroende på vilken elektronik som sitter i dem. Alla lite udda varianter av LED (som kontant spänning) är en chanstagning.
Klicka här för att svara