Är det lite VM i busswords här idag eller?

CLR bättre än native.
Beror på, allt beror på. Går att säga samma sak om JVM:en, använd rätt verktyg till rätt problem.

så stödjer också .NET de bästa hostingteknikerna som finns tex Kubernetes
Detta är så konstigt så jag vet inte riktigt om du själv vet vad du skriver.

Gällande Jit osv är det ju sandlåde-nivå jämfört med Jvmen, ligger ju flera år bakom.
Sedan finns även Graalvm som är grymt häftigt när man pratar om VMs och manged languages.

Men oavsett, rätt verktyg till rätt jobb, komma å hävda att detta ramverket är bäst blir bara knas.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K kuse skrev:
Är det lite VM i busswords här idag eller?


Beror på, allt beror på. Går att säga samma sak om JVM:en, använd rätt verktyg till rätt problem.



Detta är så konstigt så jag vet inte riktigt om du själv vet vad du skriver.

Gällande Jit osv är det ju sandlåde-nivå jämfört med Jvmen, ligger ju flera år bakom.
Sedan finns även Graalvm som är grymt häftigt när man pratar om VMs och manged languages.

Men oavsett, rätt verktyg till rätt jobb, komma å hävda att detta ramverket är bäst blir bara knas.
Haha, .NET CLR outpeformar javas VM på alla fronter. Det var annorlunda på slutet av full frameworks livstid dock. Efter 2.0 av framework so shoehornade de in features och det sabbade prestanda på CLR. Men sedan de gjorde om gjorde rätt med Core CLR så har de gått om JVM och det med råge. Som sagt du måste vara maskinkodswizard för att outpeforma CLR.

Nu med record structs och spans kan vilket idiot som helst skriva sjukt performant kod
 
Redigerat:
Önsketänkande här idag ser jag
 
Vi kör ett gäng olika språk och frameworks, störst är nog .net som vi kör kanske uppåt tusen containers av, samtliga såklart på alpine Linux. Hela k8, docker etc har dock Microsoft lite med att göra, hela k8 och mkt highperf grejer är skrivna i go och annat och absolut inte .net. Men håller med om att man gör mkt rätt med net6 och 7, det börjar fungera att köra i stor skala kostnadseffektivt, där låg de rejält efter tidigare.
 
Om vi ponerar att JVM i ett alternativt universum var snabbare än Core CLR så skulle jag ändå välja .NET Core pga att C# är så mycket bättre språk än Java. Ta bara generics som exempel, hopplöst dåligt i Java. Sedan deras type erasure gör ju att i princip all convention over configuration går åt helvete. Finns såklart ännu fler nackdelar, men där är några
 
K karlmb skrev:
Nu var det ju inte MS öppna delar jag kritiserade utan deras properitära.
I den ursprungliga tråden verkadede du likställa Microsoft med proprietära lösningar och hade uppenbarligen ingen aning om att Microsoft har ändrat syn på öppenhet och öppen källkod senaste 15 åren, så därför förklarade vi för dig.

Om någon undrar så var det vi skrev om Microsoft och .NET i början av denna tråd en del av en Plejd-tråd, där en Plejd-beundrare brukar använda Microsoft som exempel på att proprietära, stängda lösningar är vägen till framgång. Om man vill bevisa att stängda, nedlåsta, proprietära, egna hittepålösningar är det bästa så kanske man inte ska använda en av världens största förespråkare av öppenhet, kompatibilitet, standarder och öppen källkod som exempel.

Av någon anledning började en moderator då radera inlägg och flyttade en del saker till den här tråden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Startade inte Mono som ett Open Source alternativ till dot-net för den ”öppna världen”?
För drygt 20 år sedan… Vid tiden då Steve Ballmer kallade Linux ”A cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches”

Microsoft opensource… de tycks iaf fortsätta tjäna mer och mer pengar…
 
Nog försökte MS undvika standards så länge dom kunde, netbios/netbeui i stället för standard TCP, IP, UDP, vad tillförde det?

Microsoft har alltid försökt vara properitära så länge dom kunnat, och tillgång till API:er och dokumentation kostade en rejäl slant varje år när jag var aktiv windows programmerare typ 1996- 2018.

Jag glömmer aldrig när Volvo Lastvagnars IT hade som krav att man skulle programmera i Visual Basic..jag sa då att det är ett språk för kärringar, vi programmerar i C++.

Dom kör nog fortfarande sitt C++ threetier handdator inleveranssystem vi levererade 1998 :D
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S
blackarrow blackarrow skrev:
Startade inte Mono som ett Open Source alternativ till dot-net för den ”öppna världen”?
För drygt 20 år sedan… Vid tiden då Steve Ballmer kallade Linux ”A cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches”

Microsoft opensource… de tycks iaf fortsätta tjäna mer och mer pengar…
Jo de stämmer =) Det lades mer eller mindre ner när .net core kom och de blev körbart på linux samt därefter open source!
 
S SvanteC skrev:
Jo de stämmer =) Det lades mer eller mindre ner när .net core kom och de blev körbart på linux samt därefter open source!
Unity använder skiten fortfarande :( dock ska de gå över till .NET Core snart. Any year now.

Dock kommer de forka .NET Core precis som de gjorde med Mono, så precis som med mono kommer de ligga efter några majors. Att de aldrig lär sig.

Tex i mono så castas alla float till double och tillbaka för alla operationer på float. .NET Core tack vare JIT har färre operationer än Cpp när man opererar på floats.
 
J Jonte Karlsson skrev:
I den ursprungliga tråden verkadede du likställa Microsoft med proprietära lösningar och hade uppenbarligen ingen aning om att Microsoft har ändrat syn på öppenhet och öppen källkod senaste 15 åren, så därför förklarade vi för dig.

Om någon undrar så var det vi skrev om Microsoft och .NET i början av denna tråd en del av en Plejd-tråd, där en Plejd-beundrare brukar använda Microsoft som exempel på att proprietära, stängda lösningar är vägen till framgång. Om man vill bevisa att stängda, nedlåsta, proprietära, egna hittepålösningar är det bästa så kanske man inte ska använda en av världens största förespråkare av öppenhet, kompatibilitet, standarder och öppen källkod som exempel.

Av någon anledning började en moderator då radera inlägg och flyttade en del saker till den här tråden.
Hmm. Att kalla ett monopolistiskt och aggressivt uppköpande mjukvarubolag för öppet är märkligt tycker jag.
Deras kärnprodukter är inte öppna.
Men annars håller jag väl med dig.
 
K karlmb skrev:
Hmm. Att kalla ett monopolistiskt och aggressivt uppköpande mjukvarubolag för öppet är märkligt tycker jag.
Deras kärnprodukter är inte öppna.
Men annars håller jag väl med dig.
De tjänar mer pengar på Azure än Windows
 
Mono tycks leva som cross platform och dessutom supportas av Microsoft.
”Sponsored by Microsoft, Mono is an open source implementation of Microsoft's .NET Framework as part of the .NET Foundation and based on the ECMA standards for C# and the Common Language Runtime. A growing family of solutions and an active and enthusiastic contributing community is helping position Mono to become the leading choice for development of cross platform applications.”

C 2023
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De tjänar mer pengar på Azure än Windows
Ok. biltillverkarna tjänar också mer på reservdelar än på själva bilen.
 
K karlmb skrev:
Ok. biltillverkarna tjänar också mer på reservdelar än på själva bilen.
Nu drivs ju inte ens Azure på Windows utan på Linux.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.