Hej, håller på att montera innerdörrar och kört fast i ett av rummen. Väggen är byggd med 70-reglar och dubbelgips på ena sidan. (enkelgips på andra) Dörrkarmen skall monteras med gångjärnen på samma sida som dubbelgipset. Karmarna är förborrade 30mm från kanten, vilket innebär att karmskruvarna hamnar i stort sett mellan regel och gips och kommer således inte att sitta särskilt bra. Antar att detta 30mm-mått är standard. Hur löser man detta egentligen? Karmen skall salas, men det kan man väl ändå inte göra på gångjärns-sidan?

Det bästa är om man från början reglat med övermått så man får in ett tjockare skivmaterial att sätta karmskruven i. Om den möjligheten inte finns kanske du kan lösa det ned nya hål i karmen.

Ingen dum idé. Väggen där dörrhålet är är rätt litet, så det är inget jättejobb att göra om den väggen. Kan eventuellt vara värt det. Skulle det räcka med t.ex. en 12mm osb mellan karm och regel?
Nya hål i karmen ser inte ut att fungera. För lite plats på karmen tyvärr

Ett annat alternativ är att flytta in dörren någon cm, och sätta klackfoder runt dörren.

Klackfoder har jag varit inne på, men jag tvingar sätta det på gångjärnsidan. Alltså den sidan som dörren öppnas åt, är det verkligen korrekt att göra så? Fast det kanske inte gör något när det bara handlar om en cm?

Mätte lite noggrannare på karmen också, och det går att få plats med nya skruvhål. Men det blir inte så snyggt eftersom locken då kommer vara synliga, men kan vara en nödlösning.

Jag har samma problem. Konstigt att det inte finns någon (vad jag har hittat) info på varken inköpsstället eller tillverkarnas hemsidor kring detta problem.

Bild 1: 93 mm karmdjup och enkelgips. Såhär är det nog tänkt att allt ska se ut. Här fäster karmskruven bra i regeln (det förborrade hålet illustreras med den lilla inbuktningen/kanalen)

Bild 2: Såhär blir det med 70-regel och dubbelgips. Skruven fäster precis i ytterkanten på regeln.

Bild 3: Min lösning är att sätta en 95-regel för karmen. Men då finns det inget att fästa det första gipslagret i. Därför har jag satt en 70-regel innanför där första lagret gips går att skruva fast.

Har inte skruvat ännu - är mitt i bygget - och inte hittat någon annan lösning ...

Ritning som visar karmdjup och regeldimensioner i en väggkonstruktion med enkel och dubbel gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Björn Melander Björn Melander skrev:
Det bästa är om man från början reglat med övermått så man får in ett tjockare skivmaterial att sätta karmskruven i. Om den möjligheten inte finns kanske du kan lösa det ned nya hål i karmen.
Björn, jag vet att tråden är gammal - men väggar fortsätts att byggas. Har du möjligen ingen bild som illustrerar hur det är tänkt att regla med övermåttet?

Se också min bild som jag precis la upp - är detta så du tänker?

Här ser du regling samt efter salning anpassat för trippelgips och 8x21 dörr.
Väggstomme med reglar och isolering förberedd för trippelgips och 8x21 dörr.
Skapa konto

Regling runt en dörröppning och vägg förberedd för trippelgips med synlig isolering uppe.
Skapa konto

• Gilla
Moxmox
  • Laddar…
Stiligt!

Jag pratade också med en snickare som farsan känner. Hans förslag va som du, Björn, tidigare nämnt, att borra nya egna karmskruvshål (14mm).

De kunde i vissa fall beställa karmar med hål för dubbelgips, men förmodligen hamnar ju de på samma plats där man själv borrar - så inte så mycket vinning där egentligen. Dock slipper man ju täcka de överflödiga förborrade karmskruvshålen anpassade för enkelgips.

Han poängterade också att ljudklassade, och diverse andra dörrar har dubbla karmskruvar, alltså både synliga och de som göms bakom dörrbladet vid stängd dörr. Så han tyckte inte att jag skulle oroa mig för att borra nya egna hål och helt enkelt bara täcka dem med täckhatt i plast. Han tipsade att skruva in karmskruven ca 3 mm in i karmen så att täckhattarna får plats och inte ramlar ur.

Lösningen med två reglar (bild 3 ovan) funkar men är onödigt i det här fallet tyckte han.

Jag oroade mig för att tyngden blir fel (pga momentet) om jag borrar egna hål för långt ifrån det tunga dörrbladet (30kg) - men fick rådet att jag alltid kan komplettera med träskruv i de förborrade karmskruvshålen om jag behöver extra stöd - de skruvarna kan jag dra lite snett så att de träffar regeln - och sen plugga med vit plasthatt som vanligt.

Hoppas det här hjälper framtida hemmafixare! ‍♂️

• Gilla
Mattias Palm och 1 till
  • Laddar…
Poängen med utsalningen som du ser på bilden är att du inte behöver borra nya hål för karmskruv. Utsalningen blir som en breddning av regeln vilket behövs vid flera lag gips. Det du ser på bilden är byggt för 43 dB dörr med enkla skruvrader.

Ah, så du har gjort urtagshålet större från början för att få plats med salningen. Nästan som att du gör en egen "karm" som du fäster dörrkarmen i. Och reglarna bakom är "som vanligt" typ. Har jag tolkat det rätt?

Lite dåligt att Myggmax och alla andra som gör videos på "hur lätt det är att sätt in en dörr" aldrig visar något av de här alternativen. Men de vill väl att det ska verka lätt. Vilket det är. Om de hade skrivit hur man kan göra ...

Är det två dubbelväggar för bättre ljudisolering jag ser, med någon cm mellanrum?

Precis, reglingen för dörren görs från början med övermått. Ja, det är ett flytande rum till en ljudstudio.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.