Hej! Har byggt till och om ett hus från 1700 tal i herrgårdsstil. Vilka dörrhandtag anser ni passar bäst...dörrvred eller klassiska mässingshandtag. Kammarlås har fallit bort i dessa val... själv är jag inne på dörrvred i mässing Passar det i en finare miljö eller blir handtag mer elegant Vad tycker ni som kan detta m byggnadsvård? Och...vi har bytt dörrar och byggt till och om så återskapa ursprunget till fastigheten är inte aktuellt här
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
C
Med de förutsättningarna blir det mer en smakfråga än en byggnadsvårdsfråga enligt min åsikt.
Men kammarlås är det autentiska 1700-talsalternativet.
Trycken helt OK ur byggnadsvårdssynpunkt då det är vanligt att dörrar mellan rummen konverterats till trycken under årens lopp, Men om du vill ha mässing så skulle jag välja antika trycken med rätt "nyans" och utan ytbehandling, annars blir det lätt lite kitschigt.
Mässingsvred känns inte som att det har någon direkt historisk förankring i Sverige, men jag kanske har fel.
 
Tack! Jag tycker mig ha sett dörrvred på gamla pardörrar på slott...kanske inte mässing alltid. Tex har Gysinge sådana i sitt sortiment. Fler åsikter och tips :rolleyes:
 
Du har rätt. Dörrvred fanns på 1700-talet, men rätt opraktiskt om det är en dörr som öppnas och stängs ofta.
Mässing förekommer inte så mycket. Istället något som lokala smeden tillverkat på platsen i järn.
Mer vanligt med fast handtag och nyckellås som spärrar dörren. Du får tänka att dörrlås på annat än ytterdörrar var exklusivt. Först in på mitten av 1800-talet började det tillverkas lås mer maskinellt och då även i mässing.

https://www.nackabyggnadsvard.se/p/beslag/dorrbeslag/dorrhandtag/dorrvred-i-rodrost-1700-tal.html
BD023.JPG
 
Tack för synpunkter!
 
C
Vred i järn av typen ovan är en helt annan sak. Det är ju sådana som oftast sitter på insidan av ett kammarlås.
 
Jag håller medcpalm

Utanpåliggande kammarlås är det enda alternativet i litet mer välbeställda 1700-talsmiljöer. I vanliga bondgårdar hade man ofta bara en stadig järnhake på insidan av dörren och så hakade man den i en märla i karmen. Om dörren inte hölls stängd av sig själv nubbade man fast en läderbit i karmfalsen för att få friktion.
 
W Winston2009 skrev:
Hej! Har byggt till och om ett hus från 1700 tal i herrgårdsstil. Vilka dörrhandtag anser ni passar bäst...dörrvred eller klassiska mässingshandtag. Kammarlås har fallit bort i dessa val... själv är jag inne på dörrvred i mässing Passar det i en finare miljö eller blir handtag mer elegant Vad tycker ni som kan detta m byggnadsvård? Och...vi har bytt dörrar och byggt till och om så återskapa ursprunget till fastigheten är inte aktuellt här
Jag har ett liknande projekt och tycker nog att ett korrekt mindre posthornstrycke i mässing är ett bra alternativ.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.