15 766 läst ·
16 svar
16k läst
16 svar
dörrkarmar till 120mm väggtjocklek?
Sida 1 av 2
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Japp. Jag beställde mina dörrar från Ekstrands med 118mm karm som tillval. Inte särkilt mycket dyrare och så mycket snyggare det blev än med en löjlig extrasmyg.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
120 mm är väl en standardbredd?
Det mesta går annars att måttbeställa. Räkna med leveranstid bara.
Jag beställde från en närbelägen byggfirma omålade innerdörkarmar utan urfräsning för moderna "fjantgångjärn" i plast (för att göra egna autentiska urtag till gammeldags fyrkantiga gångjärn som passade med gamla spegeldörrar). Det gick att välja bredd där 120 mm var en av standardbredderna. De fellevererade naturligtvis första gången med fräsningar och andra gången var de maskinlackade, men då behöll jag dem för jag orkade inte vänta längre.
Det mesta går annars att måttbeställa. Räkna med leveranstid bara.
Jag beställde från en närbelägen byggfirma omålade innerdörkarmar utan urfräsning för moderna "fjantgångjärn" i plast (för att göra egna autentiska urtag till gammeldags fyrkantiga gångjärn som passade med gamla spegeldörrar). Det gick att välja bredd där 120 mm var en av standardbredderna. De fellevererade naturligtvis första gången med fräsningar och andra gången var de maskinlackade, men då behöll jag dem för jag orkade inte vänta längre.
Söker efter samma karmbredd som du, "vanliga" byggvaruhus typ beijers, bauhaus, k-rauta, cheapy, byggmax m.fl. verkar inte ha bredare än 93. Får helt enkelt dra på en 28 mm hyvlad historia mellan karm och foder verkar det som. I alla fall om man är ute efter lågt pris.
Bävern: Jag tar gärna emot tips på "riktiga" byggvaruhus, känns ju skönt om man kunde slippa detta problem som antagligen många svär över!
Från en annan tråd med samma problem:
"Förskjut karmen så den passar bra på ena sidan. Annars får du dubbelt jobb med att slå på lister och foder. Köp hyvlat virke i lämplig dimension som du skruvar och limmar på karmen"
Bävern: Jag tar gärna emot tips på "riktiga" byggvaruhus, känns ju skönt om man kunde slippa detta problem som antagligen många svär över!
Från en annan tråd med samma problem:
"Förskjut karmen så den passar bra på ena sidan. Annars får du dubbelt jobb med att slå på lister och foder. Köp hyvlat virke i lämplig dimension som du skruvar och limmar på karmen"
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Problemet är väl att man inte frågar. Att bara titta i lagerhyllan och knyta näven i byxfickan hjälper föga.Sippan7 skrev:
Tyvärr saknas också kunskap om sortimentet på byggvaruhusen. Jag tipsade en god vän som skulle ha samma dörrar som oss om att det fanns 118mm dörrkarmar. Hos ett av varuhusen i Göteborg som säljer samma fabrikat var man helt oförstående till att det skulle finnas annat än 93mm karmar. Eftersom jag hade skickat med tillverkarens artikelnummer borde ju detta vara enkelt. Visst, försäljaren hittar artikelnumret och hävdar då att han tyvärr inte kan sälja detta till min kompis.
Tack och hej. Han köpte det hos en lokal hustillverkare istället. Troligtvis till samma pris.
Jag förstår vad du menar, de jag räknade upp i mitt fall har jag besökt och frågat, på ena stället hade de inte hört talas om åldersbeständig byggplast ens (jag hittade själv på deras lagerhylla dock
). Antagligen beror det mycket på vem man stöter på i butiken, de äldre herrarna brukar ju ofta ha mer erfarenhet..
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Nu vet jag inte var i Norrbotten du bor, men på Bygma går det också bra att få tag i 118mm karm. Jag har köpt det på Bygma i Sundsvall.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Haha, första gången jag också gör en sån miss! Jag skyller på att det var nån annan som svarade på tråden innan mig så den hamnade bland senaste inläggen. ;-)
Vart köper man de billigaste 118 karmarna då? Trodde också att det var det vanligaste nu för tiden, 70mm reglar med dubbla skivor är väl mer eller mindre standard?
Beijer tar över 1000 kr för en 118 karm, obehandlad furu ( blää)... var på bauhaus i helgen och de hade som bredast 93!
Beijer tar över 1000 kr för en 118 karm, obehandlad furu ( blää)... var på bauhaus i helgen och de hade som bredast 93!