Se video - vad göra?

Helt ny dörr. Samma sak om jag skrivar fast handtaget ordentligt.
 
Det låter som låskistan behöver smörjas.
 
Immobil Immobil skrev:
Det låter som låskistan behöver smörjas.
Låsfett är det som gäller då, va?
 
Ja, eller låsolja.
 
Några tänkbara orsaker.

Slapp returfjäder.
Brukar vara åldersrelaterat vilket verkar underligt på en ny dörr. Kan vara begagnad låskista eller kista med tillverkningsfel. Reklamera och byt. En ny dörr borde ha reklamationsrätt kvar.

Vek masonitedörr.
Drar man behören för hårt deformeras dörren och klämmer låskistan vilket kan medföra att låset kärvar. Löses genom att lossa skruvarna något. Kan medföra att de gängar upp sig efter ett tag. Locktite kan ordna saken.

Hålen för behören felplacerade.
Om behören inte riktigt passar utan är dragna snett genom låset så kärvar troligen låset.
Åtgärd: Ta loss. Karva bort det som är i vägen med en morakniv och återmontera. Inte för att det inte går att reklamera. Men för att det går fortare än att sitta och försöka få någan annan att göra det åt sig. Säskillt som man redan skruvat bort grejerna för att kunna se vad som var fel.

Mvh Findus
 
Smörj inte !!

Dålig ide generellt att peta in fett eller olja i låskistor. Fettet samlar smuts och får låset att kärva ihop. Det är en rätt vanlig orsak till servicebesök att någon välvillig hjälpt till med smörja, Låskistan måste tas isär och alla delar måste rengöras med thinner eller värre grejer för att få den att fungera igen.

De lås som jag mest håller på med (t ex assa 6585) har jag en rengjord begagnad i bilen att byta med. Den jag tar ur, ofta med rester av maskeringstape och härsket fett på, tar jag hem och gör rent. För beställaren kostar det ett par tusenlappar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Kan vara att kolven är vriden för att passa och då åt fel håll, det är endast tänkt att man ska vrida åt ett visst håll.
Ta en tång och dra ut kolven och vrid den ett helt varv och se om det blir bättre? om inte dra ut kolven och vrid ett helt varv åt andra hållet.
Låshuset är en kopia så därför är det svårt att säga vilket som är det rätta hållet att vrida åt.
Tryck inte in massa smörja i lås, det är den vanligaste orsaken till att det uppstår problem.
 
findus42 findus42 skrev:
Några tänkbara orsaker.

Vek masonitedörr.
Drar man behören för hårt deformeras dörren och klämmer låskistan vilket kan medföra att låset kärvar. Löses genom att lossa skruvarna något. Kan medföra att de gängar upp sig efter ett tag. Locktite kan ordna saken.
Lossade lite på låsbehöret (?) och nu funkar det mycket bättre!
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
nniva nniva skrev:
Lossade lite på låsbehöret (?) och nu funkar det mycket bättre!
Bra att det fungerar nu.
Vad har du lossat? den skillnaden jag ser är att trycket i senare film är fastsatt.
Är det nyckelskylten du lossat?
 
1 123abc skrev:
Bra att det fungerar nu.
Vad har du lossat? den skillnaden jag ser är att trycket i senare film är fastsatt.
Är det nyckelskylten du lossat?
Ja, precis. Lossade nyckelskylten en aning!

Om trycket var loss/fastsatt hade ingen betydelse
 
findus42 findus42 skrev:
Smörj inte !!

Dålig ide generellt att peta in fett eller olja i låskistor. Fettet samlar smuts och får låset att kärva ihop. Det är en rätt vanlig orsak till servicebesök att någon välvillig hjälpt till med smörja, Låskistan måste tas isär och alla delar måste rengöras med thinner eller värre grejer för att få den att fungera igen.

De lås som jag mest håller på med (t ex assa 6585) har jag en rengjord begagnad i bilen att byta med. Den jag tar ur, ofta med rester av maskeringstape och härsket fett på, tar jag hem och gör rent. För beställaren kostar det ett par tusenlappar.

Mvh Findus
Om låset är gammalt och fjädern slapp…åldersrelaterat…hjälper det då eller ska man skaffa ett nytt lås? Finns det många storlekar eller är det standardmåttet?
 
S Suzanne Lindahl Dahlström skrev:
Om låset är gammalt och fjädern slapp…åldersrelaterat…hjälper det då eller ska man skaffa ett nytt lås? Finns det många storlekar eller är det standardmåttet?
Det finns en standard för låshus till mellandörrar (innerdörrar).
De låshusen är ganska billiga och tanken är att man byter låshus om det är problem i låshuset.
De låshusen är nitade sedan många år och det är inte tänkt att de ska repareras.
 
Finns det folk som byter åt en! Hemservice typ… gör en låssmed sådant? Eller ska man skruva ur låskistan och ta den med sig till en låssmed… vi pratar en gammal pardörr…enkelglas…
 
Vad har du för låshus? Bild?
Ja en låssmed åtgärdar sådant men vissa låshus lagas inte utan det byts mot ett nytt.
I andra fall kompletteras trycket med en returfjäder om trycket har tunga/långa grepp.
 
  • Gilla
Suzanne Lindahl Dahlström
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.