4 079 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Dosor, rotdosor etc i timmerväggar
Hej,
har dålig koll på det här med dold el och infällda prylar, tidigare har det jämt varit utanpåliggande. Nåväl
Huset vi har är ett timmerhus med ett eller flera lager med gips och lerklining på väggarna, lite beronde på var du är i huset. Många standarddosor har ju en hel bunt stuts som sticker åt alla olika håll, vilket gör att hålet som man behöver ta blir ju onödigt stort.
Då ramlade jag över : http://www.elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960
Beskrivningen nämner inte timmerväggar, men kommer det fungera i en sådan, och framförallt finns det något som säger att det inte är tillåtet?
Tanken var att montera i Eljos renova serie i dem.
har dålig koll på det här med dold el och infällda prylar, tidigare har det jämt varit utanpåliggande. Nåväl
Huset vi har är ett timmerhus med ett eller flera lager med gips och lerklining på väggarna, lite beronde på var du är i huset. Många standarddosor har ju en hel bunt stuts som sticker åt alla olika håll, vilket gör att hålet som man behöver ta blir ju onödigt stort.
Då ramlade jag över : http://www.elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960
Beskrivningen nämner inte timmerväggar, men kommer det fungera i en sådan, och framförallt finns det något som säger att det inte är tillåtet?
Tanken var att montera i Eljos renova serie i dem.
Funkar utmärkt. Det är så sällan man monterar i timmerväggar kanske så det skrivs inte ut.
rotdosor är bra att använda om man glömt en dosa nånstans och lätt kan fiska i en slang exempelvis från en strömbrytare ner till ett uttag, men du säger att du har det mesta utanpåliggande? och du då ska fälla in rotdosor och ska du då få in slang och trådar till dom och mellan dom.
Till renova finns det fina förhöjningsramar just för utanpåliggande installation och då kan du byta de gamla prylarna mot renova och fortfarande ha utanpåliggande.
Till renova finns det fina förhöjningsramar just för utanpåliggande installation och då kan du byta de gamla prylarna mot renova och fortfarande ha utanpåliggande.
Nja, det är skillnad på rot-dosa och rot-dosa. Den som TS hänvisar till har ju exempelvis putslock och är till för när man gör renovering i kanske ett badrum eller något annat. Rotdosorna (senildosa) man använder för att man tex glömt något är utformade på ett annat sätt.Retardo skrev:rotdosor är bra att använda om man glömt en dosa nånstans och lätt kan fiska i en slang exempelvis från en strömbrytare ner till ett uttag, men du säger att du har det mesta utanpåliggande? och du då ska fälla in rotdosor och ska du då få in slang och trådar till dom och mellan dom.
Haha jo sant, jag glömde titta på TS länk och såg bara senildosan, bakfylledosan och allt vad den heter framför mig. :blushing:Glufsglufs skrev:
Klicka här för att svara