6 979 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Dörrklocka 230V
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Hej,
Har kollat in dessa dörrklockor:
http://www.elbutik.se/product.html/infallt-montage?category_id=2097
Verkar smidigt då jag kommer att ha en kopplingsdosa ovanför ytterdörr som jag kan ta 230V från. Då kan jag sätta upp en apparatdosa bredvid och dra slang ut till där tryckknappen skall sitta. Frågan är bara vad det är för spänning ner till knappen? Det står ju att det är inbyggd transformator så jag antar att det är lågspänning till knappen? Någon som kopplat in och vet?
/Magnus
Har kollat in dessa dörrklockor:
http://www.elbutik.se/product.html/infallt-montage?category_id=2097
Verkar smidigt då jag kommer att ha en kopplingsdosa ovanför ytterdörr som jag kan ta 230V från. Då kan jag sätta upp en apparatdosa bredvid och dra slang ut till där tryckknappen skall sitta. Frågan är bara vad det är för spänning ner till knappen? Det står ju att det är inbyggd transformator så jag antar att det är lågspänning till knappen? Någon som kopplat in och vet?
/Magnus
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Vill inte hålla på med batterier. Ser inte det som ett problem att dra en slang när väggen ändå är demonterad.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Jo, jag vet. De sitter nu en gammal transformator från 50-talet vid proppskåpet som matade den gamla ringklockan som jag rivit ner. Frågan var ju just om denna nya variant också har låg spänning på ringledningen, och hur den kopplas in. Det står inget om det. Jag får väl beställa en och se efter....Emil_K skrev:
Jag VET inte, men jag skulle bli extremt förvånad om det inte är lågspänning till tryckknappen. Den måste ju rimligen vara tänkt att använda med normala "dörrtryckknappar" med normal "telefontråd". Men som sagt, vet gör jag tyvärr inte.Magnus_Andersson skrev:
Garanterat att det är klenspänning på tryckknappen, ingen ville nog ha den signalen om man tvingades montera t.ex. en Eljo Aqua Stark impulstryckknapp 

Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Om inte så luktar det bränt...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 070 inlägg
I produktbeskrivningen står det transformator.
Om det är en treklang så kanske det sitter en krets som heter SAB 0600. gammal som gatan men helt OK ljud.
Protte
Om det är en treklang så kanske det sitter en krets som heter SAB 0600. gammal som gatan men helt OK ljud.
Protte
Klicka här för att svara