Byggahus.se

downlight 24v , Var ?

1. T
    Medlem · Dalarna · 7 inlägg

Tunan

Medlem
    Hej.

Skulle behöva få tag i ett par downlights med följande specifikationer :

24v
    max 4w
    Håltagningsdiameter runt 60mm

Skulle vara mycket tacksam om någon vet var man kan få tag i några sådana.

Med vänlig hälsning
    Johan

2. E
    Medlem · Skåne · 10 170 inlägg
  3. T

Tunan

Medlem
    Hej !

Tack så mycket för att du tog dig tid.

Dessa skulle kunna funka, lär dock borra upp mina 60mm hål till 80mm vilket kanske inte är helt enkelt att få snyggt när man inte har något "centrum" så det bästa vore om man fick tag i ett par som passar direkt i.

Allt är kopplat och klart av elektrikern bakom de övre socklarna så det bästa vore om man bara kunde byta downlightesen rakt av mot några som funkar utan att behöva skruva ner socklar och krångla då de ska styras från samma brytare.

4. E
    Vad är det för grejor som elektrikern har monterat? Låter lite skumt med 24 V.
    Är det ett drivdon för seriekopplad LED och med konstantström eller en "vanlig" 24 trafo?

5. T

Tunan

Medlem
  6. E
    OK, det är ett konfigurerbart drivdon, som kan ställas in för både konstant spänning (parallellkopplade ljuskällor) eller konstantström (seriekopplade ljuskällor)
    Antar att du/ni nu har valt konstantspänning 24VDC. Så visst, du kan hänga på 24 V-spottar på drivdonet, så länge du inte överskrider maxeffekten 17W.

7. T

Tunan

Medlem
    Var precis så han sa elektrikern :) men jag tror att det var så att jag har 3st varav 2 är "fulla" runt 17w och den tredje hade typ 7.5w inkopplad det var därför som inte downlightsen skulle vara på mer än 4w styck.

Ser ut att vara riktigt svårt att få tag i , har googlat fler timmar nu

8. H
    Moderator · Stockholm · 44 304 inlägg

hempularen

Moderator
    Vad är det för lysrörsramp du har?

9. T

Tunan

Medlem
  10. T

Tunan

Medlem
    Hej igen !

Har fortfarande inte löst detta problem så jag sitter och funderar på lite lösningar.

Finns det någon form av "konverterare" som man kan koppla in så man kan köra 12v downlights på en 24v styrdon ?

Mvh
    Johan

11. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Du kan helt enkelt seriekoppla två st.

• Laddar…
  12. T

Tunan

Medlem
    Hej ! ursäkta sent svar .

Som du kanske har märkt så är jag inte så bra på el .

Är det så enkelt ? hur blir det då man skall dimra dem ?

Mvh
    Johan

13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Dimringen kommer principiellt att fungera så länge som två likadana lampor används, så den kommer kanske inte att lira ihop riktigt med bänkbelysning som är av en annan modell. De kan uppföra sig olika och dimra "olika mycket". Det finns även en risk att två seriekopplade LED-lampor för 12 V beter sig illa map den ström de släpper igenom, beroende på vilken elektronik som sitter i dem. Alla lite udda varianter av LED (som kontant spänning) är en chanstagning.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.