Mikael_L Mikael_L skrev:
Men har du en spot på varje drivdon?
Nej, det sitter 4 på ett drivdon

Mikael_L
OK, ja då tycker jag det ska fungera.
Då belastar du drivdonet med 4x3,5W = 14W, och på drivdonet anges 9-17,5W , så det borde väl fungera.

Mikael_L
Det är inte så att du har glömt impulsfjäder till strömbrytaren, eller kopplat omvänd funktion, dvs att strömbrytaren bryter spänningen vid manövrering av den återfjädrande knappen?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte så att du har glömt impulsfjäder till strömbrytaren, eller kopplat omvänd funktion, dvs att strömbrytaren bryter spänningen vid manövrering av den återfjädrande knappen?
Nej, jag har satt på en impulsfjäder.
Men visst ska det vara så att strömbrytaren ska bryta strömmen när fjädern fjädrar tillbaks?
Har provat båda hållen i min felsökning och ingen av dem fungerar vad gäller att dimma.

Mikael_L
Ja exakt, en kort strömpuls för att tända eller släcka, en lång för att dimma upp eller ner.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja exakt, en kort strömpuls för att tända eller släcka, en lång för att dimma upp eller ner.
Då känns det som jag gjort allt rätt men det funkar ändå inte. Jag får kanske reklamera drivdonet.
Tack för hjälpen

Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, ja då tycker jag det ska fungera.
Då belastar du drivdonet med 4x3,5W = 14W, och på drivdonet anges 9-17,5W , så det borde väl fungera.
Mikael_L du räknar fel!
Drivdonet börjar reglera vid 25 V och det är minst 8 styck framspänningsfall 3,2V för att det skall fungera!

Mikael_L
Är du säker?
Var får du fram dina 3,2V ?

AnnCatrin66 AnnCatrin66 skrev:
Då känns det som jag gjort allt rätt men det funkar ändå inte. Jag får kanske reklamera drivdonet.
Tack för hjälpen
Du bör nog titta på dimmern också donet verkar ju åtminstone fungera vid 100%. Har du en vanlig glödlampa att koppla in tillfälligt så du ser om dimmern är ok först.

Sen tror jag också att vi får lita på Mikael och hans räkneövningar så antal spottar och donet ska gå bra ihop om allt är riktigt.

GK100 GK100 skrev:
Du bör nog titta på dimmern också donet verkar ju åtminstone fungera vid 100%. Har du en vanlig glödlampa att koppla in tillfälligt så du ser om dimmern är ok först.

Sen tror jag också att vi får lita på Mikael och hans räkneövningar så antal spottar och donet ska gå bra ihop om allt är riktigt.
GK100 GK100 skrev:

Tack för er hjälp!
Jag tror att dimmern ska vara rätt!
Har köpt två likadana då jag har fler led spottar som ska dimmas. Så jag har provat båda ifall en var trasig.
Är denna jag köpt
https://spotiled.se/elmaterial/dimmer/led-dimmer-vadsbo-ld220-1-200va/

Ja har du provat med två bör det ju vara ok där men ett prov med lampa är aldrig fel ändå. Och vad har justeringen på den för lägsta dimninvå för verkan?

L Leif i Skåne skrev:
I inlägg #10 länkar du till ett paket med driver 18-50 V innehållande 5 st spottar. Det fungerar!
[länk]
Men minskar du till 4st spottar är du utanför det spänningsspannet som drivdonet kan arbetar på!
I inlägg #3 har du en bild på ett drivdon som arbetar mellan 25-50V och det kräver minst 8st spottar i serie!
Det har ingenting med effekten att göra.
Ok! Tack for din hjälp! Får helt enkelt byta drivdon till ett annat då.

L Leif i Skåne skrev:
I inlägg #10 länkar du till ett paket med driver 18-50 V innehållande 5 st spottar. Det fungerar!
[länk]
Men minskar du till 4st spottar är du utanför det spänningsspannet som drivdonet kan arbetar på!
I inlägg #3 har du en bild på ett drivdon som arbetar mellan 25-50V och det kräver minst 8st spottar i serie!
Det har ingenting med effekten att göra.
Som jag ser det är du ute och seglar i resonemangen, de 5 spottarna på 3.5 W i paketet är max för donets 18 W pss som att max spänning 50 V 5x10 V tangeras. Det donet skulle passa till 2-5 spottar av typen som visas via 20-50 V och andra donet 25-50 V då till 3-5 spottar med samma grund. Mikael visade ju tidigare hur man kan tänka om ström och effekt är givna för att få spänning vid 100% ut nominellt. De två spänningarna donet anger bör vara begränsning som i nedre delen gör att tex 1 spot skulle drivas för hårt vid 20 V och dimnivå 100% dvs donet kan inte konstanthålla 350 mA vid lägre spänning och övre begränsar så att fler än 5 får underspänning eller donet går ner.

Nu berör ju detta inte direkt TS problem men svårt att få det till problem i de data som finns i tråden vad gäller max-min osv. Tyvärr är ju fortfarande temat med olika principer för spot och drivning och dimning ännu ett träsk och det kommer troligtvis fortsätta så. Ibland hjälper jag till med lite hobbyinstallationer och nu hade det tydligen rekommenderats kunder att köra spot med individuella don och 230 V konventionellt mellan dem. Detta av Designlight som såg det som trend bort från serie och CC.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag kan hålla med då det gäller COB det är svårt att veta spänningfallet över varje enhet, då det är flera LED monterade tätt tillsammans. Spänningfallet blir inte detsamma som när det är en enkel LED Som normalt har 3-3,8V beroende på färgtemperatur.
Jag har en ända gång installerat spottar i serie och det är alltid klabb.
Därför använder jag numera bara med separat drivdon till varje spotte eller LED för 230V~ direkt, det krånglar aldrig.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.