Har jag kopplat fel när dosdimmer inte dimmar spottarna?
Har köpt ledspottar som ska vara dimbara. Dessa är kopplade till ett dimbart drivdon. Kopplat en Vadsbro ld220.
Kan tända och släcka men inte dimma.
Dimmern är kopplad så att fas(svart) går in på L, Nolla(blå) in på N, tändtråd till dimbara drivdonet ut från sinus symbolen upp till led och fas(svart) via vippbrytare in på S.

Redigerat:
Vad är det för drivdon? Kolla så det inte har inbyggd dimmer.

Tror inte att det är dimmer i drivdonet. Står att det är dimbart med både leading och trailing edge dimmers.

• LED-drivdonsetikett som visar tekniska specifikationer, märkt som dimbart med leading och trailing edge dimmers.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnnCatrin66 AnnCatrin66 skrev:
Tror inte att det är dimmer i drivdonet. Står att det är dimbart med både leading och trailing edge dimmers.
Är också så att led-spottarna tänds på en gång jag slår på strömmen i säkringsskåpet? Så borde det väl inte vara?

Det drivdonet ska fungera bra med den dimmern. Hur många och vilka spottar har du?

Jag har 4 ST av denna

[länk]
Märkligt, då borde det fungera tycker jag. Vet tyvärr inte vad som kan vara fel.

Müssli Müssli skrev:
Märkligt, då borde det fungera tycker jag. Vet tyvärr inte vad som kan vara fel.
Ja, jag tycker ju att jag.köpt rätt grejer och gjort allt på rätt sätt. Kan ju vara så att någon del är defekt?

Tack för din hjälp i alla fall

Du måste ha minst 8 st spottar i serie (8X3,2 Volt = 25.6 Volt) då detta drivdonet reglerar mellan 25-50 V där den ger 350mA ut.

Alltså fel drivdon!

• Gilla
leby
  • Laddar…
Stämmer det verkligen då man säljer dessa tillsammans i detta paket?

[länk]

I så fall borde jag ju kunna reklamera?
Den du länkar till har (svårt att se) 18-52 Volt 5-14 st och den funkar, men den första bilden är för 8-14 st Led.
Så reklamera!

L Leif i Skåne skrev:
Den du länkar till har (svårt att se) 18-52 Volt 5-14 st och den funkar, men den första bilden är för 8-14 st Led.
Så reklamera!
Aha! Tror det står 6-14 faktiskt men jag trodde nog att det var den jag beställt då de heter lika. Men då är det fel drivdon jag har.

Valde mellan två innan jag köpte.
Är det detta jag ska ha istället?

https://spotiled.se/elmaterial/led-...stantstrom/dimbart-drivdon-d-ma8d-2-9w-350ma/

Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Du måste ha minst 8 st spottar i serie (8X3,2 Volt = 25.6 Volt) då detta drivdonet reglerar mellan 25-50 V där den ger 350mA ut.

Alltså fel drivdon!
Rätt tänkt, men fel räknat någonstans.
Det behövs minst 3 st 3,5W spottar på varje drivdon av denna modell.
U= P/I = 3,5/0,350 = 10V
10V framspänningfall per spott. 3 spottar = 30V.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rätt tänkt, men fel räknat någonstans.
Det behövs minst 3 st 3,5W spottar på varje drivdon av denna modell.
U= P/I = 3,5/0,350 = 10V
10V framspänningfall per spott. 3 spottar = 30V.
Aha! Så då är det ändå rätt drivdon jag har?

Mikael_L
Men har du en spot på varje drivdon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.