Hej,

jag behöver göra lite egna förberedelser inför att elektrikern kommer av diverse anledningar. Bland annat flytta eluttag i vägg av lättbetong (ca 95mm tjock).

Är detta (https://www.elbutik.se/product.html/spardosa) en bra dosa att använda att använda till strömbrytare, samt eluttag? Se bifogad skiss på ett fall där jag tänkte använda denna dosan för strömbrytaren och eluttagen:
Skiss av elinstallation med dörr, strömbrytare, dubbeluttag och inkopplade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det inte är det, så önskar jag tips på alternativ. :) Tack på förhand!

/ Oskar

Den där spårdosan är magnifik för just betong/tegel/lättbetong-väggar och medföljande putslock underlättar lagningen efteråt.

Jag har satt flera med hjälp av en hålsåg för betong, en planka på dosa och hamra den på plats, sedan bra fylla ut med gipsputs efter en sväng med primer.

Ah, perfekt! Tack för det :)

Det finns ju två varianter, 40mm och 50mm höjd. När ska jag använda vilken?

tommib
40 mm om väggen är så tunn att du inte får in den djupare, annars den djupare.

En strömbrytare tar inte så mycket plats men rätt vad det är vill du ha någon puck bakom och då blir det trångt. Lite jobbigare att fräsa/såga/bila ur djupt men värt det sen.

Jag använde rot/senildosa mest för att de är billigare. Med om det rör sig om ett uttag är föreslagen dosa säkert bättre

Nackdelen med "senildosan" är att den inte har någon vridbar fästring, så man måste vara noga med att sätta den rätt på en gång. Med en vanlig dosa kan man justera ringen efter behov och använder man typ VP2 är det inte så noga med djupet då man enkelt kan justera det sedan man satt fast dosan.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
De där dosorna Funkar kanonbra i betong/lättbetong.

Alla apparatdosor fungerar bra i betong/lättbetong. ;)

• Gilla
datja
  • Laddar…
Angående trådstartarens dosa: Passar den att använda även till ett DCL-lamputtag för väggmontering?
Till exempel en sådan här: https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamputtag-dcl-2-vags-vagg

Det står att den passar c/c 60mm-dosa.

Jag har ett flertal sådana dosor hemma och ska nu försänka en ny dosa i en betongvägg för att sätta ett DCL-uttag på den väggen. Jag hoppades kunna utnyttja en dessa dosor då de är så väldigt smidiga för montering i betong.

Redigerat:
Är det på vägg eller tak du ska ha uttaget, viss skillnad, takdosa större för koppling i och appdosa mindre plats i, annars går det bra.

• Gilla
AzP
  • Laddar…
står det att den passar i en 60 mm dosa så är det en apparatdosa som det passar i, där är skruvhålen C/C 60

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.