4 288 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Dörrfoder i badrum
VIlka ska man ta? Duger de färdiga vita i bygghandeln eller är det bättre att köpa virke och måla själv? Tyckte färgen var väl tunn på de färdiga.
Får man bättre skydd om man målar baksidan,ändträt också?
Vill absolut inte ha flagnande färg efter ett halvår.
Sen önskar jag att ha ett foder träfärgat (omålat), ska man olja, betsa eller vad göra så det inte blir "fuktfult" dvs grånat och ofräscht. Duger linolja? (bortsett från första lukten då....)
Fodren sitter helt fritt och skall inte kaklas mot eller så utan bara täcka glipan mot karmen (om än ganska liten).
Får man bättre skydd om man målar baksidan,ändträt också?
Vill absolut inte ha flagnande färg efter ett halvår.
Sen önskar jag att ha ett foder träfärgat (omålat), ska man olja, betsa eller vad göra så det inte blir "fuktfult" dvs grånat och ofräscht. Duger linolja? (bortsett från första lukten då....)
Fodren sitter helt fritt och skall inte kaklas mot eller så utan bara täcka glipan mot karmen (om än ganska liten).
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Snyggast är alltid att måla själv. Färdigmålade är nästintill omöjligt att få bra finish på när du spikar och gerar.
Obehandlat foder - spika - spackla - måla.
Obehandlat foder - spika - spackla - måla.
Jo jag har ju kvar av färgen jag målade karmen med så det blir exakt samma kulör på fodret. Tänkte måla innan spikning sen bara "dutta i" över spiken. Ger mig inte på målarfog mellan karm och foder tänkte jag (även om det blir aningens snyggare.
Nä när jag tänkte på det så blev det fel med färdiga... Måla redan målat känns dumt
Nä när jag tänkte på det så blev det fel med färdiga... Måla redan målat känns dumt
jag spikade precis upp 12x56mm omålade runt dörren. De kommer bara målas, inte spacklas, de små gropar från försänkning av dyckerten täcks med färg, men de kommer synas ändå, vilket jag inte tycker stör.
Det ser väl snarare onaturligt ut om man har en helt slät yta?
Alla vet ju att det sitter spik/skruv nånstans
jocke
Det ser väl snarare onaturligt ut om man har en helt slät yta?
Alla vet ju att det sitter spik/skruv nånstans
jocke
Produkter som diskuteras: "dyckerten"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Nja jag funderade faktist på dubbelhäftande tejp, sitter ju ganska bra men det blir dyckertpickan tror jag. Inte så kul om man råkar komma åt fodret lite lätt och det blir springor. Man kan ju även limma fast det om man så önskar.
Tänkte inte heller spackla spikskallarna bara dutta i färg.
Tänkte inte heller spackla spikskallarna bara dutta i färg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden