Är det lite VM i busswords här idag eller?
Gällande Jit osv är det ju sandlåde-nivå jämfört med Jvmen, ligger ju flera år bakom.
Sedan finns även Graalvm som är grymt häftigt när man pratar om VMs och manged languages.
Men oavsett, rätt verktyg till rätt jobb, komma å hävda att detta ramverket är bäst blir bara knas.
Beror på, allt beror på. Går att säga samma sak om JVM:en, använd rätt verktyg till rätt problem.
Detta är så konstigt så jag vet inte riktigt om du själv vet vad du skriver.
Gällande Jit osv är det ju sandlåde-nivå jämfört med Jvmen, ligger ju flera år bakom.
Sedan finns även Graalvm som är grymt häftigt när man pratar om VMs och manged languages.
Men oavsett, rätt verktyg till rätt jobb, komma å hävda att detta ramverket är bäst blir bara knas.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Haha, .NET CLR outpeformar javas VM på alla fronter. Det var annorlunda på slutet av full frameworks livstid dock. Efter 2.0 av framework so shoehornade de in features och det sabbade prestanda på CLR. Men sedan de gjorde om gjorde rätt med Core CLR så har de gått om JVM och det med råge. Som sagt du måste vara maskinkodswizard för att outpeforma CLR.K kuse skrev:Är det lite VM i busswords här idag eller?
Beror på, allt beror på. Går att säga samma sak om JVM:en, använd rätt verktyg till rätt problem.
Detta är så konstigt så jag vet inte riktigt om du själv vet vad du skriver.
Gällande Jit osv är det ju sandlåde-nivå jämfört med Jvmen, ligger ju flera år bakom.
Sedan finns även Graalvm som är grymt häftigt när man pratar om VMs och manged languages.
Men oavsett, rätt verktyg till rätt jobb, komma å hävda att detta ramverket är bäst blir bara knas.
Nu med record structs och spans kan vilket idiot som helst skriva sjukt performant kod
Redigerat:
Vi kör ett gäng olika språk och frameworks, störst är nog .net som vi kör kanske uppåt tusen containers av, samtliga såklart på alpine Linux. Hela k8, docker etc har dock Microsoft lite med att göra, hela k8 och mkt highperf grejer är skrivna i go och annat och absolut inte .net. Men håller med om att man gör mkt rätt med net6 och 7, det börjar fungera att köra i stor skala kostnadseffektivt, där låg de rejält efter tidigare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Om vi ponerar att JVM i ett alternativt universum var snabbare än Core CLR så skulle jag ändå välja .NET Core pga att C# är så mycket bättre språk än Java. Ta bara generics som exempel, hopplöst dåligt i Java. Sedan deras type erasure gör ju att i princip all convention over configuration går åt helvete. Finns såklart ännu fler nackdelar, men där är några
I den ursprungliga tråden verkadede du likställa Microsoft med proprietära lösningar och hade uppenbarligen ingen aning om att Microsoft har ändrat syn på öppenhet och öppen källkod senaste 15 åren, så därför förklarade vi för dig.K karlmb skrev:
Om någon undrar så var det vi skrev om Microsoft och .NET i början av denna tråd en del av en Plejd-tråd, där en Plejd-beundrare brukar använda Microsoft som exempel på att proprietära, stängda lösningar är vägen till framgång. Om man vill bevisa att stängda, nedlåsta, proprietära, egna hittepålösningar är det bästa så kanske man inte ska använda en av världens största förespråkare av öppenhet, kompatibilitet, standarder och öppen källkod som exempel.
Av någon anledning började en moderator då radera inlägg och flyttade en del saker till den här tråden.
Startade inte Mono som ett Open Source alternativ till dot-net för den ”öppna världen”?
För drygt 20 år sedan… Vid tiden då Steve Ballmer kallade Linux ”A cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches”
Microsoft opensource… de tycks iaf fortsätta tjäna mer och mer pengar…
För drygt 20 år sedan… Vid tiden då Steve Ballmer kallade Linux ”A cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches”
Microsoft opensource… de tycks iaf fortsätta tjäna mer och mer pengar…
Nog försökte MS undvika standards så länge dom kunde, netbios/netbeui i stället för standard TCP, IP, UDP, vad tillförde det?
Microsoft har alltid försökt vara properitära så länge dom kunnat, och tillgång till API:er och dokumentation kostade en rejäl slant varje år när jag var aktiv windows programmerare typ 1996- 2018.
Jag glömmer aldrig när Volvo Lastvagnars IT hade som krav att man skulle programmera i Visual Basic..jag sa då att det är ett språk för kärringar, vi programmerar i C++.
Dom kör nog fortfarande sitt C++ threetier handdator inleveranssystem vi levererade 1998
Microsoft har alltid försökt vara properitära så länge dom kunnat, och tillgång till API:er och dokumentation kostade en rejäl slant varje år när jag var aktiv windows programmerare typ 1996- 2018.
Jag glömmer aldrig när Volvo Lastvagnars IT hade som krav att man skulle programmera i Visual Basic..jag sa då att det är ett språk för kärringar, vi programmerar i C++.
Dom kör nog fortfarande sitt C++ threetier handdator inleveranssystem vi levererade 1998
Jo de stämmer =) Det lades mer eller mindre ner när .net core kom och de blev körbart på linux samt därefter open source!blackarrow skrev:
Startade inte Mono som ett Open Source alternativ till dot-net för den ”öppna världen”?
För drygt 20 år sedan… Vid tiden då Steve Ballmer kallade Linux ”A cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches”
Microsoft opensource… de tycks iaf fortsätta tjäna mer och mer pengar…
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Unity använder skiten fortfarandeS SvanteC skrev:
Dock kommer de forka .NET Core precis som de gjorde med Mono, så precis som med mono kommer de ligga efter några majors. Att de aldrig lär sig.
Tex i mono så castas alla float till double och tillbaka för alla operationer på float. .NET Core tack vare JIT har färre operationer än Cpp när man opererar på floats.
Hmm. Att kalla ett monopolistiskt och aggressivt uppköpande mjukvarubolag för öppet är märkligt tycker jag.J Jonte Karlsson skrev:I den ursprungliga tråden verkadede du likställa Microsoft med proprietära lösningar och hade uppenbarligen ingen aning om att Microsoft har ändrat syn på öppenhet och öppen källkod senaste 15 åren, så därför förklarade vi för dig.
Om någon undrar så var det vi skrev om Microsoft och .NET i början av denna tråd en del av en Plejd-tråd, där en Plejd-beundrare brukar använda Microsoft som exempel på att proprietära, stängda lösningar är vägen till framgång. Om man vill bevisa att stängda, nedlåsta, proprietära, egna hittepålösningar är det bästa så kanske man inte ska använda en av världens största förespråkare av öppenhet, kompatibilitet, standarder och öppen källkod som exempel.
Av någon anledning började en moderator då radera inlägg och flyttade en del saker till den här tråden.
Deras kärnprodukter är inte öppna.
Men annars håller jag väl med dig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Mono tycks leva som cross platform och dessutom supportas av Microsoft.
”Sponsored by Microsoft, Mono is an open source implementation of Microsoft's .NET Framework as part of the .NET Foundation and based on the ECMA standards for C# and the Common Language Runtime. A growing family of solutions and an active and enthusiastic contributing community is helping position Mono to become the leading choice for development of cross platform applications.”
C 2023
”Sponsored by Microsoft, Mono is an open source implementation of Microsoft's .NET Framework as part of the .NET Foundation and based on the ECMA standards for C# and the Common Language Runtime. A growing family of solutions and an active and enthusiastic contributing community is helping position Mono to become the leading choice for development of cross platform applications.”
C 2023
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
