Hej,

Har kollat in dessa dörrklockor:
http://www.elbutik.se/product.html/infallt-montage?category_id=2097
Verkar smidigt då jag kommer att ha en kopplingsdosa ovanför ytterdörr som jag kan ta 230V från. Då kan jag sätta upp en apparatdosa bredvid och dra slang ut till där tryckknappen skall sitta. Frågan är bara vad det är för spänning ner till knappen? Det står ju att det är inbyggd transformator så jag antar att det är lågspänning till knappen? Någon som kopplat in och vet?

/Magnus

Ännu enklare är väl en trådlös, det finns många som både är "snygga" och har lite finesser.

Vill inte hålla på med batterier. Ser inte det som ett problem att dra en slang när väggen ändå är demonterad.

A
Ringledning ligger oftast på 8 eller 12V

Emil_K skrev:
Ringledning ligger oftast på 8 eller 12V
Jo, jag vet. De sitter nu en gammal transformator från 50-talet vid proppskåpet som matade den gamla ringklockan som jag rivit ner. Frågan var ju just om denna nya variant också har låg spänning på ringledningen, och hur den kopplas in. Det står inget om det. Jag får väl beställa en och se efter....

Själva ding dongen matas med 230. Men sen är det nog bara en slutning till knappen. Alltså, ingen spänning kommer flyta i trådarna till tryckknappen. Så lägg ett rör från din kopplingsdosa. Ska funka

Magnus_Andersson skrev:
Frågan är bara vad det är för spänning ner till knappen? Det står ju att det är inbyggd transformator så jag antar att det är lågspänning till knappen? Någon som kopplat in och vet?
Jag VET inte, men jag skulle bli extremt förvånad om det inte är lågspänning till tryckknappen. Den måste ju rimligen vara tänkt att använda med normala "dörrtryckknappar" med normal "telefontråd". Men som sagt, vet gör jag tyvärr inte.

Garanterat att det är klenspänning på tryckknappen, ingen ville nog ha den signalen om man tvingades montera t.ex. en Eljo Aqua Stark impulstryckknapp :P

117751-4.jpg

Dra ut 230 V, så kan du spara in ding-dongen. Du hör när folk skriker!

mycke_nu skrev:
Dra ut 230 V, så kan du spara in ding-dongen. Du hör när folk skriker!
OM dem skriker...

Om inte så luktar det bränt...

Är det så man slipper säljare och jehovas mm mm? =)

I produktbeskrivningen står det transformator.
Om det är en treklang så kanske det sitter en krets som heter SAB 0600. gammal som gatan men helt OK ljud.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.